arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰

استفتای مهم رهبر انقلاب و پول کلانی که برخی مدیران، آخر سال به جیب می زنند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازتاب نوشت: عیدی و هدیه دادن در آغاز سال نو که از آداب زیبای ما ایرانیان به حساب می آید، در سالهای اخیر در مواردی تغییر ماهیت داده و گاه به نوعی رشوه متداول تبدیل شده است.


در پایان سال برخی مراجعین دستگاه های دولتی هدایایی را برای شاغلین و به ویژه مدیران این مراکز می برند و این موضوع زمانی حالت مذموم به خود می گیرد که این هدایا برای مراکز اقتصادی مانند بانکها، بیمه ها، گمرکات، شهرداریها و... از خودکارهای معمولی و سررسید و تقویم و هدایای تبلیغاتی معمول خارج شده و به هدایای با ارزش مادی مانند سکه و وجوه نقد و خودنویس ها و ساعت های چندین میلیون تومانی تغییر پیدا کرده و میزان ارزش و قیمت این هدایا با بالا رفتن جایگاه مدیر دولتی و ارزش امضاء وی بالا می رود!

 

برای نمونه پس از بررسی خبرنگار بازتاب درخصوص یک نوع خودنویس طلا بامارک بسیار معروف که به صورت کلکسیونی و با تعداد بسیار محدود تولید و عرضه شده و دارای قیمت چند ده میلیون تومانی می باشد و تبلیغ آن در مجلات و بروشورها فراوان به چشم می خورد، مشخص شد اکثر این خودنویس ها توسط چند شرکت خصوصی متمول و بزرگ خریداری و به عنوان عیدی و هدیه به مدیران دولتی بخش اقتصاد داده شده است.



طبیعی است که بعد از اهدای هدایای غیرمعمول و گران قیمت، اهداکنندگان انتظار جبران مسوول مربوطه را دارند و مسوول مذکور هم ناگزیر باید از خجالت وی درآمده و طبعا از طریق اختیارات مدیریتی و بیت المال، عیدی مذکور را جبران نمایند و البته توجیهاتی چون زحمات یک ساله و... هم آورده می شود.

در همین زمینه عده ای نسبت به وضعیت شرعی این گونه پرداختها و دریافتها بی اطلاع می باشند که در زیر نظر  رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای که طی استفتائی از دفتر ایشان دریافت شده، درج می شود:

 

حضرت آیت الله خامنه ای، دامت برکاته

سلام علیکم

خواهشمند است بفرمایید از آنجایی که در پایان هر سال با فرا رسیدن سال نو مشتریان بانک وجه نقدی یا هدیه ای را به عنوان عیدی به کارمندان بانک می دهند، نظر حضرتعالی در این باره چیست و از نظر شرعی قبول یا رد آن چه صورتی دارد؟

 

بسمه تعالی

"به طورکلی هیچ کس از کارمندان دولت حق ندارد به اعتبار سمت و شغل خود و یا به حساب خدماتی که به مراجعین اداری عرضه می کند، چیزی به عنوان بخشش یا هدیه یا عیدی یا هر عنوان دیگر از مشتریان و مراجعین دریافت کند."

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
1
8
کوگوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان