arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

شکایت نوه "مخبر الدوله" از مهران مدیری

در حالی كه مجموعه طنز قهوه تلخ با اقبال خوبی مواجه شده و با همكاری نسبی مردم از گزند شبكه قاچاق در امان مانده، برخی شخصیت پردازی‌های این سریال حاشیه‌هایی را به وجود آورده و سبب بروز برخی واكنش‌ها شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی كه مجموعه طنز قهوه تلخ با اقبال خوبی مواجه شده و با همكاری نسبی مردم از گزند شبكه قاچاق در امان مانده، برخی شخصیت پردازی‌های این سریال حاشیه‌هایی را به وجود آورده و سبب بروز برخی واكنش‌ها شده است.

به گزارش دادنا پس از آنكه دو مورد از شخصیت پردازی‌های سریال قهوه تلخ به دلیل مشابهت نام با نمونه های تاریخی مورد انتقاد برخی از مورخین قرار گرفت، در آخرین مورد از این واكنش ها، جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت و از نوادگان «حاج علی قلی خان مخبرالدوله» از رجال عهد قاجار نسبت به این موضوع واكنش نشان داده است.

هدایت در یادداشت خود كه اخیرا در یك سایت منتشر شده، نسبت به پرداخت شخصیت موسوم به «مخبرالدوله سر سعدی» در مجموعه ساخته شده توسط مدیری موضع گرفته و نحوه معرفی این فرد- كه طبق شواهد و ادله ارائه شده از رجال خوشنام عهد قاجار بوده – را مورد انتقاد قرار داده است.

وی در بخشهایی از یادداشت خود خدمات انجام شده توسط مخبر الدوله اصلی را بر شمرده و تالیفات و سایر آثار باقی مانده از وی را مورد اشاره قرار داده است و در ادامه از اینكه فردی كه به این شكل منشاء آثار خیر در تاریخ ایران بوده به عنوان خبرچین معرفی شده و از نظر شكل ظاهری مورد تمسخر قرار گرفته، ابراز تاسف كرده است.

در بخشی از این یادداشت در معرفی و توصیف خدمات مخبر الدوله می خوانیم: «حاج علی‌قلی‌خان مخبرالدوله فرزند رضاقلی‌خان شاعر، نویسنده و مورخ قرن ۱۳ بود كه معلمیِ محمدشاه را به عهده داشت و آثار ارزنده‌ای از او باقی مانده‌است. به مهم‌ترینِ آن‌ها چون روضه‌الصفا، ریاض‌العارفین، مجمع‌الفصحا و سفرنامه خوارزم می‌توان اشاره كرد. خدمات حاج علی‌قلی‌خان مخبرالدوله را می‌توان چنین خلاصه كرد:
-راه‌اندازی تلگراف در ایران و اتصال آن به تمام نقاط كشور و كشورهای خارج كه برای نخستین بار، ایران به سامانه ارتباطی مدرن و مؤثری مجهز شد و به همین مناسبت شاه به او لقب مخبرالدوله را داد.
-سِمَت‌های دیگر او وزیر داخله، وزیر علوم و معادن و مدتی هم صدراعظمی بود.
-بنیاد مسجد و تكیه هدایت در كنار مزار پدرش و ایجاد درآمد برای خیریه كه فرزندانش در این زمینه وصایای او را بسیار دقیق عمل كردند. مسجد هدایت و خیریه او هنوز در خیابان جمهوری فعال است.
-او برای زمان خود، روشنفكری بود عاشق پیشرفت و تعالی كشور. او سه فرزند خود را برای تحصیلات عالیه به آلمان فرستاد كه عبارت بودند از مرتضی‌قلی‌خان صنیع‌الدوله (او نخستین رئیس مجلس شورای ایران بود) مهدی‌قلی‌خان مخبرالسلطنه كه نخست‌وزیر بود و محمدقلی‌خان مخبرالملك كه وكیل مجلس بود."

در انتهای این یادداشت تمسخر یك شخص حقیقی، كاری خلاف معرفی شده و در نهایت خاطرنشان شده است كه نوادگان مخبرالدوله ضمن اعلام انتقاد از سازندگان سریال و مراجع نظارتی، حق پیگیری قانونی این بی حرمتی به این شخصیت دوران قاجاریه را حق خود می دانند.
نظرات بینندگان