arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

اين جام تو خالي لیگ برتر ایران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ليگ برتر فوتبال ايران با تمام فراز و نشييب‌ها و حواشي‌اش شامگاه جمعه 22 ارديبهشت به پايان رسيد و جشن قهرماني در حضور حدود بيست هزار تماشاگر سپاهان در اصفهان برگزار شد. اكنون حتي پس از پايان ليگ هم اعتراض‌ها و جنجال‌ها بر سر اينكه قهرماني حق كدام تيم بود و كدام تيم بايد سقوط مي‌كرد ادامه دارد اما در تب و تاب اين هياهوي

پايان ناپذير پاسخي براي اين پرسش كليدي كه تفاوت تيمي كه جام قهرماني را بالاي سر مي‌برد با ساير تيم‌ها‌ چيست؛ وجود ندارد. سپاهان قهرمان شد، هواداران اين تيم از فرط شادي سر به آسمان ساييدند و تا صبح به جشن و پايكوبي پرداختند، ‌كمي آن طرف‌تر تهراني‌ها و تبريزي‌ها بابت از دست دادن جام زانوي غم به بغل گرفته بودند و اكنون گفته مي‌شود تاوان از دست رفتن قهرماني در استقلال تغييرات گسترده‌اي است كه بزودي در اين تيم از راه مي‌رسد.



پاداش و جايزه تيم قهرمان كه بتواند يك رقابت 9 ماهه فشرده و طاقت فرسا را توجيه پذير جلوه دهد، ‌چيست؟ قهرماني به خودي خود انگيزه زا و خوشحال كننده است اما در رقابتي كه با اين حجم از توجه رسانه‌اي و عمومي و با اين هزينه‌هاي سرسام آور برگزار مي‌شود قاعدتا بايد پاي پاداش مادي هنگفتي هم در ميان باشد. آنچه باعث مي‌شود تيم قهرمان سر و ساماني به اوضاع اقتصادي خود بدهد و ساير تيم‌ها بابت از دست دادن قهرماني متضرر شوند. در فوتبال ايران پاداش تعريف شده‌اي براي تيم قهرمان وجود ندارد! بازيكنان قهرمان روي سكو مي‌روند، كمي بالا و پايين مي‌پرند، مدال‌هاي ارزان قيمتي كه بيشتر جنبه يادگاري دارند را به گردن مي‌اندازند و مراسم تمام مي‌شود. باشگاه قهرمان احتمالا پاداشي را بابت قهرماني براي بازيكنانش در نظر مي‌گيرد اما به باشگاه چه كسي پاداش مي‌دهد؟ سازمان عريض و طويل ليگ برتر كه در سالهاي اخير درآمدزايي قابل توجهي داشته چه جايزه‌اي را براي تيم قهرمان در نظر گرفته است؟ در آخرين روزهاي سال گذشته استقلال قهرمان جام حذفي شد اما علي كاظمي، دبير سازمان ليگ برتر اعلام كرد هيچ‌گونه پاداش نقدي براي قهرمان جام حذفي در نظر گرفته نشده است. او درباره جايزه قهرمان ليگ برتر مي‌گويد: «آقاي عزیز محمدی در زمان عقد قرارداد با حامی مالی سازمان لیگ مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان جایزه برای سه تیم اول در نظر گرفت اما نحوه تقسیم آن را بین سه تیم اول نمی‌دانم.»



اگر فرض را بر اين بگيريم كه 300 ميليون تومان به تيم قهرمان تعلق بگيرد، ‌اين رقم حتي هزينه‌هاي انجام شده براي يكي از بازيكنان متوسط تيم در طول فصل را هم جبران نمي‌كند. در كشورهايي كه فوتبال را به صورت حرفه‌اي پيگيري مي‌كنند بحث اقتصادي، جدي‌ترين موضوع رايج در باشگاه هاست و قهرماني براي مالكان باشگاه از حيث جبران هزينه‌هاي فصل و سوددهي اقتصادي بسيار حياتي است. آنچنانكه شيخ منصور، مالك اماراتي باشگاه منچستر سيتي اعلام كرده در صورت قهرماني اين تيم در ليگ برتر به هر بازيكن 250 هزار پوند پاداش ويژه خواهد داد.



به طور رسمي اعلام شده كه قرارداد امسال سازمان ليگ با صدا و سيما 25 ميليارد و 500 ميليون تومان بوده ولي كمتر كسي اطلاع دارد چقدر از اين پول سهم هريك از تيم‌هاي شركت كننده در ليگ برتر مي‌شود. عزیز محمدی، رئیس سابق سازمان لیگ در مورد فرمولی که هرباشگاه برطبق آن می تواند از حق پخش تلویزیونی استفاده کند، مي‌گويد: «در زمانی که من به عنوان رئیس سازمان لیگ فعالیت می کردم، قانونی را وضع کردیم که برطبق آن 10 درصد از درآمد تلويزيوني نصیب فدراسیون می شود، 5 درصد سهم سازمان لیگ است و 5 درصد هم سهم هیات های فوتبال استان‌هايی می شود که در لیگ برتر تیم دارند. 80 درصد از این پول هم به باشگاه‌ها اختصاص دارد که بر اساس رتبه بندی و تعداد بازی هایی که پخش مستقیم می شود به آنها پرداخت می شود.»

با توجه به اين كه قرارداد امسال صدا و سيما با سازمان ليگ حدود 25 ميليارد تومان است، چيزي نزديك به 20 ميليارد تومان آن بايد بين تيم‌هاي ليگ برتري تقسيم شود. حدود 40 درصد اين مبلغ به طور مساوي بين تيم‌ها تقسيم مي‌شود كه به اين ترتيب سهم هر تيم حدود 277 ميليون تومان مي‌شود.

همچنين 20 درصد از اين مبلغ (حدود 5 ميليارد)

با توجه به رتبه تيم‌ها بين آنها تقسيم مي‌شود و 20 درصد آخر هم با توجه به تعداد پخش تلويزيوني بين تيم‌ها تقسيم مي‌شود.

رئيس سابق سازمان ليگ با تاييد اين ارقام درباره پاداش تيم قهرمان مي‌گويد: « باشگاهی که در لیگ برتر قهرمان شود بیشترین سهم را از درآمدهای سازمان لیگ می برد و بعد از آن تیم های استقلال و پرسپولیس بیشترین سهم را می برند.»

حتي در اين صورت هم پاداش قهرماني سپاهان چيزي كمتر از دوميليارد تومان مي‌شود. چيزي كه شايد حدود يك دهم هزينه كل فصل اين باشگاه را شامل مي‌شود!
نظرات بینندگان