arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۳۷
تعداد نظرات: ۱۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

آیا لرها، "کرد" هستند؟

جودت‌ پاشا مورخ‌ مشهور در جلد اول‌ تاریخش‌ می‌نویسد: لور بختیاری‌ و گوران‌ و لَک‌ همه‌ از یک‌ قومند و اصلشان‌ از قومی‌ است‌ ایرانی‌ که‌ از سرزمین‌ تنگه‌ی‌ هرمز تا مرعش‌ و ملاطیه‌ پراکنده‌اند و عشایر زند هم‌ از همین‌ها هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تمامی‌ مورخان‌ و جغرافیانویسان‌ عرب‌ همه‌ی‌ مردم‌ ساکن‌ مناطق‌ لرنشین‌ را  محسوب‌ کرده‌اند. مثلاً ابن‌خردادبه‌ در المسالک‌ و الممالک‌ خود از رسوم‌ "كرد" در پارس‌ سخن‌ به‌ میان‌ آورده‌ است‌. نویسنده‌ی‌ مشهور "كرد" «شرف‌ الدین‌ بدلیسی‌» در کتاب‌«شرفنامه‌ یا تاریخ‌ مفصل‌ کردستان‌» لوران‌ را در زمره‌ی‌ كردان‌ محسوب‌  و می‌نویسد: اکراد چهار قسم‌ است‌ و زبان‌ و آداب‌ ایشان‌ مغایر یکدیگر است‌: اول‌ کرمانج‌، دویم‌ لور، سیم‌ کلهور، چهارم‌ گوران‌. اکثر شرق‌شناسان‌ نیز لوران‌ را در جمله‌ی‌ كوردان‌ به‌ حساب‌ آورده‌اند و این‌ نظریه‌ به‌ ویژه‌ از سوی‌ نویسندگان‌ كورد مقبول‌ افتاده‌ است‌. نویسندگان‌ ایرانی‌ نیز درباره‌ی‌ كرد بودن‌ لران‌ نظریات‌ متفاوتی‌ ابراز داشته‌اند. هنری‌ راولینسون‌ در سفرنامه‌ی‌ خود می‌نویسد: زبان‌ آنها (لوران‌) یکی‌ از گویشهای‌ كوردی‌ است،‌ ولی‌ از نظر لفظ‌ با گویشهای‌ طوایف‌ دیگر نواحی‌ زاگرس‌ فرق‌ می‌کند.

بارون‌ دوبر سیاح‌ روسی‌ در سفرنامه‌ی‌ لرستان‌ و خوزستان‌ خود می‌نویسد: با وجودی‌ که‌ حالا طوایف‌ لر و كرد خود را از یکدیگر متمایز می‌دانند اما هنوز هم‌، زبان‌ مورد استفاده‌ی‌ ایشان‌ مشترک‌ است‌ و این‌ موضوع‌ هم‌نژادی‌ آنان‌ را بدیهی‌ می‌سازد.

پروفسور محمدامین‌ زکی‌ نویسنده‌ی‌ کتاب‌ كورد و کوردستان‌ می‌نویسد: عده‌ای‌ از مستشرقین‌ به‌ علت‌ وجود بعضی‌ اختلافات‌ لفظی‌ و رسوم‌ که‌ بین‌ لورها و دیگر اکراد وجود دارد، این‌ طایفه‌ را جزو اکراد به‌ حساب‌ نیاورده‌اند که‌ البته‌ این‌ نظریه‌ از سوی‌ مستشرقین‌ بسیار کم‌ مورد تأیید قرار گرفته‌ است‌ و توضیحات‌ ذیل‌ غلط‌ بودن‌ این‌ نظریه‌ را ثابت‌ می‌کند: تاریخ‌ گزیده‌ که‌ اطلاعات‌ جالبی‌ از لورستان‌ قدیم‌ را ارایه‌ داده‌ می‌گوید که‌ این‌ طایفه‌ در درّه‌ی‌(مان‌ ـ رود) سکونت‌ دارند و در نزدیکی‌ این‌ دره‌ شهری‌ است‌ که‌ به‌ گفته‌ی‌ «استخری‌» «لور» یا«اللور» نامیده‌ شده‌ است‌ و این‌ طایفه‌ را به‌ همین‌ جهت‌ «لور» نامیده‌اند.

یاقوت‌ حموی‌ می‌گوید: لورها از اقوام‌ كوردند که‌ در مناطق‌ بین‌ خوزستان‌ و اصفهان‌ ساکنند و سرزمین‌ آنها را به‌ نام‌ لورستان‌ نامیده‌اند.

طبق‌ تحقیقاتی‌ که‌ دکتر فریچ‌ انجام‌ داده‌ است‌ لورها از اکراد ایرانی‌اند و اکراد ایرانی‌ ازنظر لفظ‌ دو قسمت‌ اند: ۱ـ كوردی‌ زبان‌، ۲ـ لوری‌ زبان‌ و این‌ در حالتی‌ است‌ که‌ از لحاظ‌ لهجه‌ و لفظ‌ و اخلاقیات‌ و خصوصیات‌ قومی‌ روابط‌ بسیار مستحکمی‌ بین‌ آنها وجود دارد تا جایی‌ که‌ مستشرقین‌ مشهور و بزرگی‌ چون‌«سرجان‌ ملکم‌» «لوریه‌» «هاسل‌» و «براون‌» یکی‌ بودن‌ لور و كورد را قبول‌  و در كورد بودن‌ لورها شکی‌ ندارند.

جودت‌ پاشا مورخ‌ مشهور در جلد اول‌ تاریخش‌ می‌نویسد: لور بختیاری‌ و گوران‌ و لَک‌ همه‌ از یک‌ قومند و اصلشان‌ از قومی‌ است‌ ایرانی‌ که‌ از سرزمین‌ تنگه‌ی‌ هرمز تا مرعش‌ و ملاطیه‌ پراکنده‌اند و عشایر زند هم‌ از همین‌ها هستند. مخصوصاً تفاوت‌ کم‌ و زیادی‌ که‌ از نظر لفظ‌ و شاخه‌های‌ آن‌ هست‌ نمی‌تواند دو شاخه‌ی‌ ملتی‌ را از هم‌ جدا کنند، زیرا این‌ تفاوت‌ لفظ‌، گاه‌ در بین‌ قومی‌ و در یک‌ منطقه‌ هم‌ به‌ نظر می‌رسد. چنانکه‌ در ناحیه‌ی‌ سلیمانیه‌، سلیمانی‌ها کلمه‌ی‌ بیاور را«بیهێنه‌» bîhêne  می‌گویند ولی‌ طایفه‌ی‌ همه‌ وندی‌ها آنرا«باره‌» Bare و روستاییان‌«بیهێره‌» bîhêre  بیان‌ می‌کنند. تازه‌ عین‌ این‌ فرق‌ در زبانهای‌ دیگر هم‌ کاملاً محسوس‌ است‌ مثل‌ تفاوت‌ لهجه‌ای‌ که‌ در زبان‌ عراقی‌ها، سوری‌ها، مصری‌ها و حجازی‌ها هست‌ و یا تفاوت‌ روسی‌ و صربی‌  و بلغاری‌. مثلاً: تفاوت‌ زبان‌ پارسی‌ها و مادی‌ها و لهجه‌ی‌ «برلین‌» و «باواریا» با اینکه‌ سابقاً فرق‌ بسیار داشته اند،‌ امروز کم‌ و هیچ‌ شکی‌ نیست‌ اگر برای‌ فرهنگ‌ كوردی‌ هم‌ همتی‌ شود پس‌ از مدتی‌ این‌ اختلاف‌ لفظى‌ کم‌  و ملت‌ كورد هم‌ صاحب‌ زبانی‌ مرتب‌ و منظم‌ خواهدشد.

محمد مرتضایی‌ نویسنده‌ی‌ کتاب‌ زبان‌ كوردی‌ و لهجه‌های‌ مختلف‌ آن‌ درباره‌ی‌ كورد بودن‌ لورها می‌نویسد: اگر چه‌ اکثر روشنفکران‌ ایران‌ لور را با كورد جدا و از یک‌ نژاد نمی‌دانند و معتقدند که‌ زبان‌ كوردی‌ با گویش‌ لوری‌ فرق‌ و ریشه‌ی‌ متفاوتی‌ دارد لیکن‌ این‌ عقیده‌ به‌ سبب‌ ناآشنایی‌ به‌ زبان‌ و لهجه‌های‌ مختلف‌ كوردی‌ و زبان‌های‌ هند و اروپایی‌ و بالنتیجه‌ زبان‌های‌ ایرانی‌ ابداً درست‌ نمی‌باشد. تحقیقات‌ علمی‌ و پرارزش‌ ایران‌شناسان‌ معروفی‌ چون‌ دکتر «فریچ‌» «سرجان‌ ملکم‌» «لوریه‌» «هاسل‌» «براون‌» و… شواهد بسیار زیاد تاریخی‌ و علمی‌ این‌ اندیشه‌ی‌ سست‌ و بی‌ دلیل‌ را مردود اعلام‌ می‌دارد. كورد و لور از لحاظ‌ اصول‌ علم‌ قیافه‌شناسی‌، حالات‌ روحی‌، عادات‌ و رسوم‌، آثار و شواهد تاریخی‌ و باستانی‌ و سرزمین‌ و ادبیات‌ توده‌ای‌ و فونتیک‌ خاص‌ لغوی‌ یکی‌ هستند.

وی‌ ادامه‌ می‌دهد: می‌دانیم‌ در قدیم‌الایام‌ اکثر قبایل‌ كورد و لور چادرنشین‌ بوده‌اند و در فصول‌ مختلف‌ سال‌ پیوسته‌ تغییر محل‌ اقامت‌ می‌داده‌اند. این‌ خانه‌ بدوشی‌ و مهاجرت‌ فصلی‌ و نیز رویدادهای‌ مهم‌ تاریخی‌ تاخت‌ و تازها و نیز اسکان‌گرفتن‌ قبایل‌ متعدد پارسیان‌ در نقاط‌ مختلف‌ كوردستان‌ بعد از تأسیس‌ سلسله‌ی‌ مقتدر هخامنشیان‌ سبب‌ دگرگونی‌ زبان‌ كوردی‌ در نواحی‌ مختلف‌ لورستان‌ و پیدایش‌ گویش‌ لوری‌ زبان‌ كوردی‌ گردیده‌ است‌. در اینکه‌ لوری‌ از لحاظ‌ آکسان‌ و فونتیک‌ کلمات‌ و ریشه‌ی‌ اشتراک‌ لغوی‌ و قواعد دستوری‌ و سایر فنون‌ علم‌ زبان‌شناسی‌ لهجه‌ای‌ از زبان‌ كوردی‌ است‌ هیچ‌ شکی‌ نیست‌.

صدیق‌ صفی‌زاده‌ (بوره‌که‌یی‌) یکی‌ دیگر از نویسندگان‌ كورد نیز لوران‌ را كورد به‌ حساب‌ آورده‌ است‌ و در این‌ باره‌ می‌نویسد: زبان‌ كوردی‌ پنج‌ قسم‌ است‌:

۱ـ کرمانجی‌ شمالی‌، ۲ـ کرمانجی‌ جنوبی‌، ۳ـ گورانی‌، ۴ـ لکی‌، ۵ـ لوری‌.

آقای‌ احمد شریفی‌ یکی‌ دیگر از پژوهشگران‌ معاصر كورد در مقاله‌ای‌ با عنوان‌«آیا لورها كوردند؟» به‌ ارایه‌ی‌ نظریات‌ خود در این‌ باره‌ پرداخته‌ که‌ به‌ علت‌ مفصل‌ بودن‌ بحث‌ در اینجا از ذکر آن‌ خودداری‌ می‌شود.

نگارنده‌ معتقد است‌: تأثیر زبان‌ و فرهنگ‌ فارسی‌ بر فرهنگ‌ و زبان‌ لوری‌ از عوامل‌ عمده‌ی‌ تفاوت‌ لوران‌ و كوردان‌ است‌ و این‌ تأثیر حتی‌ بر جنوب‌ و مرکز کوردستان‌ نیز زیاد‌ و ناگفته‌ نماند شیعه‌ بودن‌ مردم‌ مناطق‌ مذکور خود به‌ این‌ تأثیر کمک‌ شایانی‌ نموده‌ است‌.

نگارنده‌ خود در سفرهای‌ متعددی‌ که‌ به‌ مناطق‌ كوردنشین‌ داشته‌ام‌ نزدیکی‌ و پیوندهای‌ مشترک‌ كوردان‌ و لوران‌ را کاملاً لمس‌ و هنگام‌ مکالمه‌ با كوردان‌ نیز با مشکل‌ چندانی‌ روبرو نشده‌ام‌، گذشته‌ از اینها در شهرها و مناطق‌ مختلف‌ شاهد بوده‌ام‌ که‌ كوردان‌ و لوران‌ چقدر نسبت‌ به‌ همدیگر ابراز علاقه‌ و نزدیکی‌ می‌کرده‌اند. بارها شنیده‌ام‌ که‌ كوردان‌ و لوران‌ همدیگر را پسر عمو یا برادر خوانده‌اند.

* دیانوش‌ چراغی(کارشناسس‌ تاریخ‌ و میراث‌ فرهنگی‌ لرستان)

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱۸
در انتظار بررسی: ۶۸۶
غیر قابل انتشار: ۳۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
220
59
خوب که چی اقای نویسنده لر
پاسخ ها
pili
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دوست عزیز ، با سلام خدمت شما. مطلب فوق از آن جهت زیباست که نشان می دهد اقوام ایرانی رگ و ریشه مشترک دارند. گرچه به لحاظ فرهنگی و آداب و رسوم و زبان دارای تفاوت هستند. در دنیائی که کارتلها و تراستها با انگشت گذاشتن روی اینگونه تفاوتها و ایجاد اختلاف بین اقوام ، در صدد جلوگیری از یکپارچگی آنها و تسلط بر منابع آنها در جهت حفظ منافعشان هستند ، تکیه کردن بر اشتراکات بهترین راه مقابله با غارتگران منابع کشورمان است.
پاينده ايران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
من لرم اما به لر بودنم افتخاري نمي كنم من فقط به ايراني بودنم افتخار ميكنم تمام اقوام ايراني با هم اشتراكات زيادي دارن و در آخر همه ايرانين وهر ايراني اصيل به وطنش افتخار ميكنه نه به چيز ديگري
زنده و پاينده باد ايران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
آقای ناشناس از کجا فهمیدی نویسنده لر بوده است .
ایشان کارشناس میراث فرهنگی لرستان هستند و ممکن است متعلق به قوم کرد یا هر قومیت دیگری باشند
دیاکو
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
اولا که از این تحلیل زیبا و رسابود بسیار سپاسگذارم چون همش حقایق تاریخی بود و بنده بعنوان یک لر از ان لذت بردم و تمام این گفته هاحقیقت بزرگیست ودوما در پاسخ به این ناشناس عزیز باید گفت که ...خوب که چی نداره در مورد این حقایق تاریخی که به قوم بزرگ ماد و آریایی مربوط است باید زیاد مطلب نوشت تا با برادران آریایی کوردمان بیشتر همگرایی و آشنایی داشته باشیم و در آخر بازهم از تحلیل خوب نویسنده محترم ممنونم با سپاس فراوان
جمشيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
27
312
درود بر تمامي هم وطنان كرد و لر و بقيه از يك كنار (نه از اون درودهاي آبكي ها از اون درست حسابي هاش) به فكر خودتون و مملكتتون باشين.
نهاوندي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
37
165
با تشكر جالب بود
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
319
271
لرها کرد بوده و هستند و خواهد ماند
پاسخ ها
ایرانی لر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
لرها قومیتی ایرانی هستند و ایرانی بودن را بر هر چیز دیگر ترجیح می دهند لطفا حوزه جغرافیایی خود را با این سخنان بی اساس گسترش ندهید ما لرها با کردها در ایرانی بودن ریشه مشترک داریم همانطور که با هموطنان دیگر خود این نقطه ی مشترک را دارا هستیم
آرتين
| United Kingdom |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
چي مي گي عمو ؟؟؟ كرد كجا بود ؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
من که معنی این حرف را نفهمیدم. موندم چرا مثبت و منفی دادن
n.g
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
چرا الکی خودتونو به کردها میچسبونین
کی گفته لرا کردن
این مطلب از همه جهت نقض شده و هیچ سندیتی نداره
ياسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
159
328
من خودم لهجه لكي دارم و به كرد بودنم افتخار مي كنم.لر و كرد هر دو از يك ريشه اند.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
بنده هم بعنوان یک کرمانشاهی کرد با نظر نویسنده محترم این تحلیل کاملا موافقم صد در صد و بدون شک کورد و لر از نظر تاریخی از یک نژاد خالص کورد آریایی هستند که البته با پارس ها هم اشتراکات فراوانی داریم و به کورد بودنمان بخاطر تنوع زیاد گویش کوردی شامل (لوری لکی کرمانجی و.....)افتخار میکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
125
77
بعضی از آنها نه لر هستند و نه کرد ، برخی که در دنیای بده بستان های بازاری وارد شده اند هیچ نیستند .
امید تهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
45
240
لر و کرد ریشه در هم تنیده اند و غیر قابل جدا ....درود بر کرد و لر که مظلومترین تاریخ اند...ببخش انتخاب الان من توهین کردم که چاپ نمیکنی؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
130
229
همه کردها و لرها و فارسی زبانها و بلوچها و گیلکیها و تالشیها و آذربایجانیها و مازندرانیها اقوامی ایرانی و آریایی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
چش بسته غیب گفتی! ;)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
ببخشید ترکی با فارسی چه نسبتی داره که به نظر شما دانشمند از یک نژاد اونم آریایی شدن؟!!!
ترک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
برای دنیا ثابت شدس که ترک ها آریایی نیستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
45
176
کردی همان زبان اوستاییست که بدلیل ترکیب با زبان عربی اشکال مختلفی به خودش گرفته.اما هنوز هم در بعضی مناطق زبان اوستایی بدون تغیر برای ما به میراث مانده.باید برای حفظ سرمایه هایه ایرانی بیشتر از این تلاش بشه
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
64
257
یه عمری کورد بودیم و خودمان هم نمیدانستیم
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
129
183
لر . کرد دو قوم اصیل ایرانی هستند و خواهند بود. چون زبانشان ریشه در پارسی کهن داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دوست عزیز ریشه در چی داره؟!!!پارس!!!!!!!1
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
احسان عزیز در اصیل بودن کرد و لر و ایرانی بودنشانزهیچ شکی نیست اما در مورد ریشه در زبان پارسی کهن باید بگم طبق گفته دکتر عبدالکریم سروش ریشه زبان فارسی، کردی است و اگر زمانی زبان فارسی از بین برود میتوان با کمک زبان کردی از نو ساختش.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دو قوم یا یه قوم، مسئله اینست!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
22
80
دانستن این مسایل به همه کمک می کند هویت واقعی خود را بشناسیم و به این طریق از تکه تکه شدن این مرز و بوم جلوگیری کنیم. آنچه اهمیت دارد این است که پنهان کردن این هویت هیچ کمکی نخواهد کرد مگر اینکه ما ایرانی ها را از هم جدا سازد
کوهدشتی
|
France
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
245
145
خیر..... فقط لر....لره.....!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
خب ما هم خوشحال میشیم که هم نژاد لرا نباشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
36
207
قوم کرد و لر مایه افتخار ایران زمین هستند و تاریخ گواه آن است که اگر غیرت و شرافت و شجاعت این دو قوم نبود، اکنون جز یک اسم خالی از این مملکت باقی نبود.
درود بر اکراد و لرهای غیور....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
44
130
lمهم ایرانی بودنشان است که به آن افتخار میکنند
پاسخ ها
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
ایرانی بودن چرا مهمه؟
ما یک درصد زمینهای دنیا را هم نداریم
به اختیار خودمون هم اینجا دنیا نیومده ایم
بهتر نیست جهان وطنی باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
43
83
البته طوايف ترك هم با بختياري ها مخلوط شده اند
مثل گوندوزلو هاي خلج و طوايفي از تركهاي افشار.
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
240
150
لرا لرن وکردها کرد.هیچ سنخیتی با هم ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
دقیقا درسته الکی این دو قومیتو به هم ربط ندین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
احسنا،بنا بر تمامی اسناد واشنایی تاریخی مردم لر زبان هیچگونه ارتباطی در هیچ زمینه ای به هم ندارن حتی در آزمایشات ژنتیکی نیز لرها حتی یک میلیونیوم درصد اصلا شباهت و همخوانی به کردها ندارند.نقطه اشتراک ما لرها با کردها صرفا و فقط در ایرانی بودنمان است هر رابطه ای بین لر با سایر اقوام ایرانی مثل بلوچ ترکمن عرب و... وجود دارد همان رابطه هم با کردها وجود دارد.جونم لرسونه
تهرونی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
لایک
shahir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
36
281
من خودم کرد هستم نژاد مهم نیست انسانیت مهمه . ولی در این شکی نیست که کرد و لر و حتی فارس پسر عموی هم هستن و در زبان از یکدیگر بسیار وام گرفتن و از یک ریشه هستن
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
احسنت
ده سته خوش
رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
34
188
لر ها و کردها اشتراکات بسیاری دارند. پاینده باد وطن ما، ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
56
314
من کرد کرمانشاه هستم و برایم جای هیچ شکی نیست که کردو لر و لک یک ملت هستند کردی به سه بخش شمالی(ژوور)،مرکزی(ناوراس) و جنوبی(خوار) تقسیم میشود که کردهای کرمانشاه،لک و لر جزء کردی جنوبی میشود.بنده بعنوان یک کرد کرمانشاهی همیشه نسبت به لک ها و لرها احساس نزدیکی بیشتری دارم تا سایر کردها هر چند در دهه های اخیر لری با فارسی آمیخته شده اما بازهم لر و کرد یکی هستند.بژی کرد و لر ولک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
واقعا جای تاسف داره ک لرا رو از ما میدونی ضمنا کی گفته لکها و لرها مال کرمانشاهند چرا بدون اطلاع صحبت می کنین لک ها و لر ها حدود 100ساله ک ب کرمانشاه مهاجرت کردن و ریشه شون ب استان ما ربطی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
چرندنگو.سعی نکنید لرارو به خودتون بچسبونید.واسه ماننگه که زیرشاخه ی کوردا باشیم.مااصالت داریم قدمتمون هم ازکوردها بیشتره
Kurd
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
لر و کورد هر دو یک قدمت دارن ما نباید بین هم دشمنی بزاریم . ن میگیم لر از کورده نه کورد از لر فقط هردو تو یک دوره فرمان روایی داشتیم لر ها که به اسم لولو بودن و کورد ها ب یونانی به کوتی مشهور بودن که اولین فرمانده دوره ماد ک کورد بود به اسم دیاکو
ما باید به قدمت خودمون افتخار کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
89
171
بله من هم به عنوان يک کرد لرها رو کرد می دانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
من هم بعنوان یک لر کردها و بقیه قومیت ها را ایرانی میدانم
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
8
202
چه کرد چه لر، همشون با مرام و با معرفتن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
80
66
این تقسیم بندی ها از اساس اشتباه است و در گذشته به زبانهای ایرانی غرب ایران پهلوی گفته می شد امروز لری و لکی . .. گقته می شود همه اینها یکی هستند زبان ایرانی( فارسی ) به حساب می ایند.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
24
93
قوم لر و قوم كرد هردو ايراني هستند كه در رشته كوه‌هاي زاگرس زندگي مي كنند . كوهستاني بودن منطقه سكونت و همسايگي با يكديگر موجب گرديده اشتراكات فرهنگي و زباني زيادي باهم داشته باشند.
حقیقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
208
111
این مسخره بازیها رو بزارین کنار
مردم لر
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لُر نام قومی ایرانی است که در باختر و جنوب باختری ایران زندگی می‌کنند. زبان لری خویشاوند نزدیک زبان فارسی و به همراه فارسی از شاخه فارسی‌تبار دسته جنوب باختری زبان‌های ایرانی است. ویژگی‌های زبان لری نشان می‌دهد که چیرگی زبان‌های ایرانی در منطقه کنونی لرستان در دیرینه‌شناسی باستان از سوی ناحیه پارس صورت گرفته و نه از سوی ناحیه ماد.[۳] لرها مردمانی هستند که از نظر قومی جزئی از مردم کرد به شمار نمی‌آیند.[۴] اما از این روی خویشاوندی لرها با مردمان کردتبار تنها در ایرانی بودنشان است.[۵
پاسخ ها
ساسان
| United States |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
کاملا درسته - لرها پارس هستند و کردها ماد
ناشناس
| United Kingdom |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
بين اين همه نظر يه نفر حرف حساب زد :-)
azad
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دوست عزیز منابعی که ارائه شده بسیار علمی تر و موثقتر از ویکیپیدیا است. ویکیپیدیا علمی نیست. مطمئن باش و در کرد بودن لرها یا لر بودن کردها و در کل به یکی بودن اونها به اندازه وجود خدا ایمان داشته باش.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
41
95
یکی از دلایل دیگر در کرد شناختن لرها نیز داستان نام شهرکرد است. یکی از تفاسیر در خصوص نام شهرکرد این است که در تاریخ از این منطقه بعنوان دهکرد یاد شده است که بواسطه کوچ قومی با لهجه ای شبیه به کردی و اسکان این قوم این نام اطلاق شده است . سالها پس از این هم این شهر بعنوان مرکز قومیت بختیاری شناخته شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
جالبه بگم تا چن سال اخیر بیشترین ساکنان شهرکرد ترک بودن!
یک چهارمحالی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
نام شهرکرد به این دلیله که در این شهر پوششی به نام کردینه ساخته میشه و اگه کل استان رو بگردی یک کرد پیدا نمی کنی که بومی و ساکن این استان باشه
امیر
|
United Kingdom
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
196
132
من خودم لر هستم .
این مقاله را هم قبول ندارم .
لری یکی از گویش های فارسی است .
شما ببین وقتی دوتا لر صحبت می کنند فارس هم متوجه صحبت آنها می شود ، در صورتی که فارس ها متوجه صحبت کرد ها نمی شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
عمو ،گويش كردي درواقع ريشه هايي بازمانده اززبان فارسي باستان است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
توی لر خیلی دوست داری فارس باشی
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دلیل شما منطقی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
دوست عزیز شما قبول دارید که مردمان کرمانشاه کورد هستند؟ فارس زبانها وقتی دو نفر کلهر ( لهجه کرمانشاه) حرف می زنند تقریباً متوجه حرفهایشان می شوند. آیا این دلیل بر فارس بودن آنها می شود؟ کردی و فارسی کهن یک ریشه دارند به خاطر همین هم ریشه یکیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
قربون اون منطق ت برم.به قول قدیمی ها آخه در لهجه لری زبان فارسی زیاد رسوخ کرده به خاطره همینه که می فعهمن چی می گی تازه اگه به فهمیدنه کردها هم زبان شما رو می فهمن هم زبان فارس ها رو حالا با این حساب که فرمودی همه تون کرد می شید!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
خوب من هم به عنوان کورد متوجه حرفهای شما میشوم پس لری جزئی از گویش کوردی هستش این دلیل نمیشه دوست من ولی برای من ایرانی بودن مهم تر از قومیت هستش
سیدجواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
32
96
تمامی این اقوام ایرانی هستند و همیشه ایرانی باقی خواهند ماند. زنده باد ایران و ایرانی
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
20
88
باسلام به همه ایرانی ها غیور بنده تاریخ نویس هستم وتاریخ بختیاریهارا می نویسم عمده این نیست که لر کرد ه یا کرد لرامابه موقعیت جغرافیائی نگاه کنید بختیاریها بعنوان قوم اصلی ایران زمین همیشه درپناه کوه بوده ودسترسی به فرهنگ و مخدوش کردن راکمتر تجربه کرده وآنچه از قدمت 20 هزارساله بختیاریها برمی آید در خیلی از آداب ورفتارهای اجتمائی این سه قوم با هم اشتراک فرهنگ داشته شایدبخاطر همجواری با هم بوده که به احترام همدیگر از اصول ورفتارهای خودی استفاده مینمایند فرقی هم نمی کند چون هر سه قوم مردمانی مهربان دلسوز و کمک به هم نوع را در سرلوحه زندگی خود قرار می دهند پاینده باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
20000هزار سال!!!1
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
شما تاریخ نویسی و اجتماعی رو نوشتی اجتمائی. جالب بود کلی خندیدیم .
azdz
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
سلام آقای تاریخ نویس
اجتماعی را اشتباها اجتمائی نوشته اید یا ...
بعید میدانم اشتباهی به این روشنی تاریخ نگاری که از این بسیار دشوارتر است.
سپاس
هیوا لری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
9
34
کسانی که با فونتیک و ریشه شناسی زبانهای لری و کردی آشنا هستند، اگر به کلمات دقت کنند، متوجه خواهند شد که بسیار به یکدیگر نزدیکند. جدای از مسئله زبان، آئینها و سنتها و اشتراکات فرهنگی یکی بودن آنرا تائید میکند. بنده نیز به عنوان یک لر ، لر و کردها را یکی میدانم و به هویت آریایی و ایرانیمان افتخار میکنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
25
13
فارس ها هم ريشه ترك دارند؟
باور نداريد؟ پس بايد در اين مورد تحقيق كرد.
ول كنيد اين حرفهارو .فكر نان باشيد كه خربزه آبه.
يه كرد
|
United States
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
20
15
ايراني بودنمان ارجعيت داره به قوميتمون پس اول ايراني هستيم متحد وبرادريم بعد كرد فارس ترك عربيم
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
19
17
علم جدید چیزی به نام نژاد را تقریبا بی معنی می داند و انسان ها در هر جای کره ی زمین جز اندک تغییراتی با هم یکی هستند ، بنده لر هستم و به همه ی هوطنانم عشق می ورزم البته لرها با کردها رابطه ی خوبی دارند اما نمی توان آنها را یکی دانست . در هر صورت این بحث به نظر من بی مورد است مهم تلاش برای آبادانی و سرفرازی کشورمان است به امید آن روز .
لر ساکن خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
28
27
لرها خود قومیتی ایرانی هستند و ایرانی بودن را بر هر چیز دیگر ترجیح می دهند لطفا حوزه جغرافیایی کردها را با این چرندیات جند جهانگرد که چند شب را در مسیر گردشگردی خود بین لرها و کردها گذرانده است گسترش ندهید ما لرها با کردها در ایرانی بودن ریشه مشترک داریم همانطور که با هموطنان دیگر خود این نقطه ی مشترک را دارا هستیم.
نوروزی پرویز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
20
13
انچه مهم است انسانیت وفرهنگ ایرانی بودن ماست
7ابان روز بزرگ کوروش کبیر است
ببینیم سفاشات کوروش چه بود وما گجاییم
فرزند ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
11
22
قوم کرد و لر هر دو شاخه های قوم بزرگ و آریایی ماد هستند. زنده باد قوم ماد ، زنده باد قوم پارس ، زنده باد قوم پارت ، زنده باد قوم آریایی ، زنده باد ایران سرزمین قوم آریایی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
البته لرها پارس هستند نه ماد
داريوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
17
13
هيچ چيز ارزشي برابر با كشورمون و ايراني بودن ندارد و من به عنوان يك بختياري اوليتم ايراني بودنه و بعد هر چيزه ديگه اي!!!
كر بختياري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
55
29
بختياري ها هيچ وقت كرد نبوده ونيستند
درود بر بختياري
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
6
15
استخفار کن .....
لري از ديار كهگيلويه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
8
26
لر و كرد شباهت هاي بسيار با هم دارند براي شخص من به عنوان يك لر ايراني همواره صميميت و نزديكي فرهنگي بسيار با دوستان كرد خود داشته ام به گونه اي كه اين شباهت هاي رفتاري و فرهنگي برايم قابل توجه بوده است. قوم بختياري نيز بخش مهمي از قوم لر را تشكيل مي دهند و ريشه اي جدا ندارد. مي شود اين شباهت ها را به نزديكي محل سكونت و مراودات بسيار بين اين دو قوم اصيل ايراني نسبت داد. هر چه هست باعث اتحاد و يكپارچگي بيشتر اقوام ايراني مي شود و اين باعث خوشحالي است.
به اميد سربلندي ايران و ايراني
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
3
2
انتخاب در ارائه نظرات مثل تابناک و مثل همیشه خیلی تنگ نظری، ولی بازدید ما از وبلاگ شما حکایت لنگه کفش مندرس در بیابان است و گرنه سایتی که در ارائه نظرات منطقی گزینشی عمل می کند ارزش ........بقیه اش را بده به مدیر وبلاگ پر کنه
خرم آبادی
|
United States
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
15
23
من به عنوان یک لر ، به اینکه در کنار برادران آذری ، بلوچ ، عرب ، کرد و گیلک و سایر قومیتها ایران عزیز را تشکیل می دهیم افتخار می کنم.
الهام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
1
46
ما تو کلاسمون هم لر داریم هم کرد، خداییش همشون عالی و خوش اخلاقن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
12
13
انتخاب،(اکراد-به معنی کردها اشتباه است)
تمام ایران سرای من است ،درود بر تمامیت این کشور زیبا....
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
4
34
من کرد ایلامم
به خودم میبالم
حیف شاید منتشر نشه وگرنه یه جمله کوردی قشنگ برا هممیهنان عزیز مینوشتم.
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
3
18
در تاریخ از لر و کرد بعنوان دو قوم ایرانی یاد شده است و هرگاه این نواحی مرکز فرهنگی و سیاسی ایران نیز بوده درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ ایرانیان رقم می‌خورد.
اینکه ریشه‌های نژادی و فرهنگی یکسانی نیز داشته باشند درست بنظر می‌آید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
4
8
بسی جالب بود
مجیدالدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
19
24
بنده یک لر هستم .مقالات متعدد وتحقیقات متقنی هم هستند که خلاف این نظریه را میگویند .من لر ها را ازاکراد نمیدانم .ولی کردها بسیار برای من محترم هستند وبهتر از هر چیز اینکه همه ما ایرانی هستیم .
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
7
16
با تشکر از این تحلیل زیبا و رسا بسیار سپاسگذارم چون همش حقایق تاریخی بود و بنده بعنوان یک لر از ان لذت بردم و تمام این گفته حقیقت بزرگیست ودر کل ما (لور و کورد )اشتراکات فراوان زبانی و نژادی باهم داریم بازهم ممنون از تحلیل خوبتان
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
8
12
با تشکر از این تحلیل زیبا و رسا بسیار سپاسگذارم چون همش حقایق تاریخی بود و بنده بعنوان یک لر از ان لذت بردم و تمام این گفته حقیقت بزرگیست ودر کل ما (لور و کورد )اشتراکات فراوان زبانی و نژادی باهم داریم بازهم ممنون از تحلیل خوبتان
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
8
14
با تشکر از این تحلیل زیبا و رسا بسیار سپاسگذارم چون همش حقایق تاریخی بود و بنده بعنوان یک لر از ان لذت بردم و تمام این گفته حقیقت بزرگیست ودر کل ما (لور و کورد )اشتراکات فراوان زبانی و نژادی باهم داریم بازهم ممنون از تحلیل خوبتان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
13
24
حالا با یه مقاله و اکتشافات این اقا لر ها کرد شدند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
17
26
از نظر ظاهری در صورت و بدن کردها با لرها تفاوت دارند نمیشه از یک قوم باشن
دهلرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
4
23
شکس نیست که کرد و لر از اقوام بزرگ و اصیل ایرانی هستند و افتخارشان ایرانی و آریایی بودنشان است درود بر کر و لر
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
10
96
یا سلام خدمت همه ی دوستان
بنده لر هستم و بر این واقفم که بیشتر لغات لری و کردی شبیه به هم هستن،من رفیق کرد زیاد داشتم و به حرفاشون که دقت کردم متوجه شدم خیلی از لغات اصیل لری و کردی شبیه به هم هستن و آداب و فرهنگ (ازقبیل نحوه لباس پوشیدن ،رقص و آواز محلی و ...) هم تا حدودی شبیه به هم هستن،البته این چیزایی که عرض کردم بیشتر واسه لرهای خرم آباد صدق میکنه نه لرهای بختیاری،چون زبان اونا یکم فرق داره،اما لهجه و زبان لرهای خرم آباد،نهاوند،ایلام و بعضی شهرهای دگ شباهت زیادی با کردای کرمانشاه داره
بدرود
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
69
43
با سلام.در قدیمی ترین کتاب های تاریخی لک ها را از لر ها میدانند .بعلت نزدیکی مناطق لر و کرد یک زبان مشترک به نام لکی بوجود آمده است که بسیار جالب است ولی داشتن زبان لکی نباید باعث شود که اصالت و نژاد خود را فراموش کنیم.لرها اصیل ترین نژاد ایرانی هستند ولی کردها هیچ گونه تاریخ قابل افتخاری ندارند که ما بخواهیم به زور خود را به آنها وصل کنیم.ما لرهایی با زبان لکی هستیم و همیشه به آن افتخار مینیم و اجازه نمی دهیم کسی بخواهد بین لرها تفرقه بیندازد.با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
شما اول برو بفهم چی میگی کردها اتفاقا پر اغتخار ترین پیشینه رو دارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
کمی مطالعه کن
،صلاح الدین ایوبی رو بشناسی کفایت میکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
72
15
کردها هیچ وقت قوم لک را از خود نمیدانند......لکها نه لر نه کرد.سردرگمند
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
19
18
ببیند دوستان هیچ شکی نیست که همه اقوام ایرانی ریشه زبانی و نژادی یکسانی دارند . کرد ، لر ، فارس ، لک ، تات (آذری) ، گیلکی ، مازنی ، بلوچ ، تالشی و دیلمی . اما کتاب اوستایی ما به زبان کردی ست و اینکه لرها اصیل ترین تیره از پارس هستن و ما اصلا قومیتی بنام لر نداشتیم و چند صد ساله نهایتا بوجود اومده اما چرا لر اومده؟ زبان کهن لری اصیل ترین تیره از پارس است که مونده که از خود شهر همدان شروع میشه میره تا جنوب کشور و شرق عراق . اما پارسی یا همان لری بسیار با زبان کردی نزدیکی بیشتری داره تا زبانان دیگر . چون واژه های عربی بیشتری در فارسی امده کردی بیشتر نمایان تر شده و جمعیت بیشتری به خود گرفته تا لری . به این دلیل اونو نسبت به کردی دادن . پارسی نه فارسی (لری) و کردی هر دو ریشه یکی دارن و منم اصالتی از همدان دارم افتخار می کنم که ریشم میخوره به لکی یا پارس همدانی . زنده باد ایرانم
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
40
29
لر و لک فقط باهم یک ریشه هستن .و لرها با کردها هیچ ریشه ای ندارند و تشابه های لباسی و زبانی بخاطر همسایه بودن میباشد وسلام
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
8
42
فقط واژگان این دوقوم رومیتونه ازهم جداکنه وگرنه لر و کرد ازنظرزبانی وفرهنگی یکی هستن .دنبال اشتراکات روبگیریم تامتحدشویم نه دنبال تفرقه وجدایی.بعنوان یک لربختیاری کردها برام بسیارقابل احترامند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
8
27
ایران چندتا پسر داره که همه برادرند.فارس لور کورد بلوچ و...ایرانی باشیم.
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
30
28
با سلام خدمت همه دوستان عزیز بنده لر هستم و خرم آبادی ام و از طایفه ی بیرانوندم.زبان من هم لکی هست و هم لری خرم آباد که در اصل حتی لک ها هم لر هستن نه کرد. لرها از قوم عیلامی هستن یعنی کاسیت با قدمت بالای ۴۰ هزار سال. من دوستان خوب و عزیی از کردها دارم کرد ها ماد هستند( آریایی )با قدمت ۳هزار سال. لرها کرد نیستند و کرد هاهم لر نیستند ولی با توجه به موقعیت جغرافیایی و آداب و رسوم و طرز لباس پوشیدن و رقص و...که شبیه هم هست فکر میکنند یه قومن
لرستونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
43
27
چی ؟؟؟؟ لر ها کردن ، نه باو اینطور نیست قدمت سکونت لرها در جهان برمیگرده به 40 هزار سال پیش ، اون موقع کردا کجا بودن؟
یه نکته هم اضافه کنم که کرد ها مخصوصا کرد های کرمانشاه خیلی از لرا بدشون می آد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
لرها افتخار تاریخ ایران هستند هر کی نمیدونه بره تاریخ بخونه
لک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
24
10
به نظر من دم از تعصب نژادی زدن در این زمانه واقعا بچگانه است اگر تاریخ بدلیسی را بخوانید متوجه می شوید واقعا کلمه کرد یعنی کوچ نشین کتابی که کردها را مخلوطی از اشکانی ساسانی عرب و ترک بیان کرده اگر قبول ندارید کتاب را بخوانید و دیگر دم از قومیت نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
الان قومیت گرایی خوبه یابد؟ قومیت گرایی یعنی شرک وتکفیر،خداوند بزرگ همه رو خلق کرده با شعوب وطوایف مختلف،که همدیگر رو بشناسن،نه اینه با چماق منحوس ناسیونالیسم دیگران رو منکوب کنیم.
علی ترک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
31
31
باسلام وعرض ادب بنده نه لرم نه کورد ترک هستم اما در تمام تاریخ ها وکتابهای مردم شناسی و منابع آثارباستانی و.....لور مطرح هست وکرد به کسانی گفته میشد که کوچ نشین بودن الان هم در حواشی کرمان به عشایرا میگن کردی وحتی نی که میزنن به نی کردی معروفن
لورها به نظر خودم از بازماندگان سازنده هاب تمدن های جهان هستن چو لر به معنای فرهنگ می باشد به هر حال هم لر هم کرد ودیگر اقوام همه برادر وبرابرن درود بر انسانیت وانسان بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
الان به نحوی اکثر قومیتهای ایران به شغل شریف دامداری وکوچ نشینی اشتهار دارند .وتمسخر تنهایک قوم باعنوان کوچ نشین دور از انصاف وشرف وجدانه .
شاهین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
32
50
کلا کوردستان 4تا گویش زبانی دارد:1-کورمانجی2-سورانی3-هورامی4-لری.گویش لری شاخه ای از کوردی می باشد .حتی از لحاظ زبان ومخصوصا پوشش لباس محلی زنان لر و نحوه رقصیدن دقیقا با کوردی شباهت زیادی دارد.لری شاخه ای از کوردیه هرکی نمیدونه بدونهههههههههه
پاسخ ها
Saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
من کرمانشاهیم و لازم دیدم بهت بگم که لرها اصیل ترین اقوام کردستان هستند و زیر شاخه کسی نیستن و خود کردستانن، داداش فکر نکنی کردستان فقط یعنی سوران
Saeed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
18
58
من کورد کرمانشاه هستم ولی به نظر من قوم بختیاری نگین کوردستان هست و از اصیل ترین اقوام چهار ایل بزرگ کوردستان یعنی لر، کلهر، سوران و گوران به حساب می آید زنده باد لر
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
13
46
ما همه برادریم واز یک ریشه ودرود بر همه لرهای لک و خرم آباد وبختیاری و بویراحمدی وهموطنان کرد باصفا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
41
51
لر لر هست زیر مجموعه هیچ قومی هم نیست و نخواهدم بود
کرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
30
68
کرد ولر یکی هستند لطفا تفرقه نیندازید
خالو شعبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
59
42
لر وکرد دوقوم کاملا جدا ازهم هستن.فقط همسایه هستن ودیگر هیچ.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
21
30
از این متن شگفت زده شدم اینقدر کە با حقیقت منافات داره.واقعیت خیلی ساده هست.کردها کردند و لرها لر.نه کردها لرند و نه لرها کرد.کجای فرهنگ و زبان لرها و کردها مشترکه یا شبیه هم هست؟اگه لرها و کردها یک نژاد هستن نباید حداقل در فرم صورت و شکل بدن شبیه هم باشن؟ جالبه در آخر نویسنده گفته که در مکالمه با کردها مشکلی نداشته و با آنها ارتباط برقرار میکرده!!!فک کنم اگه از یە ایرانی بخوایم سه تا از زبانهای مشکل اقوام ایران رو نام ببره حتما یکیش زبان کردی خواهد بود.این حرفا به منظور قومیت زدایی گفته میشه تا اقوام ایرانی رو یکی نشون بدن(به دلیل ترس از تجزیه طلبها) مثلا میگن ترکهای ایران ترک نیستن فقط ترک زبانن یا عربهای ایران عرب نیستن فقط عرب زبانن و .... بهتره به جای این حرفها این چند قومیتی بودن ایران رو بپذیریم نە اینکە انکارش کنیم
نظرات بینندگان