arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰

رئیس جمهور جدید آلمان انتخاب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یواخیم گوک با کسب حداکثر آراء به عنوان یازدهمین رئیس جمهور آلمان انتخاب شد.

به گزارش  "دویچه‌وله" آلمان، مجمع ملی آلمان یوآخیم گوک را به عنوان رئیس‌جمهور جدید آلمان منصوب کرد. یوآخیم گوک جانشین کریستیان وولف می‌شود که به دلیل افشای رسوایی‌های مالی نزدیک به یک ماه پیش مجبور به کناره‌گیری از سمتش شد.

انتخاب یوآخیم گوک روز یکشنبه در حالی صورت گرفت که احزاب سیاسی دمکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، سوسیال دمکرات، سبزها و حزب دمکرات‌های آزاد آلمان (که 1100 رأی‌دهنده را شامل می‌شوند) پیش‌تر نام او را به عنوان نامزد مشترک خود برای احراز پست ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند و به همین دلیل انتخابات روز یکشنبه بیش‌تر جنبه تشریفاتی داشت.

رقیبان یوآخیم گوک در این انتخابات به‌آته کلارزفلد از حزب چپ و اولاف روزه از حزب دمکرات ملی بودند. مجموعا 1240 نفر (620 نماینده مجلس و 620 نماینده ایالت‌های آلمان) در مجمع ملی آلمان رأی خود را به صندوق ریختند.

یوآخیم گوک با حداکثر ‌آرا (991 رأی) به ریاست‌جمهوری برگزیده شد.

گوک که 72 سال دارد، روز دوشنبه وظایف رسمی خود را به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور آلمان در کاخ ریاست‌جمهوری تحویل خواهد گرفت و طبق برنامه مراسم ادای سوگند وی روز جمعه برگزار خواهد شد. رئیس‌جمهور جدید آلمان به هیچ‌‌کدام از احزاب سیاسی در این کشور تعلق ندارد.

در سه سال گذشته مجلس فدرال آلمان سه بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده است. دوره‌ ریاست‌جمهوری در این کشور پنج ساله ‌است اما دو رئیس‌جمهور پیشین (هورست کوهلر و کریستیان وولف) مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شدند.

آقای کوهلر در پی انتقادهای شدید به خاطر اظهاراتش درباره علت ماموریت‌های خارجی ارتش آلمان در سال 2010 از مقام خود استعفا داد. کریستیان وولف در 30 ژوئن همان سال به کاخ ریاست‌جمهوری راه یافت که وی نیز پس از 20 ماه به خاطر فشارهای ناشی از افشای سوءاستفاده مالی از سمت خود کناره گرفت./
نظرات بینندگان