arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰

پیام نوروزی مدیر كل یونسكو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پیام مدیر كل یونسكو به مناسبت روز بین المللی نوروز (مصادف با 21 مارس) آمده است: نوروز جشن تجدید زندگی است. لحظه ای است كه گذشته را مرور می كنیم و به آینده با امید نگاه می كنیم.

به گزارش ایرنا، 'ایرینا بوكووا' در این پیام افزود: نوروز زمانی است كه دوستان،خانواده و اجتماع به لحاظ ارزشها و آرمانهای مشترك گرد هم می آیند.

وی اظهار داشت:نوروز هزاران سال است كه توسط مردمان آسیای غربی،مركزی و جنوب و همینطور مردمان قفقاز،بالكان و دیگر مناطق جشن گرفته می شود. امروز نوروز نماد پرده نقش دار غنی ای است كه رسوم و تشریفات و جشنها را همسو با طبیعت به هم پیوند می زند.

وی تاكید كرد: نوروز روز سرودها، رقص ها،بازیها و غذاهای مخصوص است. روزی كه گذشته و آینده را به هم پیوند می دهد و مردمانی از فرهنگ ها و ملیت ها،مذاهب و زبانهای مختلف را گرد یك پیام از جنس صلح جمع می كند. با توجه به چنین روزی روحیه آزاده ای ،نوروز جشن با هم تقسیم كردنها است.

به گفته بوكوا، نوروز مظهر قدرت میراث فرهنگی ناملموس بشریت نیز است. از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و حس هویت و بقا را استحكام بخشیده و از مرزها عبور می كند. به همین دلیل نوروز در سال 2009 میلادی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید. ثبت نوروز نتیجه تلاشهای مشترك كشورهای بسیاری بوده كه نوروز را جشن می گیرند.

مدیر كل یونسكو یادآور شد: در این برهه زمانی كه تغییرات سریعی رخ می دهد ما به جشن های فرهنگی كه مردم را به هم نزدیكتر و روابط بین جامعه و طبیعت را مستحكم می كنند، نیاز داریم.

بوكوا در این پیام یادآور شده: فرهنگ منبع پیوستگی و خرد اجتماعی است . نقشه ای است كه می توان با آن جهان را خواند و راهنمایی است كه با كمك آن می توان جهان را شكل داد و فواید بسیاری در توسعه و پایداری محیط زیست برای تمام جوامعی كه به هم مرتبط هستند به همراه دارد همانگونه كه برای شركت در كنفرانس سازمان ملل در خصوص توسعه پایدار در ریو آمده می شویم باید اهمیت فرهنگ را به عنوان یك اصل برای آینده ای پایداری برای همه به رسمیت بشناسیم.

وی در پایان این پیام تاكید كرده است: بیش از هر چیز دیگر، نوروز روز وعده است. وعده زندگی مجدد و امید تازه. در نخستین روز بهار پیام همه ما باید پیام صلح ،هماهنگی و آشتی باشد.
نظرات بینندگان