arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

حمله اردوغان این بار به نوری مالکی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزیر ترکیه پس از دیدار با رئیس منطقه کردستان و معاون اول فراری رئیس جمهور عراق، از طرح سعودی - قطری علیه روند سیاسی عراق حمایت کرد و نوک پیکان حملات خود را به سوی همتای عراقی‌اش نشانه گرفت.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، هنوز 24 ساعت از دیدار "طارق الهاشمی" معاون اول فراری رئیس جمهور عراق با "رجب طیب اردوغان" نخست‌وزیر تکریه نگذشته بود که اردوغان، "نوری المالکی" همتای عراقی خود را به شعله ور کردن آتش تنش‌های طائفه‌ای میان شیعیان، سنی‌ها و کردها در عراق متهم کرد.

اردوغان این اظهارات را پس از دیدار با "مسعود البارزانی" رئیس منطقه کردستان در استانبول در پشت درهای بسته عنوان کرد. بارزانی چندی پیش به براندازی دولت مالکی تهدید کرده بود.

این درحالی است که ترکیه میزبان هاشمی است و حاضر نیست وی را که تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق قرار دارد برای محاکمه به بغداد تحویل دهد. هرچند که مدارک محکمه پسندی درباره دخالت او در حملات تروریستی علیه شهروندان عراق وجود دارد.

به گزارش روزنامه "حریت" ترکیه، اردوغان طی یک کنفرانس خبری مدعی شده است: از تحولات عراق، بویژه نحوه تعامل نخست‌وزیر کنونی با شرکای سیاسی و همپیمانش بوی خوش و خیری به مشام نمی رسد.

وی با اعلام این موضوع که درباره این مسائل با رئیس منطقه کردستان گفت‌وگو کرده است، گفت: نحوه تعامل مالکی نگرانی گروه‌های شیعی، بارزانی و گروه های مختلف عراقی را برانگیخته است.

پایگاه خبری "نهرین نت" نوشت: اردوغان که پیش از سفرش به دوحه سخن می‌گفت، قرار است بزودی با مقامات قطری دیدار کند و درباره بحران جاری در سوریه و هماهنگی درباره نحوه رهبری طرح سیاسی و امنیتی طائفه‌ای در عراق علیه اکثریت شیعی این کشور و تلاش برای اجرای نسخه توطئه سوریه در عراق با کمک قطر و عربستان با آنها رایزنی کند. در چنین شرایطی نیز کاملا طبیعی است که آمریکا نیز از این همپیمانان خود دور نخواهد ماند و با آنها همکاری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این رویکرد عربستان، قطر و ترکیه علیه روند سیاسی در عراق و علیه دولت مالکی نسخه جدیدی از طرح فتنه طائفه‌ای، امنیتی، نظامی و سیاسی است که همین طرفها مجری آن در سوریه هستند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
5
8
نون به نرخ روز خور
نظرات بینندگان