arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

محسن رضایی: ایران و جمهوری آذربایجان یک ملت در دو کشورند / این چه [نوع] آزادسازی قره باغ است؟

محسن رضایی گفت: حضور ایران در کمیته آتش بس و بازسازی قره باغ، به نفع کل منطقه است؛ از دولت انتظار می رود به طور جدی این مسئله را پی گیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران جوان: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز دوشنبه یازدهم اسفندماه در همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع؛ برترین گفتمان در مورد قره باغ» با تبریک ایام ماه رجب گفت: از آیت الله اعرافی و ائمه جمعه محترم خطه آذربایجان و برگزار کنندگان این همایش صمیمانه تشکر می‌کنم. حوزه علمیه قم در همه ادوار بویژه پنجاه سال اخیر تاریخ‌ساز بوده است. انتظار همه از حوزه‌های علمیه این است که همایش‌های کلیدی و مهم شبیه همین تاکید بر پیوستگی فرهنگی ایران و آذربایجان و نخجوان و قره باغ که بخشی از دیپلماسی عمومی کشور است و همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری و جبران کننده جهت گیری‌های وزارت امور خارجه است، را در دستور کار قرار دهند و با تشکیل دبیرخانه همایش، کارها را تا رسیدن به نتایج مورد انتظار مقام معظم رهبری ادامه دهد. زیرا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌توانند همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری و مکمل راهبردهای وزارت امور خارجه، بخشی از دیپلماسی عمومی کشور را عهده دار شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علاوه بر دیپلماسی رسمی، دیپلماسی عمومی کشورمان از جمله مواضع حوزه های علمیه و دانشگاه های ایران، همواره در حمایت از قره باغ بوده است و حضور ایران در کمیته آتش بس و بازسازی قره باغ، به نفع کل منطقه است. از دولت انتظار می رود به طور جدی این مسائل را پی گیری کند.

رضایی گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان یک ملت در دو کشور هستند. از این منظر آذربایجان با بسیاری از همسایگان ما متفاوت است؛ ما مردم ایران و مردم جمهوری آذربایجان یک ملت با اشتراکات فراوان هستیم. ملت ما برای آزادی آذربایجان از دست تزارها، ده‌ها هزار شهید داده است و شهدای بسیاری از همه اقوام و مناطق ایران در خاک آذربایجان خفته اند و همه آن‌ها به فداکاری و ریختن خون خود برای آذربایجان و سرزمین‌های اسلام افتخار کرده اند. ملت بزرگ ایران چندین بار به تقاضای مردم باکو، در آزادسازی باکو از سلطه تزارها مشارکت و جانفشانی کردند و باکو را آزاد کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اولین چیزی که باید بر آن تاکید شود، همین مساله است که ملت و دولت ایران برای آزادی جمهوری آذربایجان و قره باغ همیشه پیشگام بوده ایم. ملت ایران همیشه با حسرت به بالای ارس نگاه کرده است تا آزادی و عزت تاریخی آن را شاهد باشد. پس از فروپاشی شوروی، ملت ایران، استقلال باکو را جشن گرفتیم و در بخش‌های مختلف، از بازسازی آنجا تا کمک به تشکیل ارتش آذربایجان کمک کردیم. متاسفانه دولت ارمنستان از مرزهای بین المللی گذشت و وارد قره باغ شد و از عجایب تاریخ این است که تحریک کنندگان ارمنستان در این تجاوز، امروز ادعای حمایت از قره باغ را مطرح نموده اند، ولی بطور همزمان از آزادسازی کامل قره باغ جلوگیری کردند.

وی افزود: ایران بر آزادسازی کامل قره باغ تاکید دارد. این چه آزادسازی قره باغ است؟ کل قره باغ باید آزاد شود و نیروهای نظامی هیچ کشوری نباید در آنجا باشد.

رضایی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای جنگ جوانمردانه در قره باغ عزیز، با تمام وجود از هویت تاریخی قره باغ دفاع کرد و هیچگاه از جمهوری خودساخته آرتساخ دفاع نکرده ایم. طبق آمار رسمی، جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح منطقه و آسایش آوارگان در مرزهای ایران که با امنیت کشورمان پیوند خورده است، حداقل ۴۳ میلیون دلار برای آوارگان قره باغ هزینه کرد. ارسال برق و گاز به آذربایجان، یکی دیگر از پیوندهای دو کشور و خدمات ایران به باکو است. بعد از آقای حیدر علی اف، دست‌های پنهانی آمدند و سعی کردند رابطه دو کشور را خدشه دار کنند. ایشان در خاطرات خود گفته و نوشته است که «ایران هر چه داشت، به ما کمک کرده است». چه شد که بین ملت ایران و باکو و بین دو کشور فاصله انداختند؟ متاسفانه کشورهایی وارد قره باغ شده اند و به جای تقویت صلح، دعواهای خود را وارد قره باغ خواهند کرد و می‌خواهند ارث و میراث تقسیم کنند و پیشنهاد دادند ایران در کمیته آتش بس مشارکت نداشته باشد، در حالی که حضور ایران در کمیته آتش بس و بازسازی قره باغ، به نفع کل منطقه است.

نظرات بینندگان