arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

شرکت35تن از سران 120 کشور عدم تعهد در اجلاس تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد قرار است 35تن از سران این کشورها در اجلاس سران تهران شرکت کنند و غیر از 18کشوری که در این اجلاس شرکت نمی کند بقیه هیات های پایین تری را به تهران اعزام می نمایند.

'محمدرضا فرقانی' روز شنبه در نشستی خبری که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، درباره 41 کشوری که در عالی ترین سطح در اجلاس سران عدم تعهد شرکت می کنند، افزود: از این تعداد، حضور 35 کشور در سطح سران، پنج کشور در سطح معاون اول رییس جمهوری و یک کشور در سطح رییس مجلس قطعی شده که این آمار مبتنی بر اعلام رسمی و کتبی کشورها است.

وی در عین حال اظهار داشت:‌ اعلام آمادگی کشورها برای حضور در اجلاس همچنان ادامه دارد.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد اضافه کرد: تاکنون 21 کشور در سطح وزیران امور خارجه، پنج کشور در سطح فرستاده ویژه رییس جمهوری، دو کشور در سطح وزیر(غیر از وزیر امور خارجه) و بقیه کشورها در بقیه سطوحی همچون قائم مقام وزیر خارجه، معاون وزیر، مدیر کل، سفیر و نماینده کشورها در سازمان ملل شرکت خواهند کرد.

فرقانی گفت: طی روزهای آینده قرار است تعداد بیشتری از کشورها آمادگی خود را اعلام کنند.

فرقانی با بیان اینکه طی دو هفته اخیر رسانه ها تلاش خوبی برای اطلاع رسانی درباره اجلاس جنبش غیرمتعهدها داشته اند، از آنان قدردانی کرد و گفت: حدود یک هفته دیگر اجلاس شروع و نشست کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سپس اجلاس سران برگزار خواهد شد.

** وزارت امور خارجه در حال انجام کار محتوایی

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها با بیان اینکه کار محتوایی اجلاس توسط وزارت خارجه در حال انجام است، اظهار داشت: اجلاس دارای دو بسته محتوایی شامل سند اجلاس و بیانیه تهران است.

فرقانی با بیان اینکه سند اولیه اجلاس آماده شده و از طریق دفتر هماهنگی های جنبش عدم تعهد در نیویورک به تهران ارسال شده است، توضیح داد: همکاران وزارت خارجه مشغول آماده کردن سند هستند که در اجلاس کارشناسان، وزرای امور خارجه و سران نهایی خواهد شد.

وی یادآور شد : سند اجلاس در 688 پاراگراف، سه ضمیمه و 166 صفحه تنظیم شده است که در اجلاس سران به تصویب خواهد رسید.

وی درباره سه ضمیمه سند اجلاس اظهارداشت: ضمیمه اول فهرست کشورهای عضو جنبش، ضمیمه دوم اصول بنیادین جنبش در 10 بند و ضمیمه سوم، نقش جنبش در سطح بین المللی با توجه به شرایط کنونی است.

*** کمیته های سیاسی و اقتصادی به ریاست کوبا و مصر

مدیرکل بین الملل دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: بیانیه اجلاس توسط کشور میزبان (تهران) به اجلاس ارائه و پس از تصویب نهایی به عنوان بیانیه تهران منتشر خواهد شد.

فرقانی در ادامه توضیحات خود گفت: اجلاس در نشست های کارشناسی ارشد و وزرای خارجه دارای سه کمیته سیاسی به ریاست کوبا است و کمیته اقتصادی - اجتماعی نیز به ریاست مصر تشکیل می شود.

*** سومین کمیته اجلاس؛ کمیته فلسطین

وی از کمیته فلسطین به عنوان سومین کمیته نام برد و افزود: این کمیته به ریاست فلسطین با 13 عضو برگزار می شود و مسایل مربوط به فلسطین را بررسی خواهد کرد.

*** 1163 خبرنگار برای پوشش اجلاس ثبت نام کردند

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها با بیان این که خبرنگاران خارجی استقبال خوبی برای پوشش اخبار اجلاس تهران داشته اند، گفت: تاکنون 1163 خبرنگار، عکاس، فیلمبردار و گزارشگر برای انعکاس خبری این اجلاس ثبت نام کرده اند.

فرقانی گفت: انتشار تمبر یادبود اجلاس توسط اداره پست در حال انجام است که نخستین تمبر هولوگرامی کشور نیز به شمار می رود. همچنین تمبر یادبود رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس ارائه و به سران اهدا می شود.

**اسامی کشورها هفته آینده اعلام می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره اسامی کشورهای شرکت کننده در عالی ترین سطح اظهارداشت: با توجه به سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر نام کشورها را اعلام نمی کنیم چرا که برخی کشورها برخلاف عرف بین المللی به دنبال فشار آوردن به کشورهایی هستند که قصد شرکت در اجلاس تهران را دارند.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها یادآور شد: در نشست خبری پیشین اعلام شد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در این اجلاس حضور می یابد که در پی آن وی تحت فشار بسیاری برای شرکت نکردن در اجلاس قرار گرفت.

فرقانی همچنین گفت: در کنفرانس خبری هفته آینده که یک روز پیش از برگزاری اجلاس برپا می شود، اسامی کشورها نیز اعلام خواهد شد.

***هنوز مرسی برای شرکت در اجلاس اعلام آمادگی نکرده است

فرقانی در مورد شرکت 'محمد مرسی' رییس جمهوری مصر اظهار داشت: وی اعلام آمادگی کرد و به حضور در اجلاس تمایل داشت اما هرگونه تصمیم گیری را موکول به آینده کرد که منتظریم مصر آن را اعلام کند.

مدیر کل بین الملل دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در این اجلاس درباره عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل تصمیم گیری می شود؟، اظهار داشت: جنبش غیرمتعهدها حامی فلسطین است و همواره در بیانیه ها و اعلامیه های رسمی این موضوع مطرح شده است.

فرقانی اظهار داشت: این که موضوع عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل در کمیته فلسطین اجلاس جنبش غیرمتعهدها مطرح می شود یا خیر، بستگی به طرح موضوع توسط رییس این کمیته دارد، اگر موضوع مطرح شد، جنبش از عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهد کرد.

***فرودگاه مهرآباد مختص پروازهای هیات های شرکت کننده در اجلاس

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها همچنین گفت: با توجه به حضور هیات های عالی رتبه با هواپیماهای اختصاصی ضروری است که عملیات پروازها تحت کنترل باشد.

فرقانی افزود: برای برقراری امنیت و ایجاد تسهیلات باید تمهیدات لازم اندیشیده شود به همین دلیل سازمان هواپیمایی تصمیم گرفت فرودگاه مهرآباد تهران فقط به پروازهای مربوط به هیات های شرکت کننده در این اجلاس اختصاص یابد.

وی با بیان این که تهران از 7 تا 11 شهریور ماه تعطیل است، یادآور شد: اطلاع رسانی در مورد تعطیلی پروازها از قبل انجام شد تا مردم برنامه های خود را با این تصمیمات هماهنگ کنند.

فرقانی یادآور شد: در مدت برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها، پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) برقرار خواهد بود.

***بانک مشترک، در حد یک ایده

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در پاسخ به سوالی درباره بانک مشترک کشورهای عضو این جنبش گفت: این موضوع در حد یک ایده مطرح است که بانک مشترک با پول نم داشته باشیم، این ایده می تواند در طول سه سال آینده توسط رییس جنبش مطرح شود تا در مورد آن کار کارشناسی انجام و تصمیم گیری شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست دوم مشورتی سوریه در حاشیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها اظهار داشت: کشورهای عضو در اجلاس وزیران امور خارجه می توانند هر موضوعی را مطرح کرده و کمیته های مشورتی شکل دهند.

مدیرکل بین الملل دفتر رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که ساختمان اجلاس سران آماده شده است، توضیح داد: متولیان امر در حال حاضر مشغول اقدامات نهایی برای نقاشی و تزیین سالن اجلاس سران هستند که تا پایان مرداد و اول شهریور، کار آماده سازی اجلاس پایان می یابد.

**پوتین مهمان ویژه اجلاس

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها تصریح کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از طرف 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری به عنوان مهمان ویژه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها دعوت شده است.

فرقانی افزود: تاکنون هیچ خبری مبنی بر حضور وی در اجلاس به دست ما نرسیده است.

** سودآوری ارزی اجلاس برای کشور

وی درمورد هزینه های این اجلاس خاطرنشان کرد: ما کمترین هزینه را برای برگزاری این اجلاس متحمل می شویم زیرا تقریبا ساخت و ساز جدیدی انجام نشده است و از امکانات موجود استفاده می شود.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها، تنها هزینه برای برگزاری این اجلاس را بازسازی و تعمیر ساختمان اجلاس سران عنوان کرد و اظهارداشت: البته با توجه به عمر 15 ساله این ساختمان، اگر اجلاس جنبش غیرمتعهدها هم در تهران برگزار نمی شد، نیاز به مرمت داشت.

فرقانی ادامه داد: تعداد محدودی از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند که فقط هزینه مهمانان بر عهده کشورمان است و هزینه بقیه کشورها بر عهده خودشان است، البته باید گفت که این امر در همه جای دنیا عرف است.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد هیات های خارجی و اعضای آنها، به طور قطع برگزاری اجلاس درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی، درآمد ارزی برگزاری اجلاس را یکی از دلایل تمایل کشورها برای میزبانی اجلاس دانست.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها از پنجم تا دهم شهریور در تهران برگزار می شود.
 
منبع: خبرگزاری ایرنا
نظرات بینندگان