arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۱

قیمت گوشت گوسفند و گوساله اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: با توجه به قیمت خرید دام زنده از دامدار هر کیلو گوشت گوسفند در سطح شهر نهایتا باید ۱۹ هزار تومان و هر کیلو گوشت گاو حداکثر ۱۳ هزار تومان با احتساب سود مغازه، هزینه کشتار و حمل فروخته شود؛ نه بیشتر.

 مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: با توجه به قیمت خرید دام زنده از دامدار هر کیلو گوشت گوسفند در سطح شهر نهایتا باید 19 هزار تومان و هر کیلو گوشت گاو حداکثر 13 هزار تومان با احتساب سود مغازه، هزینه کشتار و حمل فروخته شود؛ نه بیشتر.

سعید سلطانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به متغیر بودن نرخ خرید دام زنده و همچنین گوشت زنده در استان های مختلف، اظهار کرد: میانگین خرید هر کیلو گوسفند از دامدار هفت هزار و 500 تا هشت هزار تومان و میانگین خرید هر کیلو گاو نر از دامدار پنج هزار و 500 تومان است.

سلطانی اظهار کرد: چوبداران دام مازاد دامداری ها را جمع آوری می کنند و به کشتارگاه ها می فروشند که پس از کشتار، هزینه حمل و سود قصابی ها بر آن افزوده می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به این که 50 درصد از وزن گوسفند آلایش بوده و 50 درصد از آن به صورت گوشت و لاشه باقی می ماند، تصریح کرد: لاشه گوسفند باید کیلویی 16 هزار تومان به فروش برسد که با احتساب 20 درصد سود مغازه و حمل نهایتا باید 19 هزار تومان به دست مصرف کننده ی واقعی برسد، اما اکنون این قیمت در سطح شهر بالاتر است.

وی افزود: 40 تا 42 درصد از گاو نیز به صورت لاشه و گوشت خالص باقی می ماند که قیمت آن با احتساب سود مغازه دار، هزینه کشتار و حمل باید 13 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، اما این قیمت در مغازه ها بیشتر است.

به گفته ی سلطانی قیمت لاشه گوسفند دو برابر قیمت زنده آن و قیمت لاشه گاو نیز 2.5 برابر زنده آن باید عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: بین مصرف کننده و تولید کننده واقعی خلا بزرگی است که واسطه ها، دلالان و سوداگران آن را پر کرده اند؛؛ اگر تشکل های دامداری اعتبار و توان مالی داشتند می توانستند گوشت قرمز را به صورت مستقیم و با قیمت واقعی در سطح شهر به دست مصرف کنندگان برسانند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که کشور های حوزه ی خلیج فارس گوسفند زنده را به دلیل کیفیت بالا، به قیمت بسیار خوبی می خرند و نرخ ارز نیز افزایش یافته است، واسطه ها به سمت صادرات دام زنده به کشور های حوزه ی خلیج فارس روی آورده اند که این خود عامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی شده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: صادرات دام زنده به کشور های حوزه ی خلیج فارس با مجوز صورت می گیرد.

گفتنی است؛ هر کیلو گوشت گوسفند در مغازه ها سطح شهر حدود 22 هزار تومان و هر کیلو گوشت گاو حدود 18 هزار تومان فروخته می شود.

نظرات بینندگان