arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۱

قيمت‌ سكه و دلار كاهش مي‌يابد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاكرات 1+5 نخستين تاثير خود را در كاهش نرخ دلار آمريكا در بازار ايران نشان داد و از سه روز پيش قيمت دلار و در پي آن نرخ طلا كاهش يافت. امروز هم بخشي از سكه‌هاي پيش فروش شده به خريداران تحويل داده شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، پس از روانه شدن سرمايه‌هاي سرگردان جامعه به سوي طلا و سكه، حدود يك سال است كه بازار طلا و سكه اسير تلاطم‌هاي شديد نوسان قيمت از دو تا 200 هزار تومان شده است و اين بي‌ثباتي در سال گذشته پس از طلا، گريبانگير ارز شد.

شعار تك نرخي كردن ارز در سال گذشته براي اولين بار بيان نشد، اما براي نخستين بار به گونه‌اي به مرحله اجرا رسيد.

بانك مركزي نرخ يگانه ارز را 1226 تومان مشخص كرد، اما در پي تك نرخي شدن دلار، مردم عادي قادر به خريد دلار نبودند و تنها مسافران، دانشجويان خارج از كشور و تاجران قادر به دريافت دلار به طور قانوني بودند كه همچنان محدوديت اخذ ارز در اين اقشار نيز اعمال مي‌شد.

ساير متقاضيان ارز كه شامل اين فهرست نبودند، براي خريد دلار مجبور شدند به بازار سياه يا بازار زير زميني مراجعه كنند.

 پس از تب شديد خريد دلار و سكه كه تا مرز مرگ كنترل بازار پيش مي‌رفت، اواخر سال گذشته با سياست‌هاي اتخاذ ظده از سوي دولت اندكي از هيجانات خريد اين دو دارايي كاسته و ثبات نسبي به بازار بازگشت. از سوي ديگر فروش ارز در صرافي‌ها نيز قانونمند شد و صرافان از متهم شدن به فروش ارز قاچاق مبرا شدند.

در سال جديد نيز بازار طلا و ارز روندي نو به نام «كاهش» را در پيش گرفتند. پس از مذاكره 27 فروردين ماه ايران با گروه 1+5 در تركيه، قيمت دلار كاهش يافت و بار ديگر و به طور خوشايندي موجب نزول نرخ طلا و سكه شد؛ به گونه‌اي كه قيمت سكه در ايران با قيمت جهاني طلا برابر شد.

امروز 29 فروردين ماه نيز بانك مركزي به وعده خود عمل كرد و سكه‌هاي پيش فروش شده در نوبت نخست را به خريداران واگذار كرد. تاثير چنين عملي از سوي بانك و روان شدن ميزان زيادي سكه به بازار و دستان مردم نيز بر بازار تاثير گذاشته و انتظار مي‌رود كه طي روزهاي آينده همچنان نرخ طلا كاهش يابد.

اتفاقات مذكور تا حدي به بازار تاثير گذاشتند كه صبح روز گذشته (دوشنبه) سقوط قيمت دلار و سكه رخ داد ونرخ دلار به 1635 تومان و قيمت سكه به 665 هزار تومان رسيد. گرچه اين كاهش قيمت چند ساعتي بيشتر زمان نبرد و دوباره قيمت‌ها به نرخ قبل بازگشت، اما نوسان قيمت به حدي شديد بود كه طلافروشان نيز از ارائه قيمت دقيق خودداري مي‌كردند.

به گفته طلافروشان، با عرضه سكه‌هاي پيش‌فروشي بانكي به بازار قيمت سكه و طلا باز هم كاهش مي‌يابد.

در حال حاضر قيمت سكه و طلا تغيير چنداني نسبت به ديروز نداشته و سكه طرح قديم امروز در بازار آزاد با قيمت 710 هزار تومان، سكه طرح جديد با نرخ 700هزار تومان، نيم سكه 350 هزار تومان، ربع سكه 180 هزار تومان و سكه گرمي 100 هزار تومان عرضه مي‌شوند.

بر اين اساس هر گرم طلاي 18 عيار نيز 71 هزار و 500 تومان و هر دلار آمريكا 1800 تومان است.

با توجه به ارزش طلاي ايران و مناسب بودن آن نسبت به قيمت طلا در جهان، قاچاق طلاي ايران نيز موضوعي است كه نمي‌توان آن را ناديد گرفت.

 وقتي تعداد زيادي سكه و طلا در دست مردم باشد و عرضه طلا در جامعه زياد شود، فرصتي براي سودجويان و قاچاقچيان طلا فراهم مي‌شود تا با خريد طلا و قاچاق آن، به نوعي تعيين‌كننده قيمت در بازار باشند و نرخ‌ها را كنترل كنند؛ اتفاقي كه مشابه آن را در سال گذشته شاهد بوديم كه در مقاطعي دست فروشان سكه و دلار بازار طلا و ارز را در دست گرفتند و تعيين‌كننده قيمت بودند.
نظرات بینندگان