arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۱

تفاهم نامه‌ای که مه‌آفرید با وزیر احمدی نژاد نوشت/ خواهرزاده آقای خاص دولت، دست به افشاگری زد: دیگر خواهرزاده "الف . م" نیستم

من خواهرزاده آقای «ر ـ م » اما خودم را سرباز نظام می‌دانم و جالب است که بیش از اسم من نسبتم با آقای «م» بر سر زبان‌ها افتاده است.من 7 سال است به عملکرد آقای «م » انتقادم دارم و با ایشان قطع رابطه کرده‌ایم و به خاطر همین نقد عملکرد وی امروز در بازداشت به سر می‌برم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متهم خ .الف با بیان اینکه بالغ بر 5 نامه به معاون اول و وزیر صنایع نوشتم گفت: فروش فولاد را با نگاه اینکه انحصار صورت نگیرد پی گرفتم، کار تا نوشتن متن مصوبه پشت درب دولت رفت ، تفاهمنامه را هم وزیر راه وقت با مه‌آفرید آماده کرده بودند و متون پیوست آن وجود دارد. در متن تفاهمنامه که در مطبوعات هم منتشر شد قرار بود خسروی 50.5 درصد فولاد را بردارد و در دو طبقه کردن مسیر نور - رامسر اقدام کند.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی «خ -الف» رئیس سابق شرکت ایمیدرو در جایگاه قرار گرفت و درباره انحصار ناشی از فروش شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: گروه‌هایی که به صورت ناخواسته و بادکنکی بزرگ می‌شوند معمولا سعی می‌کنند از روش‌های مختلف استفاده کنند. در روش رانت رقیب وجود دارد که می‌توان با عناوین مختلف او را حذف کرد.اهرم‌های قدرت و بر هم زدن تعادل بازار از اهرم‌هایی هستند که می‌توان به وسیله آنها رقیب را حذف کرد.

وی ادامه داد: اما در انحصار فرد تنهاست و اگر در برخی مسائل انحصار به وجود بیاید قطعا تبعات پشت پرده‌ای دارد. در حوزه فولاد هم چیزی که داشت اتفاق می‌افتد انحصار بود که قرار بود با خرید فولاد خوزستان رخ دهد.

وی با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای در این زمینه با آریا نداشتم، گفت: دو جلسه‌ای که با هم داشتیم یکی درباره سیلیکون متال و دیگری درباره سهم خوزستان بود.

رئیس سابق شرکت ایمیدرو گفت: فولاد یکی از کالاهای استراتژیک ماست که اگر دست هر فردی بیفتد روی بقیه بازار تأثیر می‌گذارد و با بر هم زدن ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری در حوزه فولاد و مسکن را هم بهم می‌زند. قبلا از ریاست ایمیدرو موضوع را فهمیدم و گفتم اشتباه است و بعد از آن هم موضوع را دنبال کردم.

متهم ادامه داد: کسی که فولاد را در اختیار داشته باشد پارامترهای بسیاری از جمله فولاد، مسکن و بخش‌هایی از واردات و صادرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. یک روز آقای «ع - ر» به من گفت فولاد خوزستان را بخریم من هم با استاندار و یکی از مسئولان اداره کل اطلاعات استان خوزستان تماس گرفتم و طی نامه‌ای اعلام کردم که اگر قرار است فولاد خوزستان به فروش رود در خانواده فولاد به فروش برود. فولاد خوزستان می‌توانست تحت صندوق بازنشستگی فولاد قرار بگیرد تا مدیریت آن در اختیار دولت باشد.

وی با بیان اینکه بالغ بر  5 نامه به معاون اول و وزیر صنایع نوشتم گفت: فروش فولاد را با نگاه اینکه انحصار صورت نگیرد پی گرفتم، کار تا نوشتن متن مصوبه پشت درب دولت رفت ، تفاهمنامه را هم وزیر راه وقت با مه‌آفرید آماده کرده بودند و متون پیوست آن وجود دارد. در متن تفاهمنامه که در مطبوعات هم منتشر شد قرار بود خسروی 50.5 درصد فولاد را بردارد و در دو طبقه کردن مسیر نور - رامسر اقدام کند.

وی ادامه داد: این کار یکی از مواردی بود که قرار بود انجام شود و کار دیگر مه‌آفرید این بود که باید شبکه راه‌آهن استان را به شهرک‌های صنعتی متصل می‌کرد این کار خوبی بود اما منابع ما محدود بود، بعدا متوجه شدم قرار بود این اتصال شبکه به مجموعه آریا داده شود.

مدیرعامل سابق ایمیدرو گفت: با انحصار صنعت فولاد دچار یک چالش در حوزه فولاد می‌شدیم که مجموعه‌های نورد با مشکل روبرو می‌شدند. اگر یک استعلام از وزیر بازرگانی وقت بکنید میزان درخواست شمش توسط شرکت‌ها را خواهید دید.

همین طور فشارهایی که از مسئولان مربوطه برای افزایش سهمیه شمش و جلوگیری از بیکاری کارگران صورت می‌گرفت.

متهم درباره شرکت تراورس اظهار داشت: شرکت تراورس یک شرکت انحصاری است و جدا از اینکه فعلا وضعیت خوبی ندارد اما تجهیزات که در اختیار این شرکت است در هیچ کجای دیگر کشور وجود ندارد. در بحث تعمیر نگهداری و توسعه راه‌آهن تراورس اگر شرکت آماده‌ای باشد نقش انحصاری دارد.

وی با بیان اینکه تراورس می‌تواند در زمینه خدمات بین‌المللی هم فعالیت کند، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم برای اینکه این شرکت یک نقش عمده در طرح‌های توسعه راه‌آهن داشت قرار بود آن را بخرد.

متهم با بیان اینکه در حوزه فروش فولاد نگاهی که گروه آریا دنبال می‌کرد این بود که می خواستند ظرفیت بالایی را در کشور داشته باشند، گفت: به آنها گفتم در جاهایی مانند خرمشهر و شادگان سرمایه‌گذاری کنید، فولاد خوزستان باید در اختیار دولت باشد تا بتواند بازار را تنظیم کند.  اگر این کار صورت می‌گرفت تضمین بازار فولاد در کنترل گروه مه‌آفرید قرار می‌گرفت.

افشاگری علیه آقای خاص دولت

خواهرزاده آقای «م» در دادگاه پرده از بسیاری از رازهای پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی برداشت.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس؛ به نقل از فارس؛ «ع ـ ر» خواهرزاده آقای «م» به عنوان مطلع در دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی در دادگاه حاضر شد.

وی درباره نحوه آشنایی خود با گروه آریا و ارتباطش با این افراد گفت: من ابتدا باید خودم را معرفی کنم و سوابق خودم را بگویم و سپس به دفاع بپردازم

وی گفت: من خواهرزاده آقای «ر ـ م » اما خودم را سرباز نظام می‌دانم و جالب است که بیش از اسم من نسبتم با آقای «م» بر سر زبان‌ها افتاده است.

وی گفت: من تحت هیچ فشاری نیستم و دوستان من می‌دانند که من تحت فشار حرف نمی‌زنم بلکه به دلیل احساس وجدانی که دارم می‌خواهم مطالبی را بگویم.

«ع ـ ر» با اشاره به این مطلب که 7 سال است با دایی خود هیچ ارتباطی نداشته است گفت: من 7 سال است به عملکرد آقای «م » انتقادم دارم و با ایشان قطع رابطه کرده‌ایم و به خاطر همین نقد عملکرد وی امروز در بازداشت به سر می‌برم.

قاضی به او گفت: بیا وارد اصل ماجرا شو اینها حاشیه است.

وی گفت: شما سوالی کلی مطرح کردید و من هم مجبور هستم تاریخچه‌ای از خود بگویم و برخی مسائل را بگویم.

وی گفت: ابتدا باید به نحوه ارتباط هم و همچنین قطع ارتباط هم با دایی خود اشاره کنم هر چند که می‌دانم که در این مسیر مجبور خواهم بود اسامی برخی افراد را به زبان بیاورم.

وی گفت: من عضو اتاق بازرگانی ایران و اروپا بودم و در خصوص حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و گردشگری که مشترک با آقای «م» بود ارتباطی تنگاتنگ با او داشتم و او نیز کارهای مختلفی به من ارجاع می‌داد و همکاری خوبی داشت هر چند هیچ گونه دریافت مالی از مجموعه آقای «م» به من نمی‌شد.

وی گفت: متأسفانه پس از چندی متوجه سوء مدیریت‌ها و عملکردهایی در حوزه کاری آقای «م» شدم که مصداقش انتصاباتی بود که ایشان عده‌ای بی سواد و حتی کسانی که  دیپلم نداشتند را به عنوان مشاور خود انتخاب می‌کرد. که اینها برای من فضای همکاری را تنگ می‌کرد.

وی گفت: من با این گونه انتصابات مخالفت داشتم و به آقای «م» موضوع را اشاره کرد برای مثال از آقای «م » رئیس حوزه ریاست ایشان گلایه کردم و گفتم این فرد تخلفات خاصی در پرونده‌اش وجود دارد و دارد از امکانات موجود سوء استفاده می‌کند.

برای مثال دیده بودم که این فرد با خسروی تماس گرفته بود و می‌گفت به دستور آقای خاص باید کارهای ترخیص کالایمان را به یک شرکت خاص ارجاع دهیم.

وی گفت: البته این تخلفات به همین سطح بسنده نشد و ما دیدیم که آقای «م» به عنوان یکی از معاونان ایشان انتخاب شد. فردی که سابقه مخدوش کردن نامه‌های مردم را هم داشت و در خصوص اعطای تسهیلات دست داشت.

وی گفت: آقای «م ـ م» از من توقع داشت در اعضای اعطای پروژه‌های گردشگری به او پول بدهیم برای مثال در یک پروژه گردشگری در بلوار کشاورز تهران از ما توقع پول داشت و این در حالی است که من از مقابله با این افراد دست نکشیده‌ام که به بحث و جدل با آقای «م» که دایی من بود پرداختم و متأسفانه آقای «م ـ‌م» معاون دایی بنده به جایی رسید که در انتصابات دخالت می‌کرد.

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای خاص به پروژه مفتضح کیش اشاره کرد و گفت: در آن پروژه هم افتضاحات بسیاری به وجود آمد که قاضی از او خواست در مورد آن پروژه توضیحاتی بدهد.

که متهم گفت: منظورم قضیه خرید زمین‌های کیش است که در آن پرونده توافق ریاست‌جمهوری هم وجود داشت.

وی بار دیگر به موضوع آقای «پ » معاون بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: این فرد تخلفات متعددی انجام داده بود به گونه‌ای که یکبار آقای بهمنی مدیرعامل بانک مرکزی به من گفت که آقای «پ» حوزه کاریش را تحت تأثیر قرار داده و مشکلاتی را برای او ایجاد کرده اما دایی بنده نه تنها حمایتش را از آقای پ برنداشته بلکه حمایت‌هایش را هم بیشتر کرد.

«ع ر» همچنین به موضوع آقای الف معاون بانک و اقتصاد اشاره کرد و گفت: این فرد هم تخلفات زیادی داشت برای مثال شنیده بودم که قرار است سهام یکی از بانک‌ها را از خسروی دریافت کند هر چند که من درباره اطلاعاتی که از ستاد انتخاباتی آقای دکتر اطلاعاتی به دست آورده بودم و آنها را به دایی خود گفته بودم اما افاقه نکرد.

وی به دلیل قطع ارتباطش با دایی خود اشاره کرد و گفت: من موکدا با ایشان درگیر بودم و مشکل داشتم که چرا این افراد مورد حمایت قرار گرفتند و در جلسه‌ای که در سازمان جهانی شدن در سعادت‌آباد با دایی خود برگزار کردم گفتم که برخی از افراد دچار انحراف شده‌اند اما وی بی‌توجه بود و به این ترتیب من ارتباطم را قطع کرده و به بخش خصوصی آمده‌ام اما در آنجا دیدم که سایه همان افراد در اینجا نیز گسترده شده است.

«ع ـ ر» خواهرزاده آقای خاص به موضوع حضورش در شرکتی تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: قرار شد در آن شرکت کار تبلیغاتی انجام دهم و به این ترتیب موفق شدم با خسروی آشنا شوم چون قرار بود برای او تیزر تبلیغاتی بسازم اما در این میان درباره پروژه‌های گردشگری نیز اطلاعاتی به دست آوردم. اما ارتباطمان صرفا تجاری و اقتصادی بود.

وی گفت: من دوستی به نام آقای «ز» داشتم که در یکی از جلسات با این فرد آقای «ی» نیز حضور داشت. این آقا بعدها به سمت مسئول پیگیری پروژه‌های خاص نهاد انتخاب شد.

متهم گفت: خسروی در اردیبهشت سال 89 شرکت خط و ابنیه را خرید اما قرار شده بود به ازای خرید خط و ابنیه 15 پروژه راه به او تحویل داده شود من همان زمان با وزیر راه سابق دیداری داشتم و او از عملکرد آقای «ع» ابراز ناراحتی کرد و حتی از واژه دزد برای این فرد استفاده کرد.

وی گفت: آقای «ی» فهمیده بود که برکناری وی نزدیک است به همین دلیل تلاش کرد تا ارتباطی نزدیک و مستقیم با خسروی برقرار کند و سمت جدیدی برای خودش دست و پا کند.

به همین دلیل با آقای «م ـ م» ارتباط نزدیکی برقرار کرد و باعث شد چیزهایی که می‌دانستم به من کمک کند تا رابطه‌ام با خسروی سرد شود.

وی افزود: از آنجا بود که آقای «ر» رسما مسئول پروژه‌های نهاد ریاست‌جمهوری شد و من همان هم به دایی خود پیامک زدم و گفتم این کارتان اشتباه بوده است اما افاقه نکرد و من امروز به عنوان خواهرزاده آقای خاص خجالت می‌کشم.

وی گفت: آقای «ع» به محض حضور در سمت پروژه‌های ویژه نهاد موضوع دو طبقه کردن مسیر رامسر را رسمی کرد چون می‌دانست این موضوع می‌تواند پوششی برای تعهدات خسروی باشد و به این ترتیب می‌توانست آن 15 پروژه را برای خسروی تأمین کند.

نظرات بینندگان