arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
کدام فیلم قهرمان اکران سال 90شد؟

رضا عطاران آقای گل سینمای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چهره طناز و فعال سال های نه چندان دور تلویزیون، آقای گل و چهره پرفروش امسال سینماها بود. او از 10 فیلم اول جدول در سه فیلم، نقش اول و مهاجم نوک را داشت. در ورود آقایان ممنوع که اول شد و در دو فیلم اسب حیوان نجیبی است و اخلاقتو خوب کن که هشتم و نهم جدول هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از هفت صبح: می گویند جشنواره فیلم فجر، نوروز و تحویل سال نوی سینمای ایران است درست مثل نوروز واقعی که سال نو می شود و بعد از چند روز تعطیلات عیدانه، روز از نوست و روزی از نو. معمولا هم در آخر هر سال، می نشینند حساب و کتاب می کنند، ببینند سال را چگونه گذرانده اند.

ما هم به همین سبک و سیاق سعی کرده ایم ته و توی اکران سال 90 را دربیاوریم. فقط برای اینکه مقداری آن را هیجان بدهیم، فصل اکران را مثل یک فصل فوتبال برایتان روایت می کنیم. اینطوری جدول فروش و فیلم های بالا و پایین آن هیجان انگیزتر می شود.

و اما در این فصل اکران، تقریبا 54 فیلم شرکت داشتند (سه برابر لیگ برتر) که توانستند بیشتر از 28 میلیارد تومان بفروشند و حدود 13 میلیون نفر را به سینماها بکشند. با نگاهی به آمار فروش معلوم می شود که «ورود آقایان ممنوع» با اختلاف زیاد قهرمان این فصل است و رضا عطاران، آقای گل و ستاره امسال است چون فیلم هایی که در آنها نقش اول داشته فروش خوبی داشته اند.

امین حیایی هم آقای پاس گل شد چون در فیلم هایی که نقش دوم داشته. فروش خوبی نصیب فیلم ها کرده. خانم گل هم لیلا حاتمی است که دو فیلم پرفروش دارد.

قهرمان: ورود آقایان ممنوع

 

صدرنشین بلامنازع این فصل که با سه میلیارد تومان فروش در صدر ایستاد و بیشتر از یک میلیون نفر را به سالن ها کشاند. «ورود آقایان ممنوع» با اختلاف 800 میلیون تومان نسبت به نزدیک ترین رقیبش یعنی اخراجی ها 3 به قهرمانی رسید.

این فیلم از سیستم طنز و تاکتیک کمدی استفاده کرد و رضا عطاران، ویشکا آسایش و مانی حقیقی، بازیگران تاثیرگذار آن بودند. رامبد جوان که فصل قبل «پسر آدم، دختر حوا» را با 900 میلیون تومان به مقام سوم رسانده بود، سال موفقی را گذراند. تازه در فیلم «دختر شاه پریون» هم بازی کرد که 160 میلیون تومان فروخت و در جدول رده بندی سی ام شد. شنیده شده که قرار است قسمت دوم ورود آقایان هم نوشته و ساخته شود.

 

 


مربی سال: اصغر فرهادی

 

با اینکه فیلمش «جدایی نادر از سیمین»، در جدول رده بندی سوم شد، اما خودش و فیلمش در میادین جهانی، به مراحلی صعود کرده اند که بعدی است تا سال ها فیلمی ایران به این مقام ها و مراحل برسد. فرهادی که در ابتدای فصل، سه خرس جشنواره برلین را به خانه آورده بود، در آخر فصل هم جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلوب را به دست آورد.

فرهادی علاوه بر به دست آوردن جوایز متعدد، حالا در جمع نامزدهای نهایی فیلم های غیرانگلیسی اسکار است و البته در بخش فیلمنامه هم نامزد شده و احتمال قهرمانی او هم خیلی زیاد به نظر می رسد. فرهادی به احتمال بسیار زیاد به زودی کارگردانی فیلمی را در پاریس کلید خواهد زد.


مالک سال: منیژه حکمت

 

تهیه کننده فیلم «ورود آقایان ممنوع» برای فیلمش 450 میلیون تومان هزینه کرد و بیشتر از سه میلیارد تومان سود کرد. با توجه به درصدبندی میزان سود حاصل از فروش فیلم ها که حدود 35 درصد آن به تهیه کننده می رسد، حکمت صاحب حدود یک میلیارد تومان شد که با کسر رقم هزینه حدود 550 میلیون تومان، سود به جیبش رفته.

حکمت که سال ها کارگردانی کرده، پارسال هم مالک فیلم نایب قهرمان بود. «پوپک و مش ماشاالله» با کارگردانی فرزاد موتمن، یک میلیارد تومان فروخت و بعد از «ملک سلیمان»، دوم شد.


پدیده سال: اینجا بدون من

 

هیچ کس انتظارش را نداشت. فروش خوب این فیلم بهرام توکلی، معادلات را در اکران به هم ریخت. این فیلم طعمی تلخ داشت و توکلی با استفاده از تاکتیک تنسی ویلیامز در باغ وحش شیشه ای، توانست فیلمش را تا رده دهم بالا بکشد.

«اینجا بدون من» شروع ناامیدکننده ای داشت و در روز اول فقط 38 میلیون تومان فروخت. اما به مرور و با اقبال عمومی، خودش را بالا کشید. دو فیلم بالا و پایین او در جدول نهایی یعنی «جرم» و «اخلاقتو خوب کن» در روز اول به ترتیب 80 و 70 میلیون تومان فروخته بودند. تلاش ها برای پاره کردن بیلبوردها و عدم پخش تیزرها در تلویزیون نتیجه عکس داد و سرانجام فیلم با فروشی 570 میلیون تومانی به کارش خاتمه داد.


آقای گل: رضا عطاران

 

چهره طناز و فعال سال های نه چندان دور تلویزیون، آقای گل و چهره پرفروش امسال سینماها بود. او از 10 فیلم اول جدول در سه فیلم، نقش اول و مهاجم نوک را داشت. در ورود آقایان ممنوع که اول شد و در دو فیلم اسب حیوان نجیبی است و اخلاقتو خوب کن که هشتم و نهم جدول هستند.

عطاران در مجموع فروش این سه فیلم، با چهار میلیارد و 400 میلیون تومان فروش، ستاره گیشه ها بود (ورود آقایان ممنوع، سه میلیارد تومان / اسب... 740 میلیون تومان / اخلاقتو... 660 میلیون تومان). عطاران بعد از این درخشش در فصل اینده یعنی در جشنواره سی ام برای اولین بار روی نیمکت کارگردانی سینما می نشیند و فیلم «خوابم می آد» را روانه میدان می کند.


آقای پاس گل: امین حیایی

 

بازیگر پرکار سینما، در نقش های دوم هم چهره موثری است. او درست مثل بازیکنانی که پاس گل می دهند باعث درخشش نقش اول و بقیه نقش ها شد. از 10 فیلم اول جدول در سه فیلم بازی کرد و پاس های گل طلایی داد.

اخراجی ها3، شیش و بش و مردان مریخی، زنان ونوسی سه کار پرفروشند که امین حیایی در آنها نقش مهمی داشته که به ترتیب رتبه های دوم، چهارم و هفتم را از آن خود کرده اند. این سه فیلم مجموعا حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تومان فروخته اند (اخراجی ها 3: دو میلیارد و 200 میلیون تومان / شیش و بش: یک میلیارد و 200 میلیون تومان / مردان مریخی، زنان ونوسی: 800 میلیون تومان). جالب اینجاست که حیایی امسال در سریال ویدئویی «قلب یخی» و سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» هم بازی کرده.


خانم گل: لیلا حاتمی

 

دختر علی حاتمی که حالا با بازی در «جدایی نادر از سیمین» جهانی شده. او داور جشنواره یازدهم فیلم مراکش شد و برای چند مراسم افتتاحیه فیلم فرهادی به کشورهای اروپایی رفت. اما در این فصل اکران هم لقب پرفروش ترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

او در فیلم های سوم و پنجم جدول نقش مهمی داشت. «جدایی نادر از سیمین» و «سعادت آباد» دو فیلم حاتمی بودند که مجموعا سه میلیارد تومان فروختند. (جدایی...: دو میلیارد تومان / سعادت آباد: یک میلیارد تومان) او امسال هم در دو فیلم «پله آخرم به کارگردانی همسرش، علی مصفا و «نارنجی پوش» مهرجویی بازیک رده که بعید است موفقیت فصل 90 را برایش تکرار کنند.

 

 


صعود به باشگاه میلیاردی ها: ورود آقایان ممنوع، اخراجی ها3، جدایی نادر از سیمین، شیش و بش و سعادت آباد

در تاریخ سینمای ایران، تنها 13 فیلم عضو باشگاه میلیاردی ها هستند که پنج تای انها همین فصل به این جمع اضافه شدند. اخراجی ها 1 و 2، آتش بس، ملک سلیمان، درباره الی، دایره زنگی، توفیق اجباری، چارچنگولی و دو خواهر، فیلم هایی بودند که سال های قبل وارد این باشگاه شده بودند. با ورود این پنج فیلم تعداد فیلم های میلیاردی ده نمکی به سه و فرهادی به دو رسید. اگرچه با بلیت چهارهزار تومانی سینما، ورود به این باشگاه به سختی سال های قبل نیست. اما اقبال کم به سینماها به عنوان قطب مخالف این ماجرا قابل توجه است.


دربی بزرگ سال: اخراجی ها 3 – جدایی نادر از سیمین

 

بازی بزرگ سال بین فیلم های دوم و سوم جدول که حواشی غیرسینمایی آن، باعث رقابت به شدت داغ و وسیع آن شد هر دو فیلم نوروز 90 روانه پرده شدند و نبردشان 10 هفته ادامه داشت و در نهایت در رقابتی نفس گیر «اخراجی های 3» با اختلاف کمتر از 200 میلیون تومان، «جدایی نادر از سیمین» را پشت سر گذاشت.

در پایان این رقابت فیلم مسعود ده نمکی با دو میلیارد و 272 میلیون تومان توانست حدود 757 هزار نفر را به سینما بکشاند و فیلم اصغر فرهادی هم با دو میلیارد و 81 میلیون تومان، حدود 701 هزار نفر را جذب کند.

اگرچه تعداد سالن های نمایش دهنده «اخراجی ها3» و پراکندگی آنها از «جدایی نادر از سیمین» بیشتر بود. ضمن اینکه هزینه تولید «اخراجی ها»، حدود یک میلیارد تومان و هزینه تولید «جدایی نادر از سیمین»، 800 میلیون تومان اعلام شد.


پلی آف سال: یه حبه قند – سعادت آباد

 

علاوه بر این دربی بزرگ که در فصل بهار بین دو فیلم دوم و سوم برگزار شد دربی کوچک تری هم در پاییز بین دو فیلم دیگر که در نهایت پنجم و ششم شدند، ایجاد شد. نبردی که تکلیف فیلم آخر باشگاه میلیاردی ها را مشخص کرد. «سعادت آباد» و «یه حبه قند» هم 10 هفته با هم رقابت کردند و در نهایت این فیلم سعادت آباد بود که با لیلا حاتمی، حامید بهداد، مهناز افشار و حسین یاری، یه حبه قند را که رضا کیانیان، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی و نگار جواهریان را در اختیار داشت شکست داد.

 

فیلم مازیار میری با اختلاف 70 میلیون تومان فیلم رضا میرکریمی را پشت سر گذاشت. سعادت آباد که تاکتیک مدرن شهری داشت، یک میلیارد و 21 میلیون تومان فروخت. یه حبه قند هم با تکنیک های ریز و پرجزئیات اصیل ایرانی، 95 میلیون تومان را به دست آورد. اگرچه یه حبه قند با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون تومانی، 500 میلیون تومان بیشتر از سعادت آباد برای فیلمش خرج کرده بود.


شکست سال: راه آبی ابریشم

 

شش میلیارد تومان هزینه و فقط 300 میلیون تومان فروش. این یعنی اینکه ششمین فیلم محمد بزرگ نیا، یک شکشست خورده تمام عیار بوده و در رده نوزدهم پرفروش های سال قرار گرفت. بزرگ نیا که به کارگردانی با تاکتیک های دریایی و آبی معروف است در این کار، تکنیک های تاریخی را هم چاشنی کارش کرد.

او بهرام رادان را برای اولین بار در نقشی متفاوت و تاریخی قرار داد و کیانیان، ارجمند و عزت الله انتظامی را به بازی گرفت. اما این ترکیب با وجود کلی تبلیغات، جواب نداد و فیلم در اکران شکست سنگینی خورد. با این حال چون حامی دولتی داشت و فارابی تهیه کننده کار بود، این شکست بزرگ نیا چندان بزرگ به نظر نرسید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
1
فرهادی علاوه بر به دست آوردن جوایز متعدد، حالا در جمع نامزدهای نهایی فیلم های غیرانگلیسی اسکار است و البته در بخش فیلمنامه هم نامزد شده و احتمال قهرمانی او هم خیلی زیاد به نظر می رسد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان