arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۰

مردمسالاری: شوخی های احمدی­ نژاد نشان داد که وی خود را ملزم به پاسخگویی نمی­ داند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشت:

*شوخی، یکی از کلید واژه هایی بود که روز گذشته احمدی نژاد به عنوان اولین رئیس جمهوری که برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس فراخوانده شده، استفاده کرد تا به نحوی مسیر جلسه را منحرف کند.اگرچه تابوی سوال از رئیس جمهور شکسته شد، اما اتفاقات روز گذشته مجلس حکایت از موضوع دیگری دارد. بی تفاوتی رئیس جمهور در ارایه پاسخ های لا زم به سوالا ت که با واکنش جدی نمایندگان مجلس نیز روبه رو شد، نشانگر آن است که رئیس جمهور چندان خود را ملزم به پاسخگویی به قوه مقننه نمی داند.
*سابقه این بی تفاوتی را باید از همان سالهای اول مسوولیت گرفتن احمدی نژاد در ساختمان ریاست جمهوری دانست. وقتی رئیس جمهور در ارایه گزارشی درخصوص برنامه توسعه چهارم یا ارایه لا یحه بودجه در زمان مقرر، تاخیر داشت و مجلس تنها درحد تذکر شفاهی بسنده کرد یا وقتی احمدی نژاد در مقابل چشم همگان با صراحت اعلا م کرد که دیگر مجلس در راس امور نیست، باید منتظر چنین رفتارهایی و به شوخی گرفتن سوال از رئیس جمهور، توسط احمدی نژاد باشیم.
*فارغ از آنکه سوالات نمایندگان از احمدی نژاد، عملا بدون پاسخ ماند، اما اگر مجلس به عنوان نهادی که از سوی امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلا می در راس همه امور بودن آن مطرح شد، از همان ابتدا بحث نظارت را جدی می گرفت امروز شاهد اظهاراتی نبودیم که عملا جایگاه مجلس و نمایندگان را زیر سوال ببرد.
*شاید اگر بحث سوال از رئیس جمهور به دلیل تخلفات مکرر دولت از اجرای قانون در سالهای گذشته و به طور مثال در همان سال 88 که نمایندگانی نظیر کواکبیان و مطهری و... پیگیری می کردند، مطرح می شد، امروز احمدی نژاد در مجلس با جدیت و رسمیت بخشیدن بیشتر پاسخگوی سوالا ت می بود. نه آنکه با طرح شوخی های متعدد و اجرای جلسه به نحوی که گویا این نشست غیررسمی است، طرح سوال از رئیس جمهور را که طبق اصل 88 قانون اساسی از وظایف قانونی نمایندگان است، اینگونه به حاشیه ببرد.
*به هر حال با توجه به اینکه آیین نامه مجلس، راه حلی برای آنکه اگر سوال کنندگان از پاسخ های رئیس جمهور قانع نشدند چه باید بکنند، ندارد، ضروری است از یک سو این خلا » قانونی مورد بررسی قرار بگیرد و راه حلی برای آن اندیشیده شود و از سوی دیگر سوال کنندگان می توانند برای یافتن پاسخ های خود از ظرفیت های دیگر قانون اساسی استفاده کنند تا در بحث نظارت بر اجرای صحیح قانون اساسی، خدشه ای وارد نشود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
1
10
نه بابا این حرفو نزنید سراسر حرفای آقای رئیس جمهور نشون میداد که مجلس راس همه اموره !!!!!
خسته ازدروغ وریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
0
1
الحق که تیتربجاودرستی رابرگزیدید.مجلسی که همه دارندمینینندکاره ای نیست چرابایدبرای اون وقت گذاشت وبه سوالاتش جواب داد.درکدام دوره ازریاست جمهورهای گذشته اینهمه قانون گریزی وسهل انگاری وهیچ انگاری مجلس که همانا مردم هستند به چشم می خورد ؟ درهیچ دوره ای .
نظرات بینندگان