arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

ايران در نامه‌اي به آژانس از سرگيري مذاكرات را پيشنهاد كرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ديپلمات‌هاي غربي گفتند كه ايران دوماه پس از مذاكرات يا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، براي از سرگيري اين مذاكرات اعلام آمادگي كرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، خبرگزاري رويترز از وين با اعلام اين خبر گزارش داد: چند روز پس از مذاكرات استانبول (ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 متشكل از آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان) جمهوري اسلامي نامه‌اي را با محتواي برگزاري مذاكرات جديد با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اين سازمان ارسال كرد.

اما ديپلمات‌هاي مستقر در وين گفتند كه در اين نامه به درخواست مصرانه‌ي آژانس‌ مبني بر اين‌كه بازرسان اجازه بازرسي از سايت پارچين را پيدا كنند اشاره نشده است.

يوكيا آمانو _ مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز مدعي شده بود كه احتمال تلاش ايران براي پاكسازي اين محل منتفي نيست.

يك ديپلمات غربي گفت كه علي‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين نامه را به مقامات عالي‌رتبه آژانس در روز سه‌شنبه ارائه كرد كه در آن آمده است تهران «آماده است مذاكرات را از سربگيرد».

يك نماينده ديگر در وين گفت كه اين نامه «به پيشنهاد آژانس براي دسترسي به پارچين اشاره‌اي نمي‌كند.»

ديپلمات سومي نيز گفت كه ممكن است در دو صورت آژانس بار ديگر تصميم به سفر به تهران را پيش از نشست اوايل ژوئن شوراي حكام بگيرد تا نشان دهد كه «به‌ گفت‌وگو‌ها فرصت مي‌دهد».

رويترز افزود: مقامات ايران و آژانس هيچ‌كدام براي اظهار نظر در اين باره در دسترس نبودند.
نظرات بینندگان