arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

وزارت ارشاد مسئول مستقیم فیلترینگ نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مركز رسانه ‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه مسوولیت فیلترینگ بر عهده كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، گفت: وزارت ارشاد هیچ مسئولیتی به ‌صورت مستقیم و بدون هماهنگی در زمینه فیلترینگ ندارد.

به گزارش ایرنا، حسن علیزاده در جمع خبرنگاران افزود: كارگروه تعیین مصادیق مجرنامه كه از 14 نهاد و سازمان دولتی و عمومی تشكیل شده مسئولیت فیلترینگ و رفع فیلترینگ را بر عهده دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از 14 عضو این كارگروه است.

به گفته این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت این كارگروه بر عهده دادستان كل كشور است.

وی همچنین در مورد نحوه تصمیم گیری این كار گروه با اشاره به آئین­ نامه مصادیق مجرمانه گفت: این مركز در مورد تارنماهایی كه مصادیق مجرمانه داشته باشد نظر خود را به كارگروه اعلام می­ كند كه ممكن است پذیرفته یا رد شود.

علیزاده در خصوص نحوه سامان­دهی پایگاه­های اینترنتی نیز افزود: با ابلاغ آئین­ نامه جدید توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت و ساماندهی نشریات الكترونیك و خبرگزاری­ها بر عهده معاونت مطبوعاتی است و سایر پایگاه­های اینترنتی توسط مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه­ های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سامان­دهی و حمایت خواهند شد.

رییس مركز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تشكیل شورای عالی فضای مجازی با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: در سطح كشور اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مدیریت و سیاست‌گذاری فضای مجازی در حال انجام بوده كه البته تشتت و موازی‌كاری‌هایی نیز در این فضا وجود داشته و دارد.

وی خاطرنشان كرد‌ با تدبیر مقام معظم رهبری كه همواره در تمام حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های فرهنگ طلایه‌دار بوده‌اند، ‌طرح تشكیل شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد كه با تشكیل این شورا فعالیت‌های حوزه فضای مجازی به صورت منسجم مدیریت و امور تسهیل خواهد شد.

ممانعت از موازی‌كاری با تشكیل شورای عالی فضای مجازی

وی در ادامه درباره نحوه تعامل و همكاری مركز رسانه‌های دیجیتال با شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی یك نهاد تازه متولد شده است و تشكیل دبیرخانه این شورا و تدوین آیین‌نامه‌های آن نیازمند زمان است اما بزرگترین كار شورای عالی فضای مجازی این خواهد بود كه نهادها و دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه فضای مجازی را منسجم و ارتباط آنها را بایكدیگر برقرار خواهد كرد و از انجام موازی‌كاری ممانعت می شود.

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عضو حقوقی این شورا است و مركز رسانه‌های دیجیتال نیز به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه در شورای عالی فضای مجازی همكاری‌های لازم را خواهد داشت.

ارسال بیش از شش هزار اثر دیجیتالی برای دریافت مجوز

علیزاده در ادامه درباره تعداد مجوز‌های صادر شده توسط مركز رسانه‌های دیجیتال در سال 90 اظهار داشت:‌ در سال 90 به غیر از اسفند ماه در مجموع شش هزار و 716 اثر به دبیرخانه واحد بسته‌های نرم‌افزاری این مركز ارسال شده است كه از این تعداد 468 اثر موفق به دریافت گواهی ثبت نرم‌افزار شدند.

وی یاد‌آور شد:‌ همچنین حدود دو هزار و 640 اثر نیز مجوز انتشار و دو هزار و 803 اثر نیز مجوز تكثیر دریافت كرده‌اند.

فرایند طولانی‌مدت صدور مجوز توسط مركز

رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از ایرادات وارد به این مركز را فرایند طولانی‌مدت صدور مجوز دانست و اظهار داشت:‌ در حال حاضر فرایند صدور مجوزها طولانی است و برخی از آثار با ارائه درخواست مجوز خود بیش از یك سال در نوبت دریافت مجوز بوده‌اند.

وی با بیان اینكه تولید‌كنندگان حوزه رسانه‌های دیجیتال توقع دارند در كوتاه‌ترین زمان ممكن، مجوز درخواستی آنها صادر شود، خاطرنشان كرد: یكی از دلایلی كه باعث طولانی شدن فرایند رسیدگی و صدور مجوزها توسط این مركز می‌شود این است كه موارد و مصادیقی كه باعث رد شدن اثر می‌شود در اختیار تولیدكنندگان قرار نگرفته است.

علیزاده در توضیح این موضوع گفت: موارد و مصادیقی كه می‌تواند باعث رد شدن اثر و یا بروز برخی مشكلات در اعطای مجوزها شود، توسط این مركز تدوین شده و در ابتدای سال آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا تولید‌كنندگان بتوانند براساس آن اثر خود را تولید كنند و این آیین‌نامه می‌تواند فرایند صدور مجوزها را تسهیل و كوتاه كند.

رییس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ‌با تدوین این آیین‌نامه می‌توانیم فرایند نظارت بر برخی محصولات حوزه رسانه‌های دیجیتال را به بعد از تولید و توزیع اثر موكول كنیم.

وی در بیان سایر مواردی كه باعث طولانی شدن فرایند صدور مجوز‌ها می‌شود، گفت:‌ این مركز برای اعطای مجوز مجبور است كه از سایر ارگان‌های مرتبط استعلام كند كه این فرایند نیز زمان‌بر است.

لزوم حفظ حقوق مالكیت معنوی صاحبان آثار

علیزاده بزرگترین مانع در مسیر تسریع در صدور مجوزها توسط مركز‌ رسانه‌های دیجیتال را موضوع مالكیت معنوی آثار دانست و افزود: ممكن است سخنرانی یك خطیب معروف در قالب یك بسته نرم‌افزاری تولید و ارائه شود كه صدور مجوز برای چنین اثری منوط به حفظ حقوق معنوی صاحب اثر و پدید‌آورنده آن است.

رییس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع كپی‌رایت و رعایت نشدن این مسئله در داخل كشور یادآور شد: در مورد محصولات خارجی با توجه به اینكه ایران به پروتكل‌های جهانی كپی‌رایت ملحق نشده این مساله موضوعیت ندارد اما مساله مالكیت معنوی یكی از دغدغه‌های اصلی این مركز است تا حقی ازكسی ضایع نشود و البته متولی برخوردهای قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

علیزاده همچنین درباره امكان حضور و شركت پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه سال آینده رسانه‌های دیجیتال گفت:‌ در نشستی كه با معاون مطبوعاتی داشتم این موضوع مطرح شد ومعاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرد كه هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.
نظرات بینندگان