arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

هنر در اندیشه رهبری عطیه ای الهی و مسؤولیت آور است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران اظهار داشت: رهبری از هنر به عطیه الهی تعبیر می کنند و این عطیه الهی برای هر که از این قریحه برخوردار باشد سرمایه ای مسؤولیت آور است.


به گزارش انتخاب، سومین همایش فرهنگ و هنر در اندیشه مقام معظم رهبری، پنجشنبه گذشته برگزار شد.
در این همایش حجة الاسلام و المسلمین رئیسی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، معاون اول قوه قضائیه و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران و حجةالاسلام پژمانفر، منتخب مردم در مجلس نهم شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

اهمیت فهم شجاعانه

حجة الاسلام و المسلمین رئیسی در این همایش گفت: هنرمند از نگاه مقام معظم رهبری باید خط سیاسی انقلاب را حفظ کند؛ مقام معظم رهبری می فرمایند«من برای یک هنرمند فهم شجاعانه یک هنرمند را خیلی مهم می دانم»، یعنی اگر یک هنرمند فهم خوبی داشته باشد، می تواند به زیبایی موضوع را به تصویر بکشد.وی با بیان این که تعریف انسان در منطق، با انسان در قرآن متفاوت است و نطق از نگاه قرآن فصل و فصول انسان نیست، اذعان داشت: اگر بخواهیم نگاهی قرآنی به تعریف انسان داشته باشیم، آن است که خداوند در ابتدای سوره مبارک الرحمن فرموده و خداوند به موجب رحمانیتش، ارسال و انزال معارف داشته است. انسان دو آفرینش دارد، نخست آفرینش جسم و دیگری آفرینش جان و آفرینش جان انسان در بخش «فتبارک ا... احسن الخالقین» رقم خورده است و امکان ندارد امکانیت انسان جز در ارتباط با وحی شکل گیرد و اگر بیانی هست این بیان هم فرع بر انسانیت انسان است.وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای انسان ربانی بگویم که هنر، حقوق بشر، فرهنگ و... چگونه باشد، باید یک جهان بینی و ساز و کار را تعریف کنیم، به عبارتی باید حقوق بشر با نگاه فطرت انسان و نه طبیعت انسان باشد.

آیات هنرمندانه الهی

وی با تأکید بر این که حیات قرآنی، غیر از حیاتی است که غربی ها تعریف می کنند، تشریح کرد: حیات انسان اسلامی با حیات انسان غربی متفاوت است، ما اشکالات مبتنی از نگاه اسلام با نگاه غرب داریم لذا باید خط کاری خود را تعریفی جداگانه تدوین و تبیین کنیم و اگر باید و نبایدی از سوی رهبر انقلاب در فرمایشات مختلف شان دارد، با نگاه به این مبنا است.
وی با ذکر این که با بهره مندی از هنر بالاترین مقاصد قابل انتقال است و قرآن کریم آیاتی را بسیار هنرمندانه ذکر کرده است، افزود: خداوند در آیه 31 سوره حج می گوید «کسی که مشرک به خدا شود، گویی از آسمان پرتاب شده و گویی پرنده ای او را ربوده و تندبادی او را جابجا کرده است» و این کاربرد و استفاده از کلمات کاربردی کاملا هنری است.وی با اشاره به این که در هنر اسلامی عالم طبیعت، مثال و عقل با هم مرتبط شده است و با یادآوری این که آن چه که در طبیعت وجود دارد، بدین معناست که کاروان محبوب جمال حق از طبیعت به سوی جمال رها شده و در عدالت تعقل و عقلانیت شکل گرفته است، ابراز داشت: این حرف برای کسی که به هنر اسلامی تعلق ندارد، ممکن است بی معنا باشد اما از نگاه ما که به نوع هنر اسلامی معتقدیم، این عوالم با یکدیگر مرتبطند و کار هنرمند این است که جمال حضرت حق را از عالم وصال، حقانیت و آن چه که انسان بتواند خدا را در همه جا و در همه حال با همه اشیاء ببیند و به تصویر کشد، نگاهی کامل است و این مفهوم در هنر اسلامی وجود دارد.

هنر، عطیه ای الهی

وی با بیان این که هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری، گوهری بسیار گرانبهاست، تصریح کرد: رهبری از هنر به عطیه الهی تعبیر می کنند و این عطیه الهی برای هر فرد که از این قریحه برخوردار باشد، سرمایه ای مسؤولیت آور است که ارزشش به جذب دلها و یا چشم ها نیست و این سرمایه به عطیه الهی بودنش است.
وی ادامه داد: هنر دینی هنری است که تصویری از عدالت علوی ارایه دهد و برای یک مستمع تبیین کننده مفهوم عدالت و دلدادگی به خدا و نتیجه آن اثر هنری ایستادگی و مقاومت باشد.
وی همچنین گفت: هنر دینی عبارت است از هنری که آن چه اولیای خدا برای نشر آن در ادیان الهی بویژه دین اسلام تلاش کرده اند، هنرمند با استفاده از قریحه و ذوق هنری آن را به نحوی ترسیم کند که در جهت نشر مفاهیم دینی باشد و این نشر باید کاملا در ذهن و جان مستمع ماندگار شود.وی خاطرنشان کرد: هنر متعهد یا هنر دینی یعنی هنر دارای قید، لذا هنر متقید همان هنر دینی این است که هنرمند قبل از این که هنرمند باشد انسان است، یعنی در ذات او مسؤولیت در برابر حضرت حق، مردم و آن چه از فهم و بصیرت هست، وجود دارد، لذا هنرمند باید پاسخگو باشد و باید بداند دین به هنر عمق می بخشد و نه این که قید بدهد.

هنرفضیلت ساز

وی ادامه داد: دین می تواند هنرمند را عمیق کند، بدین معنا که هنر باید صد در صد اخلاقی بوده و اثر فضلیت ساز داشته باشد. نمی توان برای هنر معیار یا درصدی مشخص کرد و شاید همین دلیل موجب شده است که در سیره ائمه گاهی شاعری که از نظر تقوا و علم برجسته نبوده و جزو افراد مقرب نبوده، اما بسیار مورد تجلیل قرار گرفته و آن به خاطر ابزاری است که آن فرد می تواند آن امانتی که امام دارند را با آن ابزار منتقل کند.
نظرات بینندگان