arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰

تصاویر: ارگ راین؛ خواهر کوچکتر ارگ بم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ارگ راین یکی از بزرگترین بناهای خشتی جهان است که با شکوهی وصف ناشدنی، قرنهاست که بر بالای تپه ای در جنوب غربی شهری به همین نام آرمیده و پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، به جز ارگ بم که به عنوان بزرگترین بنای خشت و گلی دنیا شناخته شده، ارگ دیگری نیز در استان کرمان وجود دارد که از عظمت و شکوه چیزی از ارگ بم کم ندارد تا جایی که بسیاری، آن را خواهر کوچکتر ارگ بم می خوانند.

به گواه آنچه که در کتابها و متون تاریخی آمده، ارگ راین یک از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان راینی بوده که در زمان نادر شاه افشار و پسر او محمد علی خان در زمان زندیه بوده ‌است و از آن زمان تاکنون شاهد وقایع و حوادث تاریخی بسیاری بوده است.

بنا به روایت تاریخ، این ارگ در گذشته، محل داد و ستد کاروانهایی بوده که از این منطقه عبور می کرده اند. اما آنچه که بینندگان این بنای تاریخی را متحیر می کند، وجود محلات مختلف در آن است که در هر کدام از آن، صاحبان مشاغل خاصی سکونت داشته اند به گونه ای که این ارگ از محله هایی شامل محله زندگی اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه ‌وران و دیگر مشاغل تشکیل شده است.

این ارگ از اجزای دیگری نیز تشکیل شده است؛ نزدیک درب ورودی آن بخش نگهبانی قرار دارد که از قسمت فوقانی با منفذی مربع شکل به سمت پایین دید دارد که گفته می شود در گذشته نگهبانان از این محل ورود و خروج افراد را مورد بازدید و بررسی قرار می دادند.

در قسمت ورودی ارگ راین همچنین جایگاه آهنگران و افرادی که به شغل چاقو سازی و ساخت ابزار فلزی مشغول بوده اند به چشم می خورد. مکتب خانه، سرباز خانه، بارانداز، ساختمان قرنطینه و مسجد یا انبار نیز از بخشهای این ارگ تاریخی به حساب می آیند.

این بنای تاریخی، از کوچه پس کوچه هایی تو در تو تشکیل شده که بر روی دیوار کوچه ها و خانه های آن نقوشی حک شده  و نشان از آن دارد که این بنای تاریخی در گذشته حکم یک شهر را داشته و زندگی در آن جریان داشته است.

جالب اینکه قسمت های مختلف این ارگ با پله هایی خشت و گلی که برخی مدور هم هست، از هم جدا شده است و این سوال که چگونه قرنها پیش و بی آنکه از امکانات امروزی خبری باشد، معماران این اشکال هندسی را پیاده کرده اند، بر حیرت بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی می افزاید.

در همین حال، محمد علی گلاب زاده، نویسنده و پژوهشگر تاریخ کرمان در بیان ویژگیهای ارگ تاریخی راین به خبرنگار مهر می گوید: این ارگ از جمله بناهای ارزنده ای است که در سالهای اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته و به صورت فضایی دلپذیر و دیدنی در آمده است.

وی می افزاید: اگر چه این بنا قدمت ارگ بم را ندارد و تاریخ احداث آن به عصر ساسانیان بر می گردد اما ساختار اصولی و فضاهای جالبی که در ارگ وجود دارد موجب شده تا بتواند جای خود را در میان آثار تاریخی کرمان باز کند.

وی ادامه می دهد: وجود کارگاههای صنایع دستی مانند چاقوسازی که از جمله صنایع معروف راین به شمار می رود، به ارگ جذابیت بیشتری بخشیده است.

گلاب زاده با بیان اینکه مساحت این ارگ 20 هزار متر مربع بوده و بعد از ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان است، اظهار می دارد: دور تا دور این بنای تاریخی را حصاری به ارتفاع 10 متر قرار دارد که تنها درب ورودی آن در ضلع شرقی واقع شده است.

این پژوهشگر تاریخ کرمان می افزاید: شکل بنا مربع و دارای راهروهایی است که به چهار ساختمان باشکوه که به نظر می رسد قسمت حاکم نشین قلعه بوده است، ختم می شود.
 

نظرات بینندگان