arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

دبیر جامعه اصناف و بازار: گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر جامعه انجمن‌هاي اصناف بازار ضمن تاکید بر اینکه گرانی و گران‌فروشی دو مقوله جدا از هم است، اعلام کرد: امروز مسئله گرانی به آفت جامعه تبدیل شده که مسلما با برخورد تعزیراتی نمی‌توان به نتیجه‌ای دست یافت.

احمد کریمی اصفهانی با بیان این مطلب به ایلنا گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد به دلیل عدم موفقیت خود در مدیریت و کنترل بازار مدام موضوع گران فروشی را در جامعه تلقین می‌کنند، این در حالی است که گرانی‌های حال حاضر ناشی از سوء مدیریت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت بخشی از گرانی‌ها ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، عنوان کرد: اما این به معنای آن نیست که دیگر عوامل در این میان نقشی نداشته‌اند. تنظیم بازار با دو اهرم صادرات و واردات صورت می‌گیرد که استفاده از این ابزار‌ها توسط دولت به صورت موفقیت آمیز اجرایی نشده است.

کریمی اصفهانی ضمن تاکید بر اینکه دولت برای مدتی قیمت‌ها را در بازار‌‌ رها می‌کند و پس از چند وقت سعی می‌کند با ابزار تعزیراتی آن را کنترل کند، تصریح کرد: امروز دولتمردان باید صادقانه با مردم از وضعیت و واقعیات بازار صحبت کنند. باید گفت که گرانی‌های امروز در هیچ دولتی سابقه نداشته است، به عبارتی هیچ وقت سابقه نداشت که در خلال یک سال قیمت کالاهای اساسی و مصرفی نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گفته وی؛ دولت باید بداند که اگر بخواهد همچنان با ابزار تعزیراتی با گرانی‌ها برخورد کند، منجر به تشدید گرانی در بازار خواهد شد.

دبیر جامعه اصناف بازار خاطرنشان کرد: امروز تنها راهکار آن است که دولت با تکیه بر وظیفه خود یعنی سیاستگذاری، موضوع قیمت گذاری و تنظیم بازار را به تولیدکننده‌ها و تشکل‌های مربوطه واگذار کند.
نظرات بینندگان