arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

علت سرگيجه چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر اجرایی یازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران گفت: 70 درصد سرگیجه ها به علت مشکل در سیستم شنوایی است.

به گزارش انتخاب به نقل از واحد مرکزی خبر، علیرضا پورجاوید دبیر اجرایی یازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در این باره گفت: در رابطه با تعادل سه عضو مهم در بدن وجود دارد که عبارتند از مخچه ، چشم و گوش که هر کدام از این اعضاء دچار آسیب شوند، منجر به ایجاد مشکل در سیستم تعادل می گردند و آنچه از نتایج تحقیقات بدست آمده ،60 تا70 درصد سرگیجه ها ناشی از وجود مشکلات در سیستم شنوایی است.

وی افزود: در صورت مواجه شدن با سرگیجه های طولانی مدت بهتر است در مرحله اول به متخصصان مغز و اعصاب و سپس به متخصصان چشم و در نهایت متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه شود و پس از معاینات اولیه و در صورت لزوم ، بیماران مربوط جهت انجام ارزیابی های تخصصی به کارشناسان شنوایی شناسی ارجاع خواهند شد.

کارشناس ارشد شنوایی شناسی مهم ترین مشخصه سرگیجه هایی با منشاء نقص در سیستم شنوایی را تکرار پذیر بودن آنها عنوان کرد و افزود: در اغلب سرگیجه هایی که منشاء گوشی ندارند، بعداز مدتی سرگیجه فرد برطرف شده و دیگر تکرار نخواهد شد و از دیگر مشخصات سرگیجه های با منشاء گوشی می توان به احساس حالت چرخش اشاره کرد و این حالت به گونه ای است که فرد احساس می کند محیط اطراف یا خود وی در حال چرخش هستند و در واقع این علامت با مواردی نظیر سیاهی رفتن چشم ها، منگی و سنگینی سر که به دلایل دیگری رخ می دهند تفاوت دارد.

وی علت این نوع سرگیجه ها را تغییر فشار و یا جابجایی مایعات داخل گوش ذکر کرد و گفت: این امر به دلایل مختلفی از جمله ابتلا به فشار خون بالا، رژیم های غذایی پر نمک، هرگونه ضربه به سر یا تصادف، و هم چنین حساسیت های غذایی نسبت به برخی مواد مثل قهوه، چای پر رنگ و یا نوشابه های گازدار ایجاد می شود. پورجاوید از استرس های عصبی به عنوان مهم ترین علت در ایجاد تأثیرات سوء بر مایعات داخل گوش یاد کرد و اظهار داشت: استرس های عصبی که متأسفانه امروزه در زندگی افراد بسیار شاهد آن هستیم، از جمله مهم ترین عوامل بر هم خوردن فشار مایعات داخل گوش است که غالباً به علت کار زیاد، خستگی و کم خوابی اتفاق می افتد.

وی درمان این نوع سرگیجه ها را منوط به شناخت عامل اصلی ایجاد کننده آن دانست و تصریح کرد: در این گونه موارد غالباً سعی برکنترل عارضه است و درمان قطعی و کامل عارضه چندان میسر نیست و در واقع با کنترل عوامل برهم زننده فشار مایعات داخل گوش، سرگیجه نیز کنترل می شود؛ اما در صورت تکرار شرایط قبل، ممکن است سرگیجه نیز مجدداً آغاز شود.

دبیر اجرایی یازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران با اشاره به سه حیطه مطرح شده در این کنگره شامل تشخیص، توانبخشی و حفاظت و پیشگیری از ضایعات شنوایی گفت: در این کنگره که از 26 تا 28 اردیبهشت در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می شود، بیش از 80 مقاله به صورت پوستر و سخنرانی ارائه خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
غیر قابل انتشار: ۰
نفس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
1
16
سلام و خسته نباشید .
من یه ماه پیش توی ماه رمضون سرگیجه شدید داشتم طوری که صبح وقتی از خواب بیدار شدم توی رختخواب نمیتونستم سرمو تکون بدم و اصلا تعادلمو نمیتونستم حفظ کنم . تا اینکه رفتم پیش پزشک بهم ..... تجویز کردن و گفتن به احتمال زیاد از گوش داخلی هستش قرص هامو که میخوردم خوب شده بودم ولی حالا هرازگاهی سرم گیج میره حس میکنم توی سرم حالت منگی هست و توی سرم یه چیزی هست که منو به اینور و اونور میکشونه خواهش میکنم کمکم کنید راهنماییم کنید خبلیییی به راهنماییتون احتیاج دارم .
نظرات بینندگان