arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

احمدی نژاد: صالحی مسلط به مسائل بین الملل است

رئيس‌جمهور ضمن تقدير از زحمات 5 ساله منوچهر متكي در رأس وزارت امور خارجه كشورمان، گفت: صالحي برادري مؤمن، عالم و مسلط به مسائل بين‌الملل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: رئيس‌جمهور ضمن تقدير از زحمات 5 ساله منوچهر متكي در رأس وزارت امور خارجه كشورمان، گفت: صالحي برادري مؤمن، عالم و مسلط به مسائل بين‌الملل است.

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري كشورمان كه صبح امروز (يكشنبه) به منظور دفاع از علي‌اكبر صالحي وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه در صحن علني مجلس حاضر شده بود، با بيان اينكه امروز نيازمند سياست خارجه با نشاط، مقتدر و اثرگذار هستيم، افزود: ساختار وزارت خارجه بايد به طور كامل متحول شود، متناسب با مأموريت تاريخي امروز ايران.

وي ادامه داد: بسياري از مناسبات و ادبيات ديپلماسي كه اغلب ساخته و پرداخته نظام سلطه است، بايد از عرصه سياست خارجه ما به طور كامل مضمحل بشود.

رئيس جمهور ادامه داد: امروز ما نيازمند يك نشاط جديد و يك روحيه جديد در عرصه سياست خارجه هستيم؛ بايد همه توانمندي‌ها و همه استعدادها و همه انديشه و فكر انقلاب اسلامي پشتوانه سياست خارجي قرار بگيرد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه اين انتظاري است كه ملت ايران، تاريخ، همه بشريت، اولياء و انبياء و امام و شهدا از ملت ايران دارند، تاكيد كرد: امروز مسئوليت ما در عرصه سياست خارجي يك مسئوليت آرماني، مكتبي، الهي و تاريخي است.

وي در ادامه تصريح كرد: بايد خودمان را براي مواجه شدن و مديريت كردن تحولات بزرگي كه در راه است آماده كنيم.

رئيس‌جمهور اضافه كرد: امروز گوشه‌اي از اين تحولات را مي‌بينيم كه به نظر من اين آغاز تحولات انرژي متراكم شده از قِبَل انقلاب اسلامي در دل بشريت است.

احمدي‌نژاد افزود: ‌تحولات عالم سرعت گرفته است و بايد خودمان را به سرعت به همه بخش‌ها برسانيم.

وي با بيان اينكه شايد 15، 20 سال قبل پديده‌اي به نام بين‌المجالس در مناسبات بين‌المللي موضوعيت نداشت، خاطرنشان كرد: امروز همه درحال فعال كردن همه ظرفيت‌هاي خود هستند و همه انرژي خود را براي اثرگذاري و تحولات جهان تخليه مي‌كنند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما اعتقاد داريم كه مسئوليت ما در اين راه سنگين است؛ مسئوليت دولت و مجلس و ملت ايران در اين راه سنگين است.

وي تاكيد كرد: تحقق آرزوها بسيار بسيار نزديك شده است و افق روشن است.

احمدي‌نژاد ضمن تشكر از نمايندگان مجلس به دليل نگاه خوب آنها به سياست خارجي گفت: مجلس در همه مقاطع پشتيباني خوبي از سياست خارجي كرده است؛ جايي كه لازم بود حضور پيدا كنند و يا مصوبه‌اي را مصوب و اقتدار ملت را به رخ مستكبران بكشند، خوب حاضر شده است.

رئيس جمهور در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به معرفي صالحي به‌عنوان وزير امور خارجه اظهار داشت: ايشان را مي‌شناسيد و نيازي به معرفي بيشتر از سوي من نيست.

احمدي‌نژاد ادامه داد: صالحي برادري مؤمن، معتقد به آرمان‌ها، پيگير، عالم، باتجربه و مسلط به مسائل بين‌الملل با يك كارنامه روشن در خدمت انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي الهي او است.

وي افزود: تشكر مي‌كنم از دوست و برادر خوبم جناب آقاي متكي كه طي 5 سال بسيار زحمت كشيده‌اند و آنچه را كه در توان داشتند در عرصه سياست خارجي به ميدان آوردند كه من هم از ايشان تشكر كرده‌ام.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها گفت: هدفمند كردن يارانه‌هاي كار مشترك دولت و مجلس و يك كار بزرگ است، اتفاقي كه شايد 30 سال جزء آرزوهاي ملت ايران و همه دلسوزان ملت بود.

وي ادامه داد: اين طرح بالاخره با همت شما و هدايت‌هاي الهي و به فضل خدا كه آينده ما و همه روابط اقتصادي ما را تضمين مي‌كند، به خوبي آغاز و ادامه پيدا كرده است و انشاءالله در آينده بهتر از امروز خواهد شد.

رئيس جمهور افزود: به طور متوسط بيش از پيش‌بيني يعني بيش از 20 درصد در همين گام اول در بخش‌هاي گوناگون انرژي با صرفه‌جويي ملي مواجه هستيم كه اين يك اتفاق بزرگ است.

وي با بيان اينكه البته بعضي‌ها طي مقالاتي فقر و بحران را به مردم وعده مي‌دهند، تصريح كرد: اين مطلب اشتباه است و واقعيت ندارد؛ شما مي‌دانيد ملت ايران هم بدانند كه يك موقعي مي‌گفتند اين طرح اولش بد است و بعد خوب مي‌شود، اما اكنون كه اولش خيلي خوب شده است مي‌گويند اولش خوب شد و آخرش بد مي‌شود.

رئيس جمهور تاكيد كرد: من اين اطمينان را به شما مي‌دهم، البته شما اين اطمينان را داريم كه به فضل الهي هر روز كه بگذرد وضع بهتر خواهد شد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه با اجراي اين طرح تازه كاهش قيمت‌ها شروع مي‌شود، افزود: سال كه تمام بشود، يعني با آغاز فروردين‌ ماه كاهش قيمت‌ها آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: از فروردين‌ ماه بركات اين طرح خودش را نشان مي‌دهد.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره صندوق توسعه ملي نيز گفت: اين از آن كارهاي بزرگي است كه شما پايه‌گذار آن هستيد و اتفاق بزرگي است كه درحال رخ دادن است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: شما مي‌دانيد كه 40 سال شعار اقتصاددان‌ها و دلسوزان ما به خصوص در دوره انقلاب اسلامي اين بوده كه ما درآمدهاي نفت را ببريم در سرمايه‌گذاري‌هاي ملي و ماندگار و هر بار در قانون بودجه و برنامه تلاش و زحمت كشيده مي‌شد و دولت و نمايندگان حرص مي‌خوردند اما بالاخره درآمدهاي نفت كلش هزينه مي‌شد و مي‌رفت.

وي با بيان اينكه براي اولين بار اين طرح كليد خورد كه در مصوبه بودجه 20 درصد درآمد نفت بلوكه شد، اظهار داشت: دولت از اين طرح استقبال و همراهي كرد و بنا شده است كه ظرف 5 سال اين 20 به 35 درصد برسد كه اين يك انقلاب اقتصادي در ايران است.

رئيس جمهور تاكيد كرد: اين يك كار ماندگار است كه از شما و اين دولت به فضل الهي خواهد ماند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه مصوبه خوبي را تنظيم كرده‌ايد، گفت: يك نكته‌اي در آن دارد كه من آن را با شما درميان مي‌گذارم و شما خودتان ببينيد كه چطور مي‌شود اين نكته را اصلاح كرد.

وي گفت: تبصره‌اي در اين مجموعه مواد مربوط به صندوق است كه مي‌گويد تسهيلات اين صندوق فقط هزينه ارزي بشود؛ اين شايد از يك نگراني بوده است، نگراني اينكه دولت نتواند ارز را بفروشد.

رئيس‌جمهور در پايان سخنان خود از همكاري نمايندگان مجلس براي رأي‌اعتماد به گزينه پيشنهادي تصدي وزارت امور خارجه تقدير و تشكر كرد.
نظرات بینندگان