arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

ادعای تازه در مورد خط فقر در تهران؛ یك میلیون وسیصدهزارتومان

كمیته مزد استان تهران اعلام كرد حداقل دستمزد در تهران باید یك میلیون و 359 هزار و 435 تومان باشد. سرانجام حداقل برآورد دستمزد در تهران و شهرستان‌ها به‌پایان رسید. البته این تازه شروع كار است و این برآوردها هیچ وقت به‌عنوان رقم دستمزد اعلام نخواهد شد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كمیته مزد استان تهران اعلام كرد حداقل دستمزد در تهران باید یك میلیون و 359 هزار و 435 تومان باشد. سرانجام حداقل برآورد دستمزد در تهران و شهرستان‌ها به‌پایان رسید. البته این تازه شروع كار است و این برآوردها هیچ وقت به‌عنوان رقم دستمزد اعلام نخواهد شد. رقم دستمزد پیشنهادی با بررسی سبد هزینه خانوار و براساس حداقل نیازهای خانواراست.

این نیازها نیز طبق تعریف خط فقر نسبی انجام می‌شود. در حقیقت اعلام دستمزد در تهران نشان دهنده رقم خط فقر در این شهر برای یك خانواده استاندارد چهار نفره است. یعنی خط فقر در تهران بیش از یك میلیون و 360 هزار تومان است.

به نوشته تهران امروز علی‌اكبر عیوضی ـ رئیس كمیته مزد استان تهران ـ در این زمینه اظهار كرد:« با بررسی‌هایی كه انجام دادیم به‌این نتیجه رسیدیم كه با در نظر گرفتن پنج قلم كالای اساسی بهداشت و درمان، خوراك، مسكن، حمل‌ونقل و انرژی دستمزد كمتر از یك میلیون و 359 هزار و 435 تومان در تهران زیر خط فقر محسوب می‌شود.»

وی اظهار كرد:‌ «كمیته‌ مزد استان تهران حدود یك ماه است كه تحقیقات همه جانبه‌خود را برای تعیین مزد استان تهران شروع كرده و امسال جدولی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته اعلام كرده است. با توجه به‌اینكه براساس نظر سازمان جهانی بهداشت كالری مورد نیاز برای یك نفر در روز دو هزار و 500 كالری است، ما كالری مورد نیاز برای هر خانواده‌ چهار نفره را 10 هزار كالری در نظر گرفته‌ایم.»

عیوضی با بیان اینكه 11 قلم كالای خوردنی برای تامین دو هزار و 500 كالری مورد نیاز هر خانواده‌ ایرانی است، بیان كرد: غلات، برنج، میوه‌جات، سبزیجات، شیر و ماست، پنیر ، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات، قند، شكر و چربیجات كه جمع آنها 34 سهم از 100 سهم كالای مورد نیاز برای هر فرد را تشكیل می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر مبنا فقط غذا و خوراك باشد و سایر نیازهای دیگر از قبیل مسكن، حمل‌ونقل، انرژی، بهداشت و درمان را در نظر نگیریم، مبلغی كه برای حداقل مزد كارگران در تهران مطرح است 505 هزار و 710 تومان در ماه، معادل حدود 180 هزار تومان در هفته و 16 هزار و 700 تومان در روز است. رئیس كمیته مزد استان تهران با بیان اینكه برای تعیین ارقام مورد نیاز از آمار بانك مركزی در بهمن 1389 استفاده شده است، اظهار كرد:‌ اگر هر خانوار نتواند در تهران دستمزدی معادل 505 هزار و 710 تومان در ماه داشته باشد نه تنها نمی‌تواند سایر نیازهای خود را بر طرف كند بلكه دچار سوء تغذیه هم می‌شود.

وی گفت: در كنار 34 سهم متعلق به‌خورد و خوراك سهم‌هایی نظیر 3.8 درصد به‌امور فرهنگی، 1.72 درصد به‌رستوران و هتل، 3.18 درصد به‌كالا و خدمات، 6.22 درصد به‌پوشاك و كفش، 28.6 درصد به‌مسكن، ‌آب ،برق و گاز، 6.26 درصد به‌لوازم خانگی، 5.4 درصد به‌بهداشت و درمان، 11.97 درصد به‌حمل ونقل، 1.63 درصد به‌ارتباط و 2.7 درصد به‌تحصیل تعلق می‌گیرد.

عیوضی در ادامه با تاكید بر اینكه علاوه بر خورد و خوراك، بحث مسكن، آب و برق و گاز، بهداشت و درمان، حمل ونقل چهار فاكتور مهم در جدول تعیین دستمزد سال آینده كارگران است،‌ گفت: اگر بخواهیم سهم این چهار آیتم مهم زندگی كه نمی‌توان از زندگی روزمره حذف شود را در كنار 505 هزار و 710 تومان خورد و خوراك قرار دهیم مبلغی معادل یك میلیون و 359 هزار و 435 تومان به‌دست می‌آید. ما در اندازه‌گیری‌های خود از یك شاخص استاندارد و آمار بانك مركزی كه در بهمن سال 89 اعلام شده است استفاده كرده‌ایم و همچنین كمیته مزد در 10 نقطه تهران به‌جمع‌آوری اطلاعات پرداخته است.

عیوضی اشاره‌ای هم به‌هدفمندسازی یارانه‌ها كرد و افزود: در تعیین حداقل دستمزد سال آینده بحث هدفمندسازی یارانه‌ها را نیز باید در نظر گرفت، در صورتی این حقوق تحقق می‌یابد كه هدفمندسازی یارانه‌ها باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نشود و دولت نظارت خود را از روی قیمت‌ كالاها برندارد.

رئیس كمیته مزد استان تهران با تاكید بر اینكه اگر قیمت‌ها بعدها از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها زیاد شود زندگی مردم دچار مشكلات زیادی می‌شود، خاطرنشان كرد: از دولت خواهش می‌كنیم نظارت بر روی قیمت‌ها را قطع نكند و با كسانی كه با احتكار كالاها قیمت را افزایش می‌دهند مبارزه كند.

نظرات بینندگان