arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۴۸۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۱

كردستان سوريه نيز خودگردان شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اماراتي الاتحاد در گزارشي از توافق دولت سوريه با كردهاي اين كشور براي تشكيل منطقه‌يي خودگردان در شمال سوريه خبر داده است.

اين روزنامه در گزارشي مي‌نويسد طبق اين توافق كه هنوز به طور رسمي اعلام نشده، ارتش سوريه به طور كامل مناطق كردنشين را تخليه كرده و كردها كنترل كامل اين مناطق را به دست گرفته‌اند. گفته مي‌شود كردهاي سوريه نيز همانند كردهاي عراق، منطقه‌يي در شمال اين كشور تحت عنوان «كردستان غربي» ايجاد كرده‌اند و با قرار دادن ايست‌هاي بازرسي در جاده‌هاي منتهي به مناطق كردنشين، اين مناطق را به طور كامل از ديگر مناطق سوريه جدا كرده‌اند؛ مناطقي كه برخلاف ساير مناطق سوريه زندگي عادي در آنها در جريان است و در آرامش نسبي قرار دارند.

گفته مي‌شود ارتش آزاد سوريه، يعني مخالفان دولت اسد نيز به نوبه خود مناطق كردنشين را ترك كرده‌اند و اداره آنها را به طور كامل به شبه‌نظاميان كرد سپرده‌اند. گفته مي‌شود حدود سه ميليون كرد در اين مناطق زندگي مي‌كنند و 15 درصد از جمعيت سوريه را تشكيل مي‌دهند.

با اينكه كردهاي سوريه رسما نه از دولت اسد حمايت كرده‌اند و نه از مخالفان او در ارتش آزاد سوريه، اما بر سردر ساختمان‌هاي اداري واقع در اين مناطق عكس‌هاي بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه، همچنان خودنمايي مي‌كنند در حالي كه در ساير مناطق، مخالفان به پاره كردن اين عكس‌ها و از بين بردن نشان‌هاي دولت سوريه اقدام كرده‌اند.

الاتحاد در گزارشي از شهر عفرين مي‌نويسد برخي از نيروهاي دولتي سوريه هنوز هم در كردستان حضور دارند و در پايگاه‌هاي خود مستقر هستند و مردم كرد براي آنها آب و غذا و مايحتاج‌شان را فراهم مي‌كنند.

اين روزنامه به نخستين تجربه استقلال كردهاي اين كشور در پي توافق با دولت اسد اشاره مي‌كند و مي‌نويسد آنها با ايجاد مدارسي هم‌اكنون مشغول آموزش زبان كردي هستند و به افرادي كه از ساير مناطق مي‌آيند، اجازه مي‌دهند از مغازه‌ها خريد كنند. مخالفان به شرط تحويل سلاح اجازه ورود خواهند داشت. حزب «وحدت دموكراتيك كرد» ارگان رسمي آنهاست و شبه‌نظاميان اين حزب، عبور و مرور را كنترل و بر ورود و خروج اسلحه و تجهيزات به اين منطقه نظارت مي‌كنند و سعي دارند از سرايت درگيري‌ها ميان طرفداران و مخالفان دولت به مناطق كردنشين جلوگيري كنند.

نكته جالب اين است كه افراد مسلحي كه در ايست‌هاي بازرسي ‌شبه‌نظاميان كرد در شمال سوريه كشيك مي‌دهند، عكس‌هايي از عبدالله اوجالان، رهبر كردهاي تركيه، را بر در و ديوار و حتي بر لباس‌هاي خود آويزان كرده‌اند؛ اقدامي كه ممكن است به تنش با دولت تركيه منجر شود. دولت تركيه حزب وحدت دموكراتيك كرد سوريه را متهم مي‌كند كه با حزب كارگران كردستان تركيه، پ ك ك، همكاري مي‌كند؛ حزبي كه متهم به انجام حملات مسلحانه عليه دولت تركيه است. البته كردهاي مستقر در شمال سوريه همواره ارتباط خود را با پ ك ك رد كرده‌اند، اما اقدام آنها در استفاده از چنين عكس‌هايي ممكن است خشم تركيه را سبب شود؛ تركيه‌يي كه در ماه‌هاي گذشته پذيراي مخالفان دولت اسد بوده است و شايد اين اقدام دولت سوريه در امتياز دادن به كردها را بتوان پاسخي به اقدامات دولت آنكارا دانست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱
kord
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
50
143
ازادی تمام چهار پارچه کردستان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
46
124
پس از سالها تلاش در جهت دستیابی به آزادی، بوی بهار کردی به مشام میرسد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
17
77
توافق ؟ بفرمایین ارتش بشار فراری شده و گرنه همان جنایتی می کرد که در داریا دمشق کرد
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
24
127
مبارکه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
38
10
ایران سرزمین من سرزمین تو سرزمین ما.
ایران سرزمین آریایی ها سرزمین نژاد پاک آریایی ها.
پس زنده باد نژاده آریایی زنده باد سرزمین اریایی.
ما پارس ها(بختیاری ها مازنی وگیلکی ) آذری ها وکرد ها و لرها از نژاد پاک آریایی هستیم همبستگی میان ما ایرانی ها کشور را رو به جلو و پیشرفت پیش خواهد برد.پس همبستگی خودمو همینجا با تمام مردم ایران با صدای بلند داد میزنم .یکی برای همه و همه برای یکی. پس

زنده باد ایران زنده باد ایرانی زنده باد نژاد پاک آریایی زنده باد سرزمین آریایی ایران
نظرات بینندگان