arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۰

چرا همه با سوال از احمدی نژاد مخالف بودند؟ حالا مگر بد شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرانجام پس از یک سال کشمکش، سوال از رییس جمهور مطرح شد و در حالی که همه طرفهای اصلی با آن مخالف بودند، همه طرفها نیز به اهداف پیدا و پنهان خود رسیدند.

به گزارش بازتاب، مهمترین مخالف طرح سوال از احمدی نژاد ، دولت محسوب می شد و حتی تا آخرین ساعات قبل از طرح سوال نیز تلاش می شد تا این موضوع به نتیجه نرسد و احمدی نژاد برای پاسخ در مجلس حاضر نشود؛ امری که خود او نیز به آن اذعان کرد.

مخالفت دولت در حالی بود که احمدی نژاد چهار برگ برنده در اختیار داشت: اولا زمان وی برای پاسخ سه برابر سوال کنندگان بود، ثانیا وی نفر آخر بود که صحبت می کرد و نمایندگان امکان پاسخگویی به وی را نداشتند و ثالثا بعد از سوال رای گیری در کار نبود تا قانع نشدن نمایندگان مشخص شود،

اما مهمتر از این سه برگ برنده، قدرت کلام احمدی نژاد بود که نسبت به سوال کنندگان از مهارت و آزادی بیشتری در استفاده از انواع روشها و الفاظ و ادبیات ویژه خود برخوردار بود،اما چرا احمدی نژاد با وجود این چهار برگ برنده با طرح سوال مخالف بود؟

علت مخالفت دولت با طرح سوال این بود که این سوال اگرچه به تنهایی ارزش قانونی و تبلیغاتی چندانی برای مخالفین و منتقدین احمدی نژاد نداشت، اما عملا رییس جمهور را یک گام به استیضاح و عدم کفایت نزدیک می کرد و مقدمه آن اقدام مجلس هشتم یا نهم محسوب می شود.

اما قدرت نامرئی مجلس که در اختیار طیف جمعیت ایثارگران و رهپویان به رهبری حداد عادل می باشد نیز با این اقدام مخالف بود و مخالفت آنان نه از سر دلسوزی برای احمدی نژاد بود، بلکه به نظر می رسد آنها می خواستند پروژه پایین کشیدن احمدی نژاد از نردبان  قدرت با مدیریت آنها در مجلس نهم و نه لاریجانی اجرا گردد.

مخالف سوم طرح سوال نیز برخی نهادها بودند که افزایش تنش میان دولت و مجلس را به مصلحت نمی دانستند و نگران بودند که احمدی نژاد از برخی خطوط قرمز عبور کرده و به افشاگری بپردازد.

اما پس از طرح سوال به نظر می رسد همه از نتیجه به دست آمده چندان ناراضی نیستند:

دولت از لحن طعنه آمیز و تحقیرکننده احمدی نژاد به عنوان سمبل پیروزی وی در برابر فشارهای مجلس یاد می کند و امثال رسایی و حسینیان حضور احمدی نژاد را موفقیت آمیز ارزیابی می نمایند.

طیف ایثارگران نیز که هم اکنون توکلی نماینده شاخص آنان در این پروژه محسوب می شود، مانور قدرت احمدی نژاد در مجلس را نشانه ضعف هیات رییسه فعلی و طیف طراحان سوال و نشانگر درستی مخالفت خود با این سوال می داند.

سوال کنندگان نیز بر صحت پیش بینی خود از رفتار احمدی نژاد تاکید دارند و اقدام امروز احمدی نژاد را نشان دهنده چهره واقعی احمدی نژاد می دانند.

و در نهایت افکار عمومی نیز به شفاف سازی مهمی دست یافت ، وزن و جایگاه واقعی مجلس هشتم در نگاه دولت برای مردم مشخص گردید و میزان پایداری و جسارت نمایندگان مجلس در دفاع از حریم قانون تبیین شد.

بنابراین هم مخالفان طرح سوال از نتیجه امروز راضی هستند و هم موافقان. پس در حالی که بسیاری از منفی بودن نتیجه سوال سخن می گویند، باید پرسید که مشکل چیست؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
2
با سلام
از انتخاب تقاضا دارم مقالات بیشتری راجع به طیف ایثارگران جهت آگاه سازی افکار عمومی منتشر نماید.
باتشکر
نظرات بینندگان