arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

نماینده ایران درسازمان ملل: جزایر سه گانه جزء لاینفک سرزمین ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه ای به مقامات ارشد این سازمان تاکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ، همواره جزء لاینفک سرزمین ایران بوده و سفر اخیر رئیس جمهور به ابوموسی نیز براساس حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان صورت گرفته است.

به گزارش مهر، در نامه نمایندگی کشورمان به رئیس دوره ای شورای امنیت همچنین ادعاهای بی اساس نمایندگان عربستان و امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی قاطعانه رد شده است.

نمایندگی کشورمان در این نامه که رونوشت آن به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل داده شد، تاکید کرده است: این نامه در پاسخ به نامه نمایندگان عربستان و امارات که درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به ابوموسی نوشته و نسبت به جزایر سه گانه ایرانی ادعاهائی داشته اند، ارسال شده است.
 
نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در این جوابیه تاکید کرده است: دیدار اخیر رئیس جمهور از جزیره ابوموسی و تمام اقدامات در این جزایر، بر پایه حق حاکمیت و اصول تمامیت ارضی ایران انجام شده است .
 
دراین نامه همچنین آمده است: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت روابط برادرانه وحسن همجواری در خلیج فارس، همواره معتقد است مذاکرات سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و مقامات ذیربط در امارات، هرگونه سوء تفاهم احتمالی از اجرای ترتیبات ناشی از سند مبادله شده در سال 1971 میلادی را رفع می کند.

موضوع نام کامل خلیج فارس نیز در این نامه اشاره و تاکید شده است: مجدداً تاکید می شود، تنها نام صحیح و تاریخی که در سطح جهان برای حوزه آبی میان سرزمین ایران و شبه جزیره عربستان به رسمیت شناخته شده و سازمان ملل متحد نیز بر آن  تاکید دارد، نام «خلیج فارس» است.

این نامه می افزاید: هرگونه استفاده از نام های جعلی برای این منطقه آبی، ازجمله نام مجعولی که در نامه نماینده عربستان آمده، کاملا بی اساس، غیر قابل قبول و از نظر حقوقی یا سیاسی فاقد وجاهت است.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در پایان این جوابیه از رئیس دوره ای شورای امنیت خواسته است، این نامه بعنوان سند رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت و منتشر شود.
نظرات بینندگان