arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰

ثروتی:دولت از ذخیره ارزی برمی دارد، اما مواردی که موافق نیست می گوید موجودی صفراست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرارو نوشت: احمدی نژاد با حضور در صحن علنی مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ گفت. وی در بخشی از پاسخ های خود درباره علت عدم پرداخت بودجه مترو شهرداری گفت: «حساب ذخیره ارزی صفر است، دولت از کجا بیاورد. نمی توانستیم از محل بهداشت و درمان، عمران و آبادی و سایر بخش ها بودجه شهرداری را بدهیم. شما مشخص می کردید از کدام ردیف کم کنیم تا به بودجه شهرداری اضافه کنیم».


موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «حساب ذخیره ارزی صفر نیست. این ادعا که حساب ذخیره ارزی صفر است، در واقع یک بازی از سوی بانک مرکزی است. ما در کمیسیون بودجه خیلی بر روی این موضوع بحث کردیم و به دولت هم گفتیم چرا برای مواردی که با آنها موافق است از حساب ذخیره ارزی برداشت می کند، اما برای مواردی که با آنها موافق نیست می گوید موجودی حساب ذخیره ارزی صفراست!»


این طراح سوال از رئیس جمهور با بیان اینکه پاسخ های آقای رئیس جمهور دور از شان جایگاه ریاست جمهوری بود، گفت: بانک مرکزی می نویسد که حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد. چند بارهم برای کمیسیون بودجه این موضوع را نوشته اند از جمله زمانی که ما مصوبه داشتیم. منتهی اینکه گفته می شود موجودی صفر است، در این رابطه باید گفت بانک مرکزی یک سازمان امین نیست. زیرا موجودی حساب ذخیره ارزی باید حداقل سیزده میلیارد دلار باشد. ولی بانک مرکزی این کار را نکرد. یعنی آن پولی را که باید به حساب ذخیره ارزی واریز کند، واریز نکرده است.


به گفته وی، بانک مرکزی دقیق نیست، اطلاعات غلط می دهد، به موقع موجودی موردنظر را به حساب ذخیره ارزی واریز نمی کند و زمانی که نیاز دارد به طور مثال برای موردی که آقای رئیس جمهور گفته به حساب ذخیره ارزی مقداری واریز می کنند و بعد برداشت می کنند. یعنی این ایرادات به بانک مرکزی وارد است و رئیس جمهور هم این موضوع را می داند ولی نمی خواهد به روی خودش بیاورد. چنان که گفته اند کسی که خود را به خواب می زند، بیدار کردن وی محال است.

وی ادامه داد: «کمیسیون برنامه و بودجه اطلاعات خود را از بانک مرکزی می گیرد، اما اطلاعات خود را با میزان فروش نفت و پول دریافتی و اطلاعات دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها و خزانه می سنجد. یعنی این کمیسیون مجموعه اطلاعات چهار ارگان را جمع کرده و استدلال می کند. اما بانک مرکزی به صورت یک طرفه صحبت می کند. یعنی با شوخی و درست و اشتباه مسائل را رد می کنند. کشور را با شوخی اداره می کنند. ما قصد داشتیم جایگاه مجلس را نشان دهیم و اینکه مجلس می تواند رئیس جمهور را پای میز مذاکره بیاورد و چون آقای رئیس جمهور می داند که مجلس وی را استیضاح نمی کند، هر حرف نامربوطی را در مجلس زد.

وی گفت: «مجلس معمولا با نظر رهبری در قضایا ورود پیدا می کند و درباره همین سوال هم ما از رهبری استعلام کردیم و ایشان سکوت کردند و ما گفتیم سکوت علامت رضاست. اگر رهبری به ما می گفتند که این کار را نکنید ما طرح سوال را کنار می گذاشتیم. اما با شرایطی که کشور اکنون دارد احتمالا ایشان با استیضاح مخالفت می کنند و چون آقای رئیس جمهور می دانست که مجلس چنین کاری را انجام نمی دهد لذا حتی شروع کرد به سوال کردن از مجلس در حالی که در هیچ کجای قانون نیامده که رئیس جمهور در حین پاسخگویی به سولات می تواند از مجلس سوال کند. در حالی که آن سوالات جواب دارد.

 ثروتی گفت: «ایشان باز هم همان سیاست بگم بگم را در مجلس در پی گرفت و متاسفانه یک ایرادی در نظام ما وجود دارد که بعضی ها مسائل را مقداری با ملاحظات سیاسی و امنیتی نگاه می کنند و بعضی ها بی محابا جلو می روند.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اكبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
0
0
همتون رو سر كار گذاشته
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
0
0
خودش هم نمیدونه چی خوبه چی بده
نظرات بینندگان