arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۹۶۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۱

بدون كولر خانه تان را خنك كنيد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يكي از راههاي جايگزين براي خنك كردن خانه، استفاده از راه‌هاي طبيعي است؛ به اين معني كه بدون استفاده از هيچ وسيله خنك‌كننده برقي بتوانيم دماي خانه را كاهش دهيم.
براي رسيدن به اين منظور موثرترين راه اين است كه گرمايي را كه به ساختمان مي‌تابد، دفع و از ورود آن به خانه پيشگيري كنيم.
مناسب‌ترين روش براي پيشگيري از جذب حرارت و دفع گرما، انعكاس يا بازتاباندن آن است. گرما از چند طريق وارد خانه مي‌شود كه مهمترين و عمده‌ترين آنها حرارت ناشي از تابش گرماي خورشيد است كه از پنجره‌ها و سقف وارد خانه مي‌شود.
شيشه ها
40 درصد از گرماي ناخواسته از طريق پنجره‌ها وارد خانه مي‌شود. استفاده از شيشه‌هاي بازتاب دهنده نور يكي از راه‌هاي دفع اين گرما است. استفاده از اين نوع شيشه روي پنجره علاوه بر خنك نگه داشتن خانه از تابش مستقيم نور خورشيد به وسايل خانه و كمرنگ شدن مبلمان، پرده‌ها و فرش هم جلوگيري مي‌كند. انواع گوناگوني از اين شيشه با درجات مختلفي از تيرگي وجود دارد كه بايد با توجه به آب و هواي منطقه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيد، نوع مناسب را انتخاب كنيد.
اگر از پوشش‌هاي ثابت استفاده مي‌كنيد، توصيه مي‌شود كه پنجره‌هاي جنوبي را با اين گونه شيشه‌ها نپوشانيد تا در زمستان بتوانيد از گرماي نور خورشيد استفاده كنيد.
سايبان‌هاي داخلي و خارجي
سايبانها با جذب يا بازتاب نور خورشيد از ورود آن به خانه به ميزان قابل توجهي جلوگيري مي‌كنند. نصب سايبان در هر دو سطح خارجي و داخلي پنجره مفيد است، اما سايبان‌هاي خارجي به اين دليل كه گرما را قبل از برخورد با پنجره دفع مي‌كنند، مناسبتر و موثرتر هستند.
نصب سايبان‌هاي داخلي و پرده، گرماي ناشي از تابش خورشيد را كه از طريق پنجره وارد خانه مي‌شود، تا؟؟ درصد كاهش مي‌دهد. در حالي كه اين ميزان با نصب سايبانهاي بيروني به 65درصد مي‌رسد.
هنگام نصب سايبان بايد شرايط آب و هوايي، تعداد دفعات باز كردن پنجره و نكات ديگر را در نظر بگيريد و نوع مناسب را انتخاب كنيد. نصب سايبان براي پنجره‌هاي بزرگ، به ويژه پنجره‌هاي شرقي، غربي و جنوبي خانه نقش مهمي در خنك نگه داشتن هواي داخل خانه در ساعات گرم روز دارد.
توصيه مي‌شود در ساعات گرم روزهاي تابستان پرده‌ها را كنار نزنيد و شبها پنجره‌ها را باز كنيد تا هواي تازه در خانه جريان پيدا كند. سايبان بهتر است با سطح شيشه پنجره زاويه 45 درجه داشته و طول آن نيمي از ارتفاع پنجره را بپوشاند. اگر در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيد كه زمستان‌هاي سرد دارد، از سايبانهايي استفاده كنيد كه قابليت نصب و برداشتن داشته باشد و بتوانيد در زمستان آنها را برداريد.
پرده‌هاي مات و حصيري
استفاده از پرده‌هاي سفيد و مات در فصل تابستان 40 تا 50 درصد از گرماي خورشيد را كه از شيشه عبور مي‌كند، كاهش مي‌دهد. نصب پرده‌هاي حصيري در بيرون پنجره كه در قديم بيشتر استفاده مي‌شد، مي‌تواند 60 تا 80 درصد حرارت را كاهش دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
4
35
ما که دلهامون خنکه حتی خنکتر ازیخچال خالیمان نیازی به خنکی خانه نمی بینیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
1
21
میشه بفرمائید این متن بدون مستندات علمی توسط چه کسی نوشته می شود.
اینکه بتوان با برخی ابزار ها تاحدودی از ورود گرما کاست درست است ولی بدون کولر یا اینکه پنجره رو بازکنیم تا هوای تازه و دفع گرما از اون حرفهاست. هوای داغ بیرون چگونه می تواند هوای معتدل داخل رو خنک کنه.
لطفا برای مطالب نیمه علمی خود با دلیل و سند حرف بزنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
36
من ده هزارتومن پول آژانس میدم اونوقت بخاطر گرانی بنزین در گرمای چهل درجه راننده از کولر استفاده نمیکنه این انصافه که توی خونه هم مردم کولر روشن نکنند و به اصتلاح صرفه جوئی کنند و از اون طرف آقایون به اختلاسهای میلیاردی ادامه بدن
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
45
خدایا مرغ را ارزان بفرما
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
28
برو برادر مثل اینکه هنوز اصلا نفهمیدی گرما چیه
pedram
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
26
تعویض شیشه ها و استفاده از شیشه های مختلف -نصب سایه بان داخلی و خارجی - استفاده از پرده های سفید و مات و نصب پرده حصیری ...... بابا اینهمه خرج کنیم خوب کولر میزنیم باد می خوریم و پول کمتری نسب به موارد بالا میدهیم
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
2
10
ممنون از ارائه چنین مطالبی ..... البته دو جداره ساختن دیوارهای سمت فضای باز و قرار دادن پشم شیشیه مابین دیوارها را اضافه میکنم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
10
این متن بسیار غیرعلمی است. مثل اینکه بگوییم: برای خنک کردن خانه، جلوی تابش نور خورشید را به زمین بگیرید!
نویسنده محترم اگر خودش این کارها را انجام داد، بعد بیاید برای دیگران نسخه صادر کند!
بهترین راه برای خنک کردن یک اتاق در شراطی که کولر نباشد، این است: چند عدد ملحفه را خیس کرده، تا حدودی بچلانید و در اتاق آویزان کنید. آب موجود در ملحفه وقتی تبخیر می شود، یعنی انرژی گرمای محیط را مصرف می کند. به مصرف رسیدن انرژی گرمایی محیط، باعث کاهش دما می شود. عمل تبخیر تا زمانی که محیط به حالت اشباع نرسیده، می تواند گرمای موجود را گرفته و باعث کاهش دما شود. به عبارتی، عمل تبخیر گرما گیر و سرمازا است. به این کار گرمای نهان تبخیر نیز می‌گویند.
ما این کار را در یک اردو و در چادر آزمایش کردیم که بسیار خوب و رضایت بخش بود.
اگر در یک منطقه گرم و خشک زندگی می کنید و برای چند ساعت برق شما می رود، می توانید برای خنک کردن محیط از همین روش استفاده کنید که خیلی خوب است. اما در منطقه شرجی خیز جواب نمی دهد. زیرا در مناطق شرجی خیز، هوا به حالت اشباع رسیده و دیگر ظرفیتی برای عمل تبخیر وجود ندارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
10
مشکلات مملکت حل شد فقط صرفه جویی تو مصرف برق کولر مونده ادامه بدین
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
0
10
این مطلب برگردانده شده مطلب اصلی یک مجله خارجی هست(کشورهای شمال اروپا) که دمای هوا در آنجا حداکثر 30 درجه هست و این کارها واقعا مناسب و تاثیر گذار است
نه برای تهران که دمای هوا به 45 درجه میرسد!!!
که با بازکردن پنجره ها اگر از گرما نمیریم حتما از دود و ذرات گرد و خاک و سر و صدا میمیریم!!!
ولی من منتظر پیدا شدن آقای م.ه از عوامل اختلاس هستم
آخه گفته بوده از ل.گ پول گرفته!!!
کوروش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
18
7
این نظرات کلیشه ای مرغ خیلی بی مزه شده.
نظرات بینندگان