arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

آيت الله حائري: انفعال در مقابل علوم انساني غرب پذيرفته نيست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انفعال در مقابل علوم انسانی غرب پذیرفته نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انفعال در مقابل علوم انسانی غرب پذیرفته نیست.

به گزارش خبرنگار ما، آیت الله محی الدین حائری شیرازی در همایش«هم اندیشی تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی» افزود: غرب توانست با انحصاری کردن علم ، افکار خود را به جهان تحمیل کند. وی با بیان اینکه آنها در گذشته از روشهای نظامی و تجاری برای سلطه استفاده می کردند، اضافه کرد : در قرن اخیر و هم اکنون ، آنها از دانش برای سلطه بر دیگر ملت ها استفاده می کنند. آ

یت الله حائری شیرازی گفت : در گذشته به گونه ای سعی کردند دین را متعددالقرائه کنند و آنچه را که با علم مطابقت نداشت معدوم کنند و آنچه را که مطابقت داشت معدوم نکنند. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود : آنها زیر حملات علوم تجربی، علوم انسانی خود را قالب کردند. وی اضافه کرد:اگر اسلام ،کرسی علوم انسانی دانشگاه ها را فتح کند همه کاستی ها برطرف می شود اما اگر فتح نکند که هنوز فتح نکرده است ، همه پیروزی های ما به هدر می رود.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه تعریف اسلام و غرب از انسان متفاوت است، گفت: از این جهت دستورات علوم انسانی غرب به علت اینکه بر مبنای تعریف غلط از انسان است برای ما قابل استفاده نیست. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود : تجارب غرب از علوم انسانی برای ما قابل مصرف است اما تحلیل آنها برای ما قابل مصرف نیست.
آیت الله حائری شیرازی اضافه کرد: ما باید تجاربی را که در مسائل انسانی داریم بر مبنای انسان شناسی خودمان تعریف کنیم. وی با بیان اینکه انسان شناسی ، قراردادی و جز علوم موضوعه است و نیازی به اثبات ندارد گفت : شما باید انسان شناسی را از قرآن استخراج کنید و به دانشگاه ببرید. هم اندیشی تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی از امروز به مدت چهار روز با حضور استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در این دانشگاه آغاز به کار کرد. تصویر دارد.
نظرات بینندگان