arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

توضیحات سفیر ایران در مسکو در مورد حضورش در وزارت خارجه روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر ایران در مسکو خبر احضارش به وزارت خارجه روسیه را رد کرد و درباره دو تبعه روس بازداشت شده در ایران گفت که این دو اجازه اقامت و ویزای کار نداشتند که از نظر قانون ایران تخلف محسوب می‌شود.

سید رضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر احضارش به وزارت امور خارجه روسیه، ضمن رد این خبر، گفت: احضاری در کار نبوده است. آقای "مورگولف" معاون آسیایی وزارت امور خارجه روسیه از من دعوت کرد که برای مباحث فیمابین دو کشور، جلسه‌ای با ایشان داشته باشم و طبق معمول همیشه، جلسه‌ای در فضای دوستانه و احترام‌آمیز داشتیم.

وی در خصوص دستگیری دو تبعه روس در ایران و در پاسخ به این سؤال که آیا ملاقات شما با مورگولف در ارتباط با این موضوع بوده؟ نیز اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه از سوی مورگولف مطرح شد، موضوع دو تبعه روس بود که اخیراً در ایران دستگیر و سپس آزاد شده‌اند. ایشان مایل بود از علت دستگیری این دو نفر مطلع شود. من برای ایشان توضیح دادم که این دو نفر اجازه اقامت و ویزای کار نداشتند و مکان استقرار آنها هم مشخص نبود و این از نظر قانون ما تخلف محسوب می‌شود. اما به دلیل ملاحظه روابط خوب دوجانبه و با مساعی وزارت امور خارجه، این دو نفر آزاد شدند.

خبرنگار فارس از سجادی پرسید پس چرا رسانه‌های روس و به تبع آن برخی رسانه‌ها در ایران از احضار شما به وزارت خارجه روسیه خبر دادند؟ که وی پاسخ داد: اگر شما بررسی کنید خواهید دید که عمده رسانه‌هایی که در روسیه مبادرت به این کار کرده و بر خلاف بیانیه وزارت خارجه روسیه، جلسه ما را احضار قلمداد کرده بودند،‌ رسانه‌های با گرایش غربی هستند.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: این رسانه‌ها برای اینکه تخلف آمریکا در آدم ربایی تبعه روس، "ویکتور بوت" و محاکمه غیرقانونی او را تحت الشعاع قرار دهند، ملاقات ما را اینگونه تعبیر کردند و پیرامون این دو نفر روس، سر و صدا به راه انداختند.

خبرنگار فارس با اشاره به نقل قول‌های مطرح شده از سوی سفارت روسیه در تهران و چند موضوع دیگر که در روابط دو کشور قدری سر و صدا به پا کرد، از سجادی سؤال کرد که آیا به اعتقاد شما سفارت روسیه در تهران به جای آرام کردن شرایط باعث تحریک افکار در روسیه نمی‌‌شود؟ که وی در این باره اظهار داشت: من با این نظر موافق نیستم. آقای جاگاریان سفیر روسیه در تهران یک دیپلمات حرفه‌ای و علاقه‌مند به توسعه روابط است و حضور ایشان در ایران، یک فرصت است.

سفیر ایران در مسکو افزود: تردیدی ندارم که سفیر روسیه در تهران، با تدبیر مسائل را مدیریت می‌کند تا احساسات، بر روابط مسلط نشود.
نظرات بینندگان