arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰

جزئیات "حمایت های دولت نهم و دهم از متروی تهران"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بخشی از حمایت های دولت های نهم و دهم از متروی تهران را اعلام کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، بخش پرداخت اعتبارات عمرانی دولت،در زمان دولتهای نهم و دهم 7/10 برابر دولت های قبل به متروی تهران کمک شده که مشتمل بر پرداخت یک هزار و 171 میلیارد تومان بابت توسعه خطوط متروی تهران و تجهیز ناوگان و کمک به ترخیص 49 دستگاه واگن مترو از گمرک و تامین 12 واگن و چهار لکوموتیو جدید در دولت دهم برای خط پنج متروی پایتخت بوده است.

همچنین یارانه بلیت پرداختی به شرکت متروی تهران فقط در دولت دهم نسبت به دولت هشتم حدودا هشت برابر شده است.در دولت هشتم 6/17 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شده در حالی که در دولت دهم تاکنون 137 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شده و فقط در سال جاری تاکنون 7/78 میلیارد تومان یارانه بلیت به حساب شرکت قطار شهری تهران واریز شده است.

همچنین صدور مجوزات قانونی جهت بهره گیری شرکت متروی تهران از محل منابع خارجی (فاینانس) بالغ بر سه هزار و 800 میلیون دلار تصویب که 986 میلیون دلار آن با تضمین و تعهد وزارت کشور به بانک مرکزی در بهمن ماه سال جاری برای خط چهار متروی تهران نهائی شده است که 50 درصد آن را هم دولت پرداخت خواهد کرد.

برای بهره گیری مابقی خطوط متروی تهران از اعتبارات فاینانس نیز تمامی مجوزهای قانونی دولتی لازم صادر گردیده و منتظر اقدامات بعدی شهرداری تهران در خصوص ارائه قرارداد تجاری و انتخاب و معرفی بانک عامل به بانک مرکزی می باشد.

در بخش صدور مجوز بهره گیری از منابع مالی خارجی و فاینانس برای تسریع در توسعه متروی پایتخت ، مجوز داده شده در زمان دولت دهم نسبت به دولت های قبلی 5/2 برابر شده است.

با دستور ویژه رئیس جمهور و مساعدت مساعدت وزارتخانه های امور اقتصاد و دارائی ، کشور و بانک های داخلی در جهت تسریع و تسهیل تحقق تعیین کنسرسیوم بانک عامل برای فاینانس های شهرداری تهران حدود800 میلیارد تومان بدهی معوقه شهرداری تهران به بانک های عامل طی مدت پنج سال استمهال گردید که بر اساس آن شهرداری تهران متعهد گردید 25 درصد از کل مبلغ را طی دوره فوق به صورت نقدی و مابقی را تهاتر کنند که قسط اول آن را هم در دو ماه قبل پرداخت نمود.در مقابل سه بانک تجارت،ملی وسپه بعد از حصول اطمینان از خوش حسابی شهرداری تهران مجددا با تشکیل کنسرسیوم جدید،عاملیت بانکی خط چهار متروی تهران را پذیرفتند.

به علاوه به منظور تسریع در توسعه خطوط متروی تهران،مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ هزار میلیارد تومان برای متروی تهران توسط دولت صادر شده است.

همچنین مبلغ چهار هزار و 600 میلیارد تومان نیز به صورت نقدی طی دولت نهم و دهم به شهرداری تهران کمک شده که این جدای از منابع فاینانس بوده و از محل بودجه های عمومی کشور می باشد و مقایسه آن با مبلغ تجمیع شده حاصل از بودجه عمرانی عمومی و مبالغ فاینانس پرداخی دولت های قبل صحیح نمی باشد و لذا اعداد و ارقام مندرج در گزارش ارائه شده از سوی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی صحیح و مستند به سوابق و مدارک کافی است.

شایان ذکر است علاوه برکمک های فوق،شهرداری تهران مستقیما توسط خزانه مبلغ دو هزار و 38 میلیارد تومان فقط از سال 87 تا کنون بابت مالیات بر ارزش افزوده دریافت کرد،که بالغ بر یک چهارم کمک پرداختی به حدود یک هزار و 200 شهرداری کشور می باشد،که سهم سال جاری آن تاکنون 837 میلیارد تومان بوده است و از این محل هم می توانست نسبت به تامین کسری و نیازمندی های سفارشات تجهیزاتی مربوط به دوره های تصدی مدیران دولتی و شهری دولتهای هشتم و ماقبل وافزایش ظرفیت ناوگان قطار شهری بهره برداری نموده و با موافقت شورای اسلامی شهر تهران به شرکت متروی تهران کمک کنند.
نظرات بینندگان