arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

چرا مصرف دخانیات قدرت باروری را کاهش می‌دهد؟

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا درباره آثار مصرف دخانیات بر کاهش قدرت باروری در زنان و مردان توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا : عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا درباره آثار مصرف دخانیات بر کاهش قدرت باروری در زنان و مردان توضیح داد.

دکتر افسانه شه‌بخش، با اشاره به اینکه ۱۵ درصد جمعیت مشکل باروری دارند، گفت: یکی از علل موثر در ناباروری علل محیطی است که از عوامل محیطی مهمی که تاثیر مخربی برای زوجین دارد، مصرف دخانیات است. نیکوتین سیگار به دلیل تولید رادیکال‌های سمی سبب افزایش سطح اکسیداتیو استرس‌ها می‌شود که این ماده بر اسپرم و تخمک اثرات مضر دارد.

وی افزود: متابولیسم‌های نیکوتین بر DNA و میتوکندری اثرگذار است و می‌تواند محتوای ژنتیک اسپرم و تخمک را تغییر دهد؛ در نتیجه هم می‌تواند مانع از باروری یا بروز مشکلات حین بارداری از جمله سقط شود.

او تاکید کرد: دیده شده مردانی که روزانه بیش از ۱۰ نخ سیگار مصرف می‌کنند ممکن است غلظت اسپرم‌شان کاهش یابد یا اشکال طبیعی اسپرم آنها دچار مشکل شود. در خانم‌های مصرف کننده سیگار نیز کیفیت تخمک کاهش می‌یابد و احتمال کاهش ذخیره تخمدان یا بروز یائسگی زودرس هم وجود دارد.

این متخصص زنان و زایمان، ‌ اظهار کرد: دخانیات به دلیل کاهش اکسیژن خون و انقباض عروقی که در لانه‌گزینی جنین نقش دارند، می‌تواند سبب اختلال در این زمینه و حتی باعث سقط شود. افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و قرار است درمان IVF بگیرند باید بدانند احتمال اینکه درمان ناموفق باشد، زیاد است.

او درباره زوجینی که تنها یکی از آنها سیگاری است، ‌ توضیح داد: بروز مشکلات باروری در این دسته از افراد هم دیده می‌شود و دود سیگار بر سلامت فرد دوم که سیگاری نیست هم اثرگذار است.

شه‌بخش با بیان اینکه یکی از عوارض مصرف سیگار کاهش رشد جنین در دوره بارداری است، تصریح کرد: سیگار می‌تواند نقایص تولدی از جمله اختلالات قلب جنین ایجاد کند. پس توصیه ما این است که خانم‌های سیگاری حداقل سه ماه قبل از بارداری مصرف سیگار را کاهش دهند و اگر زوجی قرار است اقدام به بارداری کنند حداقل از یک ماه قبل مصرف سیگار و قلیان را قطع کنند.

نظرات بینندگان