arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

واگويه‌هاي راوي كتاب «نورالدین پسر ایران»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست «بررسی وضعیت تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در آذربایجان شرقی به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی اين استان برگزار شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در اين جلسه، «موسی غیور» مصاحبه‌گر کتاب «نورالدین پسر ایران» گفت: آقاسید نورالدین، دري است که روی آب آمد، ولی اشخاص گم و بی‌نشان دیگری هم هستند که باید در ثبت افتخارات آنها کوشا باشیم.

وي ادامه داد: باید در مورد دفاع مقدس باورپذیر سخن گفت. اگر می‌خواهیم در حوزه دفاع‌مقدس کار در خور انجام دهیم، باید با صراحت لهجه و شجاعت در بیان و بدون محافظه‌کاری‌های‌ بی‌مورد حقایق را بيان كنيم.

غیور یادآور شد: فرهنگ ملت ایران به گونه‌ای است که اسطوره‌سازی بسیار قوی‌ای دارند، ولی نباید به شخصیت‌های دفاع مقدس سیاه و سفید مطلق نگاه کرد. نباید در گفتن از جنگ اساطیروار سخن گفت. در نشر کتب دفاع مقدس به این امر توجه داشته باشیم که در هنگام جنگ، شعاری و تهییجی برخورد کردن لازم بود، ولی بعد از اتمام جنگ باید این قضیه تمام می‌شد؛ ولی متاسفانه این طور نشد.

وی گفت: در شهر ما نگرش و عملکرد برخي مسئولان در حفظ و نشر آثار دفاع مقدس چندان مطلوب نیست و يك مورد از اين نوع نگرش و عملكرد را در مورد کتاب «نورالدین پسر ایران» شاهد بوديم.

غیور يادآور شد: در ضبط و نشر آثار دفاع‌مقدس، به رزمنده، به عنوان رزمنده صرف نگاه شود. نوع نگرش ممیزی به رزمنده‌ها نباید آثار دفاع مقدس را تحت تأثیر قرار دهد و تا زمانی که اینها هستند باید همت کنیم و این حقایق و وقایع را به نسل‌های بعدی ارائه دهیم.

«سید نورالدین عالی» روای کتاب "نورالدین پسر ایران" نيز در ادامه این نشست گفت: كساني که باید در حفظ خاطرات جنگی کوشا باشند مساعدت چندانی نمی‌کنند و استان ما هم در جنگ مظلوم بود و حتی پس از جنگ نیز مظلوم واقع شده است. مثلا اگر کتاب‌های دفاع مقدس را در تهران بررسی کنیم، مي‌بينيم در مورد رزمنده‌ای با هفت هشت ماه سابقه جبهه، کتاب در خوری می‌نویسد، ولی در استان ما شرایط این امر، مهیا نیست این در حالی است که رزمنده‌های ما حتی با 40-50 ماه حضور در جبهه هنوز خاطرات خود را بازگو نکرده‌اند.

وی ادامه داد: من در روزهای نخست، تمایلی به بيان خاطرات خود به منظور گردآوری کتاب نداشتم چرا که موقعی که از جنگ برگشتم، متوجه شدم اینجا با جبهه، زمین تا آسمان فرق می‌کند. من در اداره‌ای مشغول به کار شدم که سلام می‌دادم و جواب سلام مرا نمی‌دادند. به این فکر می‌کردم که چگونه این خاطرات را به این تیپ آدم‌ها بگویم.

راوی کتاب نورالدین پسر ایران گفت: مقام معظم رهبری در مورد کتاب "نورالدین پسر ایران" گفتند: سید خاکریز را شکسته است ولی باز مسائلی هست که گفته نشده است.

وي يادآور شد: هر چقدر این کتاب‌ها به واقعیت‌ها نزدیکتر شوند و به دور از مصلحت گرایی‌های آنچنانی نوشته شوند همانقدر تاثیرگذارتر خواهند بود البته واقعیاتی هستند که جنبه امنیتی _نظامی دارند و باید زمان بگذرد تا آنها مطرح شوند.
نظرات بینندگان