arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۳۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۱
شیر برای چهارمین بار کام مردم را تلخ می کند

یکی به داد مصرف کننده برسد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با اینکه با گرم شدن هوا مصرف شیر در جامعه کاهش یافته است، اما به نظر می رسد متولیان تولید این محصول می خواهند طعم چند باره گرانی را باز به مردم بچشانند.

 

بنابراین گزارش، مردم هنوز خاطره تلخ افزایش چند باره قیمت شیر و لبنیات را در سال90 از یاد نبرده اند که کورس رقابت افزایش قیمت شیر و لبنیات در بین متولیان آن؛ یعنی دامداران و شرکتهای تولیدکننده فراورده های لبنی آغاز شده است. البته شرکتهای لبنی تأکید دارند که قیمت شیر به صورت خودسرانه افزایش یافته است و آنها به دنبال افزایش قانونی قیمت فراورده های لبنی هستند، اما دامداران نیز تصریح دارند که قیمت نهاده های دامی افزایش یافته و این وسط قرار است که مردم در جایگاه مصرف کننده تاوان این گرانی ها را بپردازند.

وعده برخورد

در هر حال سازمان حمایت نیز نسبت به خیزش قیمت شیر واکنش نشان داد. در این زمینه معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هرگونه افزایش قیمت شیر کیسه ای را در بازار غیرقانونی دانست و گفت: هر گونه تغییری در قیمت شیر باید به تصویب کارگروه کنترل بازار برسد و این کارگروه به تازگی مصوبه ای در این ارتباط نداشته است.
محمد قبله افزود: در این میان، برخی به صورت خودسرانه قیمت شیر را افزایش داده اند که این افزایش قیمت بدون انجام هیچ گونه هماهنگی و اعلام حتی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده است.
وی تصریح کرد: به طور قطع، بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با هرگونه افزایش غیرقانونی برخورد خواهند کرد و پرونده تخلف تشکیل خواهند داد.
قبله گفت: اگر جایی در بازار قیمت افزایش داشته است، اقدام کارخانه مربوطه خودسرانه بوده و با آن برخورد خواهد شد، این درحالی است که کارگروه کنترل بازار نیز به تازگی، قیمتی برای شیر خام اعلام نکرده، بنابراین قیمت مطابق با مصوبه قبلی، همچنان پابرجا بوده و باید اعمال شود.
وی اظهار داشت: البته تنظیم بازار شیر خام و تأمین نهاده های مربوط به آن از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است و اگر تولیدکننده ای خواستار افزایش قیمت باشد، باید درخواست خود را به این وزارتخانه ارجاع دهد و البته این وزارتخانه نیز مراتب را در کارگروه کنترل بازار اعلام کند تا مورد تصمیم گیری واقع شود.
قبله از مردم درخواست کرد تا مراتب تخلفات را با شماره تلفن124 در میان بگذارند.

لبنیاتی ها هم به دنبال مجوز گرانی
در هر حال افزایش قیمت شیر توسط دامداران از سوی اتحادیه فراورده های لبنی نیز مورد تأکید قرار گرفت، در این باره مدیرعامل اتحادیه فراورده های لبنی با بیان اینکه افزایش خودسرانه قیمت لبنیات از سوی کارخانه ها نباید انجام گیرد، گفت: کارخانه های لبنی به دنبال مجوز افزایش مجدد قیمت هستند.
مجید علیداد درباره دلیل افزایش خودسرانه قیمت لبنیات از سوی برخی کارخانه ها گفت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی زیر 100هزار نباید بیشتر از 630تومان باشد، اما این مصوبه از سوی دامداران اجرایی نمی شود.
وی افزود: در حال حاضر میانگین خرید قیمت شیر از دامداران به 730تومان در هر کیلوگرم رسیده است که تولید را برای کارخانه ها توجیه ناپذیر می کند.
علیداد افزود: اگرچه دامداران دلیل فروش بالاتر از نرخ مصوب را مواردی نظیر افزایش قیمت خوراک دام و نهاده ها مطرح می کنند، اما به هر حال شیر خام مصرفی به قیمت بالاتری به دست کارخانه ها می رسد و قیمت تمام شده تولید را برای آنها افزایش می دهد.وی گفت: از سوی دیگر بالا بودن قیمت نهاده ها تولید دامداران را کاهش داده و در حال حاضر کارخانه های لبنی کشور با 80درصد ظرفیت فعالیت می کنند.مدیرعامل اتحادیه فراورده های لبنی ادامه داد: البته افزایش قیمت از سوی برخی کارخانه ها مجاب کردن سازمان حمایت برای تعدیل و افزایش دوباره قیمت لبنیات است.

سه بار افزایش قیمت، 55درصد گرانی

وی با بیان اینکه آنها به دنبال گرفتن مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده هستند، گفت: اتحادیه های استانها در حال رایزنی هستند تا قیمت پیشنهادی خود را مستقیم و یا از طریق اتحادیه مرکزی به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده برای تصویب اعلام کنند.علیداد گفت: کارخانه های استانها افزایش قیمت شیر خام و هزینه های کارگری و بسته بندی را دلیل اصلی برای خواسته خود عنوان می کنند.
طی سال گذشته سازمان حمایت سه بار قیمت لبنیات را به طور رسمی افزایش داد و کارخانه های لبنی هم تا 55درصد به طور غیر رسمی دست به افزایش قیمت زدند.
نظرات بینندگان