arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۲۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۰

انصراف از دريافت يارانه‌ اختياري است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت با محوريت سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها در اطلاعيه‌اي انصراف از يارانه نقدي را اختياري و نه اجباري اعلام كرد.

به گزارش انتخاب؛ در اطلاعيه سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها آمده است: اكنون كه پس از گذشت 15 ماه از كار بزرگ و ماندگار ملت و همبستگي عظيم و بي‌نظير ملي در اجراي موفق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، شاهد آثار مثبت آن در زندگي مردم و اقتصاد كشور هستيم، به اطلاع مي‌رساند كه ادامه تحولات با سرعت بيشتري دنبال خواهد شد.

بديهي است هدف نهايي اجراي اين قانون، عدالت و پيشرفت جامعه است كه سرلوحه تمامي برنامه‌هاي اقتصادي كشور خواهد بود لذا در اين زمينه توجه هموطنان عزيز را به موارد زير معطوف مي‌دارد:

1- از مدت‌ها پيش تعداد كثيري از مردم خير و افرادي كه به لطف خدا داراي درآمد مناسبي براي امرار معاش خود و افراد تحت تكفلشان مي‌باشند و يارانه‌هاي پرداختي در زندگي آنان اثر گذار نبوده يا تأثير چنداني ندارد، خواستار ايجاد ساز و كاري شده‌اند تا بتوانند بر اساس آن از دريافت تمام يا بخشي از يارانه سهم خود صرفنظر كنند و از اين طريق با تخصيص بيشتر و بهتر منابع ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها موجبات بهبود زندگي خانوارهاي كم درآمد و محروم جامعه فراهم كنند.

لذا در پاسخ به اين درخواست مردمي و اجابت آن راهكاري عملياتي طراحي و در اختيار مردم قرار مي‌گيرد تا به طور داوطلبانه به افزايش سهم يارانه طبقات با درآمد پايين كمك كنند.

2- جهت ايجاد سهولت و تمهيدات لازم براي تعامل و همكاري خانوارهاي داوطلب از طريق ارسال پيامك با شماره 300025 اطلاع رساني انجام شده است كه سرپرست خانوارها بايد وارد سامانه الكترونيكي www.refahi.ir شده و در بخش گزينه انصراف يكي از موارد معين شده را انتخاب و علامت بزنند.

بديهي است پيامك‌هايي كه از طريق اين شماره ارسال نشده باشد، اعتبار ندارد.

3- بدون شك انصراف سرپرستان خانوارهاي مورد نظر از دريافت يارانه و افزايش سهم طبقات كم درآمد از اين محل مي‌تواند دولت و ملت بزرگ را در انجام وظايف و مسئوليت‌هاي اجتماعي بيش از پيش ياري كنند.

4- فرايند كليه مراحل انصراف از دريافت يارانه به ترتيب از طريق پيامك‌هاي بعدي اطلاع رساني خواهد شد و جاي هيچ نگراني در اين خصوص وجود ندارد.

پيش از اين، سازمان هدفمندي يارانه‌ها پيامك‌هايي مبهم به سرپرستان خانوار براي انصراف از دريافت يارانه نقدي ارسال كرده به نحوي كه اين سازمان در اين پيامك‌ها هيچ اشاره‌اي به اختياري بودن اين انصراف‌ها نكرده است.

در پيامك ارسالي اين سازمان آمده است: "آقاي.... نظر به تمكن مالي لطفا جهت انصراف از دريافت يارانه به سامانه رفاهي مراجعه كنيد سازمان هدفمندي يارانه‌ها"

اين پيامك مبهم همچون موضوع خوشه‌بندي‌ها در چند سال قبل كه اكثر خانوارها در خوشه سوم - عدم دريافت يارانه - قرار گرفتند، زمينه‌هاي نگراني برخي از شهروندان را فراهم كرده است كه مي‌گويند داراي تمكن بالاي مالي نيستند.
در اين پيامك هيچ توضيحي داده نشده كه اين كار به صورت اختياري است و به هيچ عنوان اجباري نيست، زيرا دولت در كارگروه‌هاي تخصصي خود درباره هدفمندي يارانه‌ها در نهايت به اين نتيجه رسيد كه خود نسبت به حذف اجباري پول‌دارها از فهرست دريافت يارانه نقدي اقدام نكند بلكه اين اقدام با خودانصرافي انجام شود.

براساس برنامه، قرار بود نامه‌هايي به افرادي كه از تمكن مالي بالاي برخوردارند و نيازمند يارانه نقدي نيستند، ارسال شود ولي اين كار به صورت خودانصرافي خواهد بود، يعني در نهايت خود افراد با انصراف از دريافت يارانه، از فهرست مربوطه كنار مي‌روند. در اين ميان، دولت حتي ليست 10 ميليون نفر از اقشار پردرآمد كه نيازمند يارانه نقدي نيستند، را استخراج كرد.

محمدرضا فرزين دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها و معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي هم اختياري شدن برنامه حذف پردرآمدها از فهرست يارانه نقدي را تائيد كرده و گفته است: اين كار به صورت خودانصرافي صورت خواهد گرفت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
0
واقعا کار بزرگ و ماندگاریست!
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
1
انتخاب دراطلاع رسانی قبلی درباره ارسال پیامکها پیشنهادی مطرح کردم که انتشار ندادید . این پیشنهاد راتکرارمیکنم خواهش می کنم منتشر فرمائید باتشکر یک _ مگرنه اینکه دریافت یارانه نقدی حق همه ایرانی هامی باشد 2_ مگر نه اینکه دولت از کسانیکه تمکن مالی دارند می خواهد که داوطلبانه انصراف دهند . پیشنهاد من این است که : همه مردم خانواده هائی رامی شناسند که تمکن مالی خوبی ندارند این امکان فراهم شود که هرکس که میخواهد انصراف بدهد بتواند یارانه خودرابه کسی که تمکن مالی خوبی ندارد واگذارنماید
نظرات بینندگان