arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

مردم نگران چک‌پول‌های خود نباشند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،با بیان اینکه بانک مرکزی باید مشخص کند زمانی که چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی را صادر و منتشر کرده به اندازه مبلغ آن در حساب پول داشته یا نه؟، گفت: مردم نگران چک‌پول‌های خود نباشند.

 عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگوبا خانه ملت، با اشاره به اینکه رئیس مجلس، انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد، افزود: مردم هیچ مشکلی درباره چک پول‌ها ندارند و نگرانی از این موضوع نداشته باشند.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: اصل انتشار چک‌پول‌ها مساله است، براساس قانون هر چکی که تعریف می‌شود باید به اندازه عدد ریالی آن در حساب موجودی داشته باشد؛ چه چکی که افراد صادر می‌کنند و چه چکی که از سوی بانک‌ها صادر می‍‌شود.

وی ادامه داد: بحث این است که آیا بانک مرکزی زمانی که چک را صادر و منتشر کرده به اندازه مبلغ آن در حساب پول داشته یا نه؟؛ اما در حال حاضر چک هنوز اعتبار خود را دارد و مردم نگران نباشد.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم، رئیس مجلس نیز از این جهت که باید بانک مرکزی با پشتوانه چک را صادر کند چک پول 50 هزار تومانی را غیر قانونی اعلام کرد.

پرونده انتشار چک‌ پول‌های 50 هزار تومانی بانک مرکزی روی میز دیوان عدالت اداری قرار گرفته است؛ این در حالی است که بانک مرکزی ایران تنها بانک مرکزی در دنیاست که چک پول منتشر می‌کند.

در همین حال، رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به بررسی‌های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد. به این ترتیب، ایران چک 50 هزارتومانی هم به زودی از چرخه مبادلات ایرانی‌ها حذف می شود. این ابلاغیه حایز اهمیت، احتمالا بانک مرکزی را وادار به چاپ اسکناسهای درشت تر یا احتمالا پی‌گیری جدی ترسیاستهای موسوم به "رفرم پولی" خواهد کرد./

نظرات بینندگان