arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

آیت الله مکارم: برخی در بازارها پرچم عزای فاطمیه را برپا کرده، اما گرانفروشی و رباخواری می‌ کنند

یکی از مراجع تقلید در قم با انتقاد‌ از افزایش بدحجابی و گرانفروشی گفت: ‌افرادی در بازارها پرچم عزای فاطمیه را برپا کرده، اما در زیر آن به کم‌فروشی، گرانفروشی و رباخواری می‌پردازند‌.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مراجع تقلید در قم با انتقاد‌ از افزایش بدحجابی و گرانفروشی گفت: ‌افرادی در بازارها پرچم عزای فاطمیه را برپا کرده، اما در زیر آن به کم‌فروشی، گرانفروشی و رباخواری می‌پردازند‌.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در گردهمایی مسئولان هیئات مذهبی و مداحان استان قم که پنج‌شنبه‌ شب در مدرسه امیرالمومنین(ع) قم برگزار شد با اشاره به ایام شهادت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: حدیث معروف «فاطمه پاره تن من است، هر کس او را به خشم آورد مرا خشمگین ساخته است» از رسول گرامی اسلام(ص) در بسیاری از کتاب‌های اهل سنت وارد شده اما این تاییدات با ظلم‌هایی که بر این بانوی بزرگوار پس از رحلت حضرت محمد(ص) رفت سازگار نیست.

این مرجع تقلید افزود: کسانی که هم‌اکنون بدحجابی و بی‌حجابی را در جامعه به خصوص در شهر مقدس قم ترویج می‌کنند با عمل خود موجب آزر‌ده‌ خاطر فاطمه زهرا (س) می‌شوند ضمن اینکه اختلاط زن و مرد در برخی مجالس نیز همین‌گونه است یا افرادی در بازارها پرچم عزای فاطمیه را برپا کرده اما در زیر آن به کم‌فروشی، گرانفروشی و رباخواری می‌پردازند که همه اینها دل آن بانوی بزرگوار را به درد می‌آورد.

وی بر ضرورت ایستادگی بر سر پیمان با اهل بیت(ع) تاکید کرد و گفت: ضروری است که از هر آنچه موجب آزار آن بزرگواران می‌شود پرهیز کنیم تا در قیامت مورد شفاعت آنها قرار گیریم و چادر ولایتی که بر سر حضرت زهرا(س) است ما را نجات دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به وظایف و کارکرد هیئت‌های مذهبی گفت: این مراکز سرمایه‌های عظیمی برای جامعه اسلامی هستند و می‌توان آنها را امانتی دانست که از گذشتگان به جا مانده و هم اکنون در اختیار ما قرار گرفته است.

وی عنوان داشت: این سرمایه‌های پربرکت موجب پیروزی انقلاب شده و در حال حاضر نیز حافظ استقلال کشور است به طوری که سیاست‌مداران غربی اعتقاد دارند این فرهنگ شکست‌ناپذیر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی حفظ و ارتقای فرهنگ هیئت‌های مذهبی را زمینه‌ساز رسیدن جامعه اسلامی به دست صاحب اصلی آن دانست و تصریح کرد: داشتن مسئولان در هیئت‌های مذهبی افتخاری بزرگ برای دارندگان آن محسوب می‌شود و امیدواریم این برکت در نسل شما باقی مانده و همچنان مشغول خدمت‌رسانی باشید.

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به خاطرات خود از دوران تبعید در کردستان افزود: به اعتراف علمای اهل تسنن، علمای شیعه مستقل بوده و فرهنگ عاشورایی نیز به کمک شیعیان می‌آید اما افراد سنی‌مذهب این دو ویژگی را ندارند.

وی نخستین وظیفه هیئت‌های مذهبی را متوجه ساختن مردم به اهداف قیام حسینی و فاطمه زهرا(س) دانست و تصریح کرد: با عمل به این وظیفه، نتایج مطلوب حاصل می‌شود زیرا بیداری اسلامی منطقه نیز در بعضی کشورها با شعار «هیهات من الذله» به راه افتاده و این امر عامل اصلی پیروزی انقلاب ایران نیز بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر آموزش احکام شرعی در لابه‌لای برنامه‌های مختلف هیئت‌های مذهبی گفت: مشکلاتی که در جامعه گریبانگیر مردم شده است بخشی از آن مربوط به ناآگاهی به مسائل شرعی است بنابراین باید از بروز این معضلات جلوگیری کرده و احکام را به مردم تعلیم داد.

استاد حوزه علمیه قم خواستار اتحاد میان هیئت‌های مذهبی شد و ابراز کرد: برادری و اتحاد تاثیرات فراوانی دارد زیرا خداوند نیز دست یاری خود را بر سر جماعت می‌کشد.

وی با بیان اینکه برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسمات مذهبی نسبت به سال‌های گذشته از اهمیت خاصی برخوردار است افزود: این مسئله پیشرفت مکتب شیعه را در پی داشته و موجب انتقال مفاهیم ناب اسلامی به سراسر جهان می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اهمیت به جوانان در هیئت‌های مذهبی نیز امری اجتناب‌ناپذیر است زیرا این گروه از جامعه مورد تهاجم گسترده دشمنان قرار دارند و ایجاد جاذبه برای آنها بسیار مهم است.

این مرجع تقلید ادامه داد: سنت‌های قدیمی مجالس عزاداری باید حفظ شده و از ورود سنت‌های مبتذل جلوگیری کرد که یکی از این موارد، راه‌اندازی دسته‌های موزیک و سازهای مختلف در هیئت‌هاست که باید با آن مقابله شود.

وی با بیان اینکه رفتار و عملکرد مسئولان هیئت‌ها و مداحان مورد توجه مردم عادی قرار می‌گیرد عنوان داشت: نباید تضادی میان فرهنگ عاشورایی با زندگی این افراد وجود داشته باشد زیرا بروز برخی رفتارها بر مردم تاثیر گذاشته و مجازات های الهی را نیز در پی دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: خلوص نیت و پرهیز از ظاهرسازی و ریا در کار هیئت‌های مذهبی اهمیت فراوانی داشته و نباید در بیان فضائل اهل بیت(ع) غلو کرد.
نظرات بینندگان