arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

استاندار تهران: ثابت می‌کنم شیر گران نشده بلکه کارخانه‌داران آن را گران‌ کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: به دنبال افزایش غیرمنطقی برخی کالا‌ها و محصولات در سطح بازار طی هفته‌های اخیر، مسئولان نظارتی و بازرسی استان تهران، تصمیم گرفتند در اقدامی ضربتی برخورد با افزایش قیمت‌ محصولات لبنی را در دستور کار قرار دهند.

در یکی از این اقدامات، مرتضی تمدن استاندار تهران، علی مژدهی‌پور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور، نظرعلی‌حاجی‌پاشا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران به همراهی برخی مسئولان دیگر به شرکت‌ تولید محصولات لبنی «پاک» رفتند تا دلیل این افزایش‌ قیمت‌ها را به طور حضوری از مدیران این شرکت جویا شوند.

عرضه و تقاضای شیر در بازار به هم نزدیک است/ کمبود فاحش نداریم

تمدن استاندار تهران در ابتدای این بازدید اظهار داشت: تنظیم عرضه و تقاضا موجب تنظیم بازار می‌شود. آمار و ارقام نشان نمی‌دهد که در عرضه شیر کمبود فاحش داشته‌ایم بلکه میزان عرضه و تقاضا به هم نزدیک است.

وی ادامه داد: کنترل قیمت یکی از دیگر از روش‌های کنترل بازار است که اولویت با شیر، لبنیات، مواد گوشتی و پروتئینی است که البته تعیین قیمت واقعی باید لحظا شود تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده زیان نبینند.

استاندار تهران گفت: در جلسه‌ای که میان دامداران و کارخانه‌داران بود تصمیم گرفته شد که شیر به قیمت ۶۳۰ تومان از سوی دامداران به کارخانه‌ها تحویل شود که دامداران تعهد دادند؛ ولی امروز متوجه شدیم برخی دامداران بدون دلیل قیمت را افزایش داده‌اند.

جریمه ۱۰ میلیاردی برای متخلفان از جمله رئیس اتحادیه

وی گفت: در روزهای اخیر ۱۳ دامدار در استان تهران به دلیل عدول از قانون ۱. ۵ میلیارد تومان جریمه شدند زیرا حق نداشتند قیمت شیر را افزایش دهند که در این میان حتی خود رئیس اتحادیه هم ۱۵۰ میلیون جریمه شد.

تمدن: ثابت می‌کنم شیر گران نشده بلکه کارخانه‌داران آن را گران‌ کردند

استاندار تهران اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند قیمت دلار بالا رفته یا سکه بالا رفته و باید شیر را گران کرد این چه ربطی دارد. الان کارخانه‌های شیر به مصرف کننده رحم نمی‌کنند. بنده با عدد و رقم ثابت می‌کنم که شیر در کشور گران نشده و کارخانه‌داران شیر را گران کردند.

بعد از اظهارات استاندار تهران نوبت به رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور رسید تا از افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها و اعتراض مردم به آن گلایه کند.

افزایش قیمت‌ها از هفتگی به روزانه رسیده است

علی‌مژدهی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر تولید در کشور نداریم اظهار داشت: وظیفه دولت کنترل و نظارت بر بازار است. یکی از مواردی که این روز‌ها التهاب ایجاد کرده موضوع افزایش قیمت لبنیات است. گزارش‌هایی به دست ما رسیده که قیمت‌ها هفتگی و حتی روزانه افزایش پیدا می‌کند.

تفاهم‌نامه قبل از عید فقط روی کاغذ رعایت شد

مژدهی‌پور گفت: قبل از عید قرار بود با کنترل بازار، بررسی شود که با افزایش‌ها نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده مورد اجحاف قرار نگیرند و با آنالیز قیمت‌ها، قیمت شیر ۶۳۰ تومان پیش‌بینی شد که همه دست‌اندرکاران از نماینده تولیدکننده تا نماینده مصرف‌کننده همه در جلسه موردنظر حضور داشتند. اما متأسفانه این قیمت‌گذاری فقط در‌‌ همان جلسه و در قالب یک‌ تفاهم بود و در عمل رعایت نشده است.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: اگر این دوستان به این نتیجه رسیدند که افزایش قیمت لازم است باید از طریق مسیر قانونی وارد می‌شدند. سازمان تعزیرات به عنوان متولی برخورد با تخلف اعم از احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی ورود پیدا خواهد کرد.

مژدهی‌پور تأکید کرد: از نظر ما قیمت‌ها تعیین شد و تا زمانی که توسط مرجع مجاز تغییر نکند، ‌تولیدکننده و عرضه‌کننده باید از آن تبعیت کنند. متولی امر افزایش قیمت‌ها سازمان حمایت است که در صورت لزوم با توجه به اختیارات و برآورد هزینه‌ها افزایش قیمت را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: قبل از عید هم قیمت نهاده‌ها و هم هزینه تولید در نظر گرفته شد اما باید دید چه شد که فضایی ایجاد شد که ناهماهنگی در سطح بازار درباره قیمت لبنیات به وجود آمد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: این روز‌ها شاهد اعتراضات مردم درباره افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها هستیم و به همین دلیل به این مجموعه آمدیم تا علت و توجیه این افزایش قیمت را پیدا کنیم.

تعدادی از تولیدکنندگان خودسرانه قیمت‌ها را بالا بردند/ قطعا با آن‌ها برخورد می‌کنیم

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی و سازمان تعزیرات بدون اغماض و البته بعد از شنیدن دفاعیات با متخلفان برخورد خواهد کرد گفت: تعدادی از تولیدکنندگان خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند؛ گزارش‌هایی آمده که قطعا با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل پاک: تعجب می‌کنم سراغ ما آمدید؛ اینجا دولتی است

اسفندیاری مدیرعامل شرکت پاک در پاسخ به انتقادات استاندار تهران و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: دلیل اینکه مجموعه پاک را انتخاب کردید نمی‌دانم اما باید بگویم که این مجموعه تقریبا دولتی است. بیش از ۵۰ درصد سهام متعلق به بنیاد و بیش از ۳۰ درصد هم متعلق به ارگان‌های دولتی و وزارتخانه‌هاست. من هم که مدیرعامل هستم در واقع یک کارمند هستم.

اسفندیاری بعد از اینکه تمدن از او خواست هرچه دل تنگش می‌خواهد بگوید گفت: شما گفتید که عرضه شیر کم نشده است، سازمان حسابرسی در این مجموعه حاضر است و شما می‌توانید فردا یک نماینده بفرستید تا درباره صحت ادعاهای من نظر دهد.

به تمام دامداران کشور با پیامک گفتم شیر را ۸۰۰ تومان می‌خرم اما یک گرم هم دستم نرسید

وی ادامه داد: این مجموعه در اسفندماه باید ۵۰۰ تن شیر دریافت می‌کرد اما این میزان در فروردین امسال به ۲۲۶ تن کاهش پیدا کرد. من هم هرکاری کردم نتوانستم شیر تهیه کنم به همین دلیل به تمام دامداران کشور اعلام کردم که شیر را لیتری ۸۰۰ تن نقدی می‌خرم اما باز هم فرقی نکرد و حتی یک گرم هم به دستم نرسید.

تمدن: علت افزایش قیمت شیر تا ۸۰۰ تومان را یافتیم

تمدن در واکنش به این اظهارات مدیرعامل شیر پاک گفت: ما دنبال این بودیم که چه کسی قیمت شیر در کشور را به ۸۰۰ تومان رسانده، که آن را پیدا کردیم.

مدیرعامل پاک: اسفندماه ۲۵۰ نفر از کارگران را تعدیل کردم

اسفندیاری با بیان اینکه در اسفندماه مجبور به تعدیل ۲۵۰ نفر از کارگران شدیم گفت: در مهرماه شیر را ۵۸۰ تومان بدون هزینه حمل، آبان ۶۰۵ تومان، آذر ۶۲۷. ۵ تومان، دی ۶۴۹ تومان، اسفند ۷۲۵ تومان، ۱۵ روز اول فروردین امسال ۸۲۱ تومان و بعد از آن هم ۸۶۰ تومان خریداری کردم و مشخص هم است که از کجا‌ها خریداری کرده‌ام.

بعد از پیامک من، ۲ تولیدکننده اصلی به همه اعلام کردند شیر را ۸۵۰ بفروشید

اسفندیاری ادامه داد: بعد از اینکه من به دام‌داران پیامک دادم، ۲ تولیدکننده اصلی شیر به همه اعلام کردند که شیر را ۸۵۰ تومان بفروشید. شیر موجود نیست آقای تمدن!

تمدن: مگر گاو‌ها آب رفته‌اند که دیگر شیر نیست؟ ما علتش را می‌دانیم، بگویید تا همه بفه‌مند

استاندار تهران در واکنش به ادعای مدیرعامل شیر پاک مبنی بر نبود شیر در بازار گفت: گاو‌ها که آب نرفته‌اند یا شیرشان را قطع نکرده‌اند که شیر در بازار نباشد؛ هم شما و هم ما می‌دانیم که علت اصلی آن چیست، بگویید تا همه بفه‌مند.

اسفندیاری گفت: ما سال قبل ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم که حداقل باید ۲۰ میلیارد تومان سود می‌کردیم اما ۵ میلیارد هم ضرر کردیم. اگر مشکل حل نشود تا ۶ ماه دیگر بیشتر روی پا نخواهیم بود.

وی در پاسخ به واکنش تمدن مبنی بر اینکه این ضرر کردن شما هم باید پاسخ داده شود گفت: با توجه به افزیش قیمت نهاده‌ها نتوانستیم قیمت‌ها را بالا ببریم.

تمدن گفت: الان هم که قیمت شیر را ۶۳۰ محاسبه کردیم با احتساب قیمت آزاد برق، گاز و آب بوده است وگرنه باید شیر با‌‌ همان قیمت ۴۵۰ تومان فروخته می‌شد.

اسفندیاری با بیان اینکه آب و برق و گاز برای من نهاده نیست بلکه نهاده‌ من شیر است، در پاسخ به سوال تمدن که تاکنون چند درصد افزایش قیمت داشتید گفت: تا ۱۵ فروردین حدود ۴۰ درصد افزایش دادیم.

ما مدرک داریم شیر را۸۰۰ تومان هم نخریده‌اید

استاندار تهران گفت: ما دلیل و مدرک داریم که شیر را به قیمت مورد ادعای خودتان یعنی ۸۰۰ تومان هم نخریدید اما بازهم حساب خواهیم کرد تا ببینیم هزینه‌ها (مخصوصا برای شیر، ماست و دوغ) چقدر خواهد شد.

ترکی: لیدر افزایش قیمت‌ها شما هستید، ‌ چرا بعد از جلس، با اتحادیه دامداران پشت پرده توافق کردید؟

نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران خطاب به مدیرعامل شیر پاک گفت: چرا بعد از جلسه برگزار شده، پشت پرده با اتحادیه دامداران توافق کردید که شیر را بالا‌تر از قمیت بخرید؟

وی ادامه داد: قانون حسابداری مشخص می‌کند که افزایش قیمت ۴۰ درصدی اگر داشته باشید محال است که زیان بدهید.

استاندار تهران گفت: فردا اعلام خواهیم کرد تیم حسابداری استانداری در مجموعه شما حاضر شوند.

تمدن: من باور نمی‌کنم شیر کم شده است

اسفندیاری در پاسخ به اظهارات تمدن مبنی بر اینکه من باور نمی‌کنم شیر کم شده است، گفت: من حاضرم پول پیش خرید ۴۰۰ تن شیر را با قیمت ۶۵۰ تومان بدهم و شما هم به من شیر بدهید.

تمدن گفت: یعنی الان با این قیمت به شما شیر نمی‌دهند؟

اسفندیاری هم در پاسخ گفت: الان در بازار با ۸۰۰ تومان هم به ما شیر نمی‌دهند.

آمار تولید ۱۱ میلیون تن شیر دروغ است/ بعید است به ۶ میلیون هم برسد

مدیرعامل شرکت پاک در پاسخ به سوال استاندار تهران مبنی بر اینکه پس شیرهای مازاد را داخل جوی‌ها می‌ریزند گفت: قبل از هدفمندی می‌گفتند شیر به قدری زیاد است که در جوی‌ها ریخته می‌شود اما احساس من این است که آمار تولید ۱۱ میلیون تن شیر در کشور دروغ است و بعید می‌دانم که بیش از ۶ میلیون تن هم باشد.

تمدن: چوب عدم آینده‌نگری شما را مردم می‌خورند

تمدن گفت: من کاری با کشور ندارم، آمار تهران را داریم و می‌دانیم که کمبودی در بازار وجود ندارد. واردات شیرخشک انجام می‌شود و میزان شیر موجود در تهران با میزان مصرف مطابقت دارد و اصلا قابلیت احتکار را ندارد. شما باید شیرخشک را برای آینده تأمین می‌کردید که نکردید و الان مردم چوبش را می‌خورند.

وی ادامه داد: اگر هم با همین قیمت مورد ادعای شما یعنی ۸۰۰ تومان محاسبه کنیم، عملا چیزی که در حال حاضر شما به مردم تحمیل می‌کنید با قیمت ۹۱۰ تومان است.

موسوی یکی از مسئولان نظارتی حاضر در جلسه خطاب به اسفندیاری گفت: پیامک شما همه چیز را به هم ریخت و با ایجاد اختلال همه قیمت‌ها را بالا بردند. اگر کمبودی داشتید باید به مسئولان امر اعلام می‌کردید نه اینکه با این کار شما شرکت‌های دیگر هم برای ماندن در رقابت قیمت‌ها را بالا ببرند.

مژدهی‌پور: دلیل نمی‌شود چون مجبور به خرید هستند، محصول را به هر قیمتی بفروشید

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: شاید مردم مجبور باشند با قیمت ۲ هزار تومان هم بخرند، این دلیل نمی‌شود که چون مردم مجبور هستند محصولی را مانند شیر تهیه کنند، پس آن را به هر قیمتی بفروشید. آیا برای اینکه کارگرت را اخراج نکنی و به قول خودتان سقف تولید حفظ بشود، ‌ می‌توانی خارج از تصمیمی که حاکمیت گرفته است قیمت‌ها را هفتگی افزایش بدهید؟

وی ادامه داد: شما که دغدغه داشتید به کدام مرجع مانند سازمان حمایت، تعزیرات یا استانداری اعلام کردید که به مردم فشار می‌آید؟ در حالی که به جای اینکه و کمک‌خواهی از مسئولان، خودت پیامک در سراسر کشور ارسال کردی که شیر را مثلا ۸۲۰ تومان می‌خری؟ این با کدام منطق و اصول هماهنگ است.

تمدن گفت: تا پایان اسفند ماه هرچه قیمت شیر بالا رفت، شما‌ها از مردم گرفتید و فقط می‌ماند فروردین ماه که مدعی هستید شیر شد ۸۰۰ تومان که این تفاوت قیمت باید بررسی شود. البته قیمت ۶۳۰ تومان هم مربوط به شیر با کیفیت اعلی است.

یکی از مسئولان نظارتی حاضر در جلسه گفت: این مجموعه تا ۱۵ فروردین قیمت‌های قبل را رعایت کرده و بعد از آن مکاتبه کردند که با قمیت‌های قبل قادر به تولید نیستیم و این نه‌تن‌ها مربوط به این شرکت که بقیه شرکت‌ها هم خواستار این بودند. اما ما گفتیم که باید با درخواست سازمان حمایت باشد که رعایت نکردند.

اسفندیاری خطاب به رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: من به اندازه کافی و به قدری که مسئولان را خسته کنم به آن‌ها نامه نوشته‌ام.

وی ادامه داد: شیر پاک از ۵۰۰ تن به ۱۹۹ تن رسیده و معلوم نیست این اختلاف کجا رفته است؛ در حال حاضر با قیمت ۸۵۰ تومان به طور میانگین ما ۲۰ درصد زیان می‌کنیم و اینکه دوستان از توافق برای ۶۳۰ تومان صحبت می‌کنند بگویند که آیا دامداران به این قیمت، فقط برای یک ماه هم تحویل داده‌اند؟

استاندار تهران گفت: تمام مستندات را دریافت کردیم. شما تا زمانی که مرجع رسمی اعلام نکرده نباید قیمت را افزایش می‌دادید. تمام مراحلی که مدعی هستید دامداران شیر را به شما تحویل نداده یا بیشتر از ۶۳۰ داده‌ند را ارائه کنید تا پولتان را به شما برگردانیم.

تمدن: میزان تخلفات کارخانجات رسما اعلام خواهد شد

وی ادامه داد: از فردا میزان تخلفات کارخانجات را رسما به سازمان تعزیرات اعلام خواهیم کرد و به هیچ‌وجه نباید چه در حق تولیدکننده و چه در حق مصرف‌کننده اجحاف شود.

مژدهی‌پور از اسفندیاری پرسید چرا بدون اطلاع و موافقت سازمان حمایت ۱۲ درصد قیمت را بالا بردید که اسفندیاری گفت: اطلاع دادیم و بالا بردیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ما فعلا با این تخلف برخورد خواهیم کرد تا قیمت‌ها را به حالت قبل برگردانند اما مسئولان هم باید بررسی کنند که اگر ادعاهای آن‌ها منطقی است به سرعت به خواسته آن‌ها رسیدگی شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
0
4
مردم بیچاره ، شیر هم گیرشون نیومد ، نیومد ... سر آقازاده ها سلامت ... که حتما باید صبحانه شیر عسل و خاویار میل کنن.
نظرات بینندگان