arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۰

توصیه یالثارات به احمدی​نژاد: دست از احیای میراث غیر قانونی خاتمی بردار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته نامه یالثارات در گزارشی از تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط محمود احمدی نژاد انتقاد کرد و نوشت:

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان به عنوان یکی از منتقدان تشکیل این هیات اظهار داشت : در هر کشوری هیاتی بر اجرای قانون آن کشور نظارت می‌کند و در کشور ما بر اساس سازوکار‌های که تعریف شده است شورای نگهبان عده‌دار این وظیفه است. براساس اصولی از قانون، تفسیر قانون اساسی نیز برعهده شورای نگهبان است. این نشان می‌دهد که رعایت چارچوب‌های اجرایی باید به عهده شورای نگهبان باشد. وی با اشاره به اینکه در دوره اصلاحات نیز هیاتی به نام هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی از سوی دولت وقت تشکیل شده بود، اظهار داشت: این بحث در ادوار دیگر هم مطرح شده است و در دوره اصلاحات نیز رئیس‌جمهور وقت نیز هیات اینچنینی تشکیل داد و اعضای آن را نیز منصوب کرد،‌ البته آن زمان کار چندانی انجام نداد و یکی دو سال پس از انتخاب آقای احمدی‌نژاد، ایشان خود این هیات را منسوخ اعلام کرد اما امروز دوباره این هیات از سوی خود آقای احمدی‌نژاد احیاء شده است، لذا رئیس‌جمهور باید به طور شفاف در خصوص این موضوع توضیح دهد.

همچنین فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تشکیل این هیات را پر ابهام دانست و گفت: در زمینه امور بر زمین مانده دولت می‌تواند بر اجرای قوانین نظارت کند اما اینکه به عنوان یک هیات نظارت بر قانون اساسی به طور کلی بخواهد وارد عمل بشود به نظر می‌رسد که این مساله با ابهام روبه‌رو است. پیشینه این بحث نیز به دوران دولت آقای خاتمی بازمی‌گردد و آن زمان نیز همین بحث صورت گرفت و آن مساله نیز منتفی شد، اینکه چرا این بحث دوباره دارد مطرح می‌شود نیز خود جای سئوال دارد.
این اقدام رئیس جمهور نمودی از دخالت در امور کشور است. از رفتار و منش رئیس‌جمهور اینطور استنباط می‌شود که تفسیری که رئیس‌جمهور دارد و این هیاتی که دوباره به نظر خودشان تشکیل داده است می‌خواهد یک موضوع را حمایت کند که براساس آن همه قوای کشور به نوعی باید با نظر و صلاحدید رئیس‌جمهور انجام وظیفه بکنند و ایشان به عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند در امور همه قوای کشور به نوعی دخالت کند و تذکر بدهد اما مشکل این است این موضوع با تفکیک قوا همخوانی ندارد. بلاتشبیه ما در تفسیر قرآن کریم تفسیر‌های گوناگونی داریم که یکی از این نوع تفاسیر، تفسیر قرآن با قرآن است؛ یعنی اینکه بخشی از آیات قرآن بخش دیگری را که متشابه هستند را تفسیر می‌کنند بخشی از قانون اساسی با اصول دیگری تفسیر می‌شو، بنابراین این تصور که ایشان بتواند در امور دیگر قوا دخالت بکند امر غلطی است و دولت اجازه چنین کاری ندارد.

احمد سالک نیز این کار را وظیفه شورای نگهبان دانست و ضمن انتقاد از تشکیل این هیات گفت : چیزی که آقای احمدی‌نژاد اعلام کردند نظارت بر اجرای قانون اساسی است و کلمه اجرا را در آنجا اضافه کردند که در حقیقت با اصل 99 قانون اساسی مغایرت دارد چراکه همین مساله برعهده شورای نگهبان است و این شورا نظارت بر انتخابات مجلس را با ابزار خود انجام می دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
2
24
همین دکتر آشی براتون پخته با یه وجب روغن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
2
19
قانون؟
نظرات بینندگان