arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۳۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰

نوروز 91 با طعم گرد و خاک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند سالی است که پدیده گرد و غبار یا به اصطلاح ریزگردهای عربی برای مردم شهرستان پلدختر به معضلی بزرگی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، مردم اين شهرستان طي چند روز گذشته شاهد شدت یافتن پدیده گرد و غبار در آسمان خود هستند، به گونه‌ای که تردد عادی در معابر عمومی با مشکل مواجه شده و تنفس در هوای پلدختر به دهان مزه خاک می‌دهد.

يكي از مردم پلدختر مي‌گويد: بي‌شک تبعات ناشی از گرد و غبار اندک اندک در حال بروز و ظهور در زندگی مردم این شهرستان است.

علي اميري به ايسنا، گفت: این پدیده در حالی در پلدختر شکل گرفته که اغلب مردم به علت فرا رسیدن عید نوروز در حال خانه تکانی هستند، پدیده گرد و غبار دیگر آن‌چنان شدت یافته که اغلب روزهای سال به ویژه درسال جاری وضعیت برای مردم این شهرستان به امری عادی مبدل شده است.

وي يادآورشد: استمرار و شدت این فاجعه زیست محیطی گسترش یافته و تاثیرات آن نیز روز به روز در حال آشکار شدن است، شدت این پدیده زندگی عادی مردم را مختل کرده و مردم از مضرات این میهمان ناخوانده در امان نیستند و استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها شده و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می‌شود.

اسدالله پارسايي، يكي ديگر از اين شهروندان نيز با بيان اينكه افرایش بیماریهای قلبی و عروقی، مشکلات حاد تنفسی، مشکلات متعدد برای بانوان باردار و نوزادان، اختلال و بروز ناراحتی‌ها، سردردهای بی مورد، ضعف جسمانی و مشکلات روانی و افسردگی از جمله صدمات جسمی ناشی از این پدیده است که متاسفانه هر روز بر توسعه آن افزوده می‌شود، گفت: مشکلات متعدد اقتصادی که تاکنون از دید بسیاری از مسئولان و مردم پنهان مانده نیز در حال نمایان شدن است، به عنوان مثال می‌توان به خسارات جباران‌ناپذیر کشاورزی و باغی و حتی تولید عسل ناشی از این پدیده اشاره کرد.

وي بيان كرد: از آنجا کشاورزی در پلدختر رونق دارد و بخش عمده‌ای از درآمد سرانه مردم این شهرستان از اين راه است و امرار معاش مردم شهرستان از محل کشاورزی بوده، لذا هرگونه صدمه و آسیبی بر پیکره این بخش به طور مستقیم بر اقتصاد مردم شهرستان لطمه وارد می‌کند، خشکسالی نیز به مشکلات عدیده این بخش اضافه شده و باعث کاهش تولید و کیفیت برخی از محصولات باغی و کشاورزی و حتی عسل شده است.

یک کارشناس مسائل زیست محیطی نيز مي‌گويد: اگر هیچ‌گونه اقدامی در این راستا صورت نگیرد، با توجه به روند رو به رشد تخریب محیط زیست و افزایش بیابانهاي همسایه ایران، روز به روز بر میزان این آلودگی افزوده می‌شود.

معصومه حیدری با اظهار گلایه‌ به دليل آلوده بودن هواي استان افزود: این روزها هوای استان بسیار آلوده است، به گونه‌ای که ذرات معلق در هوا زیادتر از حد استاندارد بوده تا جايي که حتی تنفس به سختی انجام شده و گاهی با سوزش گلو و تنگی تنفس همراه است.

وی با بیان اینکه این مهم اثرات بسیار زیادی بر سلامتی مردم به ویژه کودکان، بیماران قلبی عروقی، سالمندان و زنان باردار دارد، اظهار کرد: آلودگی به حدی است به هیچ وجه نباید از منزل خارج شد.

اين كارشناس با تاکید بر اینکه باید راهکار جدی جهت کنترل آلودگی هوا به خصوص ریزگردهای عربی انجام شود تا منشاء آلودگی به طور کامل شناسایی شود، بیان کرد: باید مالچ پاشی در این مناطق بحرانی و کانون تولید گرد و غبار با همکاری کشورهای منطقه صورت گیرد.

این کارشناس مسائل زیست محیطی ادامه داد: در سالهای گذشته با توجه به همکاری کشورهای منطقه در امر مالچ پاشی این موضوع گرد و غبار در استانها به این شدت نبود، اما به علت سهل‌انگاری در این راستا مردم استانهای غربی و جنوب غربی ایران با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

امین آزادبخت، یک فعال زیست محیطی لرستانی نيز با بيان اينكه متاسفانه امسال زودتر از سالهای گذشته پدیده گرد و غبار وارد استان شده و به گفته مسئولین ذیربط این پدیده از بیابانهای کشورهای عربی مهمان ماست، اظهارکرد: معتقدم همه این گرد و غبارها از کشورهای عربی وارد نشده و حتی کانونهای تولیدی ریزگردها در کشور وجود دارد که متاسفانه دستگاههای مرتبط در این مورد اظهار نظر نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه جدای از این مشکل که دامنگیر استان شده و تبعات و زیانهای فراوانی به شهروندان وارد كرده است، گفت: عدم ارائه آمار صحیح غلظت گردو خاک به نوبه خود موجب فشار روانی بر مردم شده و نمی‌دانم چرا وضعیت هشدار اعلام نمی‌کنند؟!

اين كارشناس با بيان اينكه در این بازه زمانی که اکثر مردم برای خرید عید به بیرون از خانه و مراکز خرید مراجعه می‌کنند، مطمئنا افراد در معرض خطر بیشتری هستند، ادامه داد: یکی از دلایل به وجودآمدن این معضل کم شدن پوشش جنگلی و خشک شدن تالابها در استان و تغییرات اقلیمی هستند که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.

وی با اشاره به عدم تامین معیشت اقتصادی مردم، جایگزینی چوب درختان به عنوان سوخت، عدم اطلاع کافی جامعه از اهمیت جنگلهای منطقه، کشاورزی بی‌رویه و عدم اجرای قوانین قضایی در این راستا و... گفت: متاسفانه بعضی از دستگاههای نظارتی به جای فرهنگ سازی و آموزش جنگل نشینان و سایر افراد جامعه بیشتر به فکر فعالیتهای تبلیغاتی و هیاهوی رسانه‌ای جهت مثبت جلوه دادن مجموعه کاری خود هستند.

آزادبخت با بیان اینکه تابستان امسال در جلسه هم‌اندیشی تشکلهای زیست محیطی استان اعلام شد که اعتباری برای خرید ماسک فیلتردارجهت توزیع رایگان بین اقشار جامعه به سازمان محیط زیست اختصاص یافته است، افزود: متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی با بيان اينكه پوشش جنگلی و مرتعی استان در حدود 2 میلیون هکتار است، به پارک 14 معصوم (ع) اشاره كرد و گفت:اگر چه این فعالیت قابل تقدیر است و برکات فراوانی برای شهر خرم آباد به وجود خواهد آورد، اما غفلت از سایر منابع و اراضی جنگلی تبعات نگران کننده‌ای برای استان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نيز گفت: در استان لرستان مردم 77 روز آلوده را پشت سر گذاشته‌اند.

مهندس بازگیر افزود: میانگین آلودگی هوای لرستان در برخي روزها 740 میکروگرم بر متر مکعب شده، در حالی که میزان استاندارد آن 150 میکروگرم برمترمکعب است.

وی بیان کرد: به منظور آلودگی بیش از حد مجاز جهت حفظ سلامت مردم باید تمهیداتی اندیشیده شود، امسال در استان مردم 77 روز آلوده را پشت سر گذاشته‌اند.

طاهری مقدم، رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان نيز با نگران کننده ارزيابي کردن آثار گرد و غبار گفت: اين پديده هم در چنارهاي شهري و هم در بلوطهاي کوهستاني تاثير مخرب دارد.

طاهري با اشاره به خسارت 15 درصدي ريزگردها به جنگلهاي استان گفت: هم اکنون 15 درصد جنگلهاي لرستان در معرض خشک شدن هستند که بخشي از آنها نيز خشک شده‌اند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان ادامه داد: با اين تفاسير هم اکنون 70 هزار جنگل در استان به دليل هجوم ريزگردهاي عربي يا خشک شده يا در حال خشک شدن هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رمکان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
0
2
یکی بره کانادا یه کم از اون 3000میلیاردو از جناب خاوری بگیره تا بریم کشور دوست وبرادر عراق مناطقی که برامون ازش گردو خاک هدیه میاره رو درخت کاری ومارچ پاشی کنیم!!!!!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
0
0
هم اکنون که من این نظر رو دارم مینویسم خدا به سر شاهده تنفسم با خاک یکیه و کرمانشاه هم گرفتار این معضله...ترا بخدا چاره یی بیندیشید...واقعا تیتر درستی زدی...کاش میزدی...نوروز غرب ایران با طعم خوشمزه ی گرد و خاک...
هادي سلامت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
0
0
با سلام
وضعيت هواي اهواز و كلا خوزستان افتضاحه من تو جاده بودم ساعت 12 ظهر بود كه چراغ ماشينو به علت نبود ديد روشن كرديم
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
0
0
آقا بهبهان هم همینطوره.یکیو دو تا شهر که نیست. دلمون خوش خونه تکونی کردیم. گرد و خاک خونه هامون رو واسمون تزیین کرد .چقدر این خوزستان حقیره.همه چیز ایرانم از خوزستان
نظرات بینندگان