arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۴۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۱

گزارشی از جدیدترین فیلم رخشان بنی اعتماد؛ آدم هایی که در سخت ترین شرایط ایمان خود را به خدا از دست نمی دهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«قصه ها» جدیدترین ساخته رخشان بنی اعتماد، کارگردان مطرح سینمای ایران است که با وجود مشکل دار شدن در زمینه نمایش عمومی، در نمایش های محدودی که داشته با استقبال خوبی از سوی منتقدان و سینماگران مطرح مواجه شده است.

به گزارش شفقنا، «قصه ها» شش فیلم کوتاه است که در آن مطرح ترین بازیگران این سال های سینمای ایران بازی کرده اند. مهدی هاشمی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، پیمان معادی، نگار جواهریان، باران کوثری، بابک حمیدیان، فرهاد اصلانی، محمد رضا فروتن، مهراوه شریفی نیا، حبیب رضایی و... بازیگران اصلی این فیلم هستند.

راوی صادق روزگار تلخ ما

رخشان بنی اعتماد که با فیلم هایی چون نرگس، روسری آبی ، زیر پوست شهر، گیلانه، خون بازی و... خالق بخشی از مهم ترین آثار تاریخ سینمای ایران است، در فیلم قصه ها نیز همانند دیگر آثارش راوی صادقی برای وقایع تلخ روزگار بوده است .

نگاه متعهدانه و عدالتخواهانه

او با آخرین ساخته اش تحسین منتقدان مطرح را برانگیخته است؛ چنان که منتقد مطرحی چون جواد طوسی در یادداشتی درباره فیلم «قصه ها» نوشته: «قصه ها» در حوزه «سينماي اجتماعي»، فيلمي متعهدانه و عدالتخواهانه است و مشكل ارزشي و اخلاقي ندارد.
طوسی با اشاره به لغو نمایش اخیر این فیلم در پردیس قلهک نوشته: بايكوت كردن اثري كه شناسنامه اي درست و واقع بينانه از جامعه معاصر و طبقه بندي اجتماعي ناهمگونش ارائه مي دهد و نگاهي غمخوارانه به اقشار فرودست و آسيب پذير دارد و محروم ساختن مخاطبان جدي و پيگير اين فيلمساز از مشاهده آخرين كارش، نوعي جفا به سينماي اجتماعي است.
فیلم «قصه ها» در زمینه پروانه نمایش عمومی با مشکل مواجه شده است. بنی اعتماد دراین باره می گوید : من فیلم قصه ها را که در واقع شش فیلم کوتاه است برای دل خودم ساختم. می خواستم فیلمی مستقل از محدودیت های موضوعاتی چون پروانه ساخت و سرمایه باشد .
این کار گردان می گوید: از آذرماه سال گذشته ما در زمینه وضعیت نمایش این فیلم دچار بلاتکلیفی هستیم و پروانه نمایش عجیب و غریبی برای این فیلم صادر شده که من می خواهم آن را در موزه سینما قرار دهم. بر اساس این پروانه نمایش، این فیلم حق نمایش
درایران وخارج کشور و شبکه نمایش خانگی را ندارد!

آن طور که بنی اعتماد می گوید این فیلم حق نمایش در هیچ جا را ندارد مگر در محافل خصوصی. بنی اعتماد با اینکه فیلمش با محدودیت باور نکردنی مواجه شده، همچنان امید خود را از دست نداده است. او قصد دارد درهمین جمع های خصوصی فیلمش را به نمایش بگذارد.

بنی اعتماد همچنان نگران آدمهای فیلم هایش است

مهم ترین ویژگی که فیلم قصه ها دارد این است که رخشان بنی اعتماد در یک ابتکار جالب پس از سال ها به سراغ آدم ها و شخصیت های فیلم های گذشته خود رفته است. شخصیت ها و آدم های فیلم هایی چون روسری آبی، زیر پوست شهر ،گیلانه، خون بازی و....پس از سال ها بار دیگر به فیلم "قصه ها " آمده اند. درواقع می توان گفت "قصه ها " فیلمی درباره سرنوشت قهرمان های فیلم های بنی اعتماد پس از سال هاست. در قصه ها رخشان بنی اعتماد همچنان دلسوز و نگران آدم های فیلم های خود است. آدم هایی که از دل جامعه ایران آمده اند و بنی اعتماد همیشه و در طول سه دهه فیلمسازی در سینمای ایران نشان داده که به شدت دغدغه طرح مسایل اجتماعی را دارد .
در فیلم "قصه ها "حبیب رضایی در نقش یک مستند ساز است که روایتگر مشکلات کارگران است. کارگرانی که مشکلات زندگی آنها را به ستوه آورده است. در جایی از فیلم ماموران حراست دوربین او را می گیرند . در پایان فیلم حبیب رضایی یا همان مستند ساز فیلم در صحبت هایی می گوید که علی رغم همه مشکلاتی که در سر راه او به وجود آمده اما به این وضع عادت کرده و به هیچ
عنوان ناامید نیست. او که فیلمش را گرفته اند می گوید هیچ فیلمی هیچ وقت در هیچ کمدی باقی نمی ماند. این دیالوگ همان دیالوگ مشهوری است که رخشان بنی اعتماد در واکنش به عدم نمایش فیلمش در پردیس سینمایی قلهک و در یادداشت خود به کار برد که بازتاب گسترده ای دررسانه ها و خبر گزاری ها و سایت های خبری  داشت.

ترسیدن از دوربین

در همان بخش هایی از فیلم قصه ها که حبیب رضایی در نقش یک مستند ساز در حال مصاحبه با کارگردان معترض است ناگهان وقتی یکی از ماموران حراست دوربین این مستند را می بیند داد می زند دوربین. این دوربین را بگیرید! این صحنه از فیلم  در نمایشی که با حضور تعدادی از کارگردانان مطرح و منتقدان برگزار شد واکنش مثبت و تحسین آنان را در پی داشت. گویی
این صحنه از فیلم استعاره ای است از همه مشکلاتی که مدیران و مسوولان با سینما و دوربین سینما داشته اند.

آدم هایی که در سخت ترین شرایط هم ایمان خود را به خدا از دست نمی دهند


فیلم "قصه ها" اگر چه راوی بدون رودربایستی تلخی های جامعه ماست اما آدم ها و شخصیت هایی وجود دارند که در سخت ترین شرایط ایمان خود را به خدا از دست نمی دهند. در جایی از فیلم یکی از شخصیت ها در دیالوگی می گوید: شاید خدا شما را وسیله قرار داده تا مشکل ما حل شود. یا در اپیزود دیگری از فیلم که به ماجرای سرنوشت نوبر کردانی، شخصیت اصلی فیلم روسری آبی می پردازد در نامه ای که به او نوشته می شود به شکل ظریف و زیر پوستی  به موضوع ایمان به خدا اشاره می شود .

در یکی از نمایش های خصوصی که به تازگی برای این فیلم برگزار شده سینماگران ومنتقدان معروفی چون احمدرضا درویش، محمد مهدی عسگر پور، سروش صحت، فرشته طائرپور، جمشید ارجمند، جواد طوسی، رضا درستکار، سید عبدالجواد موسوی، محمد علی سجادی و... حضور داشتند که با استقبال این افراد مواجه شد و آنها به خاطر ساخت فیلم قصه ها به بنی اعتماد تبریک گفتند.

پس از این نمایش، فرشته طائرپور در اظهاراتی گفت که ان شاء الله خانه سینما باز شود و این فیلم در خانه سینما نمایش داده شود. بنی اعتماد گفت: انشاء الله.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
1
9
من دیددگاه های این بانوی محترم رو که در فیلم های ساخته شده اش هویداست بسیار دوست دارم
خداوند حفظش کنه انشاءاله
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
15
1
رخشان بني اعتماد كجا كار گردان مطرح كشور ماست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
1
3
انشالله...
نظرات بینندگان