arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۳۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱

رأی دیوان عدالت درباره قلیان هم کارساز نشد + تصویر جالب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: با وجود رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها، هنوز اجرای کامل قانون منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی به دلیل نفوذ و دست‌اندازی عده‌ای سودجو امکانپذیر نیست.

به گزارش فارس، محمدرضا معدنی  افزود: بحث دخانیات پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در سال 85 بیش از 210 نماینده مجلس قانون مبارزه با دخانیات را در 20 ماده تصویب کردند.در این قانون صراحتاً منع مصرف دخانیات در اماکن عمومی تصویب شد و حتی در آیین نامه توسط کارشناسان مشخص شد که در رستورانها،هتلها و حدود 40 امکنه عمومی دیگر نباید دخانیات استعمال شود.

وی ادامه داد: اما عده‌ای که به فکر سلامت جامعه،نوجوانان و جوانان نیستند تلاش کردند تا قهوه خانه‌ها را از قالب امکنه عمومی خارج کنند.که متاسفانه در پایان سال 90 شاهد آن بودیم.بنابراین جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شکواییه‌ای را با استناد به قانون به دیوان عدالت اداری ارسال کرد و وزیر بهداشت و درمان دولت دهم نیز به شدت از آن حمایت کرد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نتیجه این شکواییه را پس از گذشت یکسال،رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت عرضه و استعمال دخانیات در اماکن عمومی خواند و گفت: با این حال بازهم انتظار می‌رود که تنها بحثی رسانه‌ای باشد و توسط همان افراد،اجرای آن با مشکل مواجه شود و عملیاتی نشود.

معدنی گفت: دولت اگر بخواهد به راحتی می‌تواند اقدام به جمع آوری قلیان از قهوه‌خانه‌ها اقدام کند اما افرادی که نگران سلامت نیروی جوان کشور نیستند به دلیل دست داشتن در این امور، اجرای عملیاتی این قانون را به دست انداز می‌اندازند چرا که کاهش مصرف دخانیات به ضرر آنهاست.

وی گفت: بیش از 14 درصد مردم سیگاری هستند و روزانه 5 میلیارد تومان هزینه سیگار این افراد است و با احتساب 3 برابری هزینه آن توسط دولت برای درمان افراد سیگاری،برآورد می‌شود 15 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کند.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: استعمال دخانیات به کمتر از 13 سال رسیده و این زنگ خطری است که باید مسئولان به آن توجه کنند.

وی اضافه کرد:‌4/3 درصد زنان و 7/21 درصد مردان سیگار می‌کشند اما در مورد قلیان میزان استعمال بین زنان و مردان تقریباً برابر است به طوری که در زنان 21 درصد و در مردان 2/21 درصد گزارش شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
58
84
اقا روشش این نیست !!! اخه چرا راهی که صد بار رفتید و به نتیجه نرسیدید را باز هم میروید و روی کارتان تاکید هم میکنید ؟!!!!! روش مبارزه با سیگار و قلیان این نیست !! با ممنوع کردن کی به نتیجه رسیدید که حالا برسید ؟ هزینه جیب مردم چه کار به هزینه کشور دارد؟ میخواهید هزینه به کشور تحمیل نشود میتوانید هزینه بیمه افراد سیگاری را دو برابر کنید یا کارهایی از این دست انجام دهید . ولی با ممنوع کردن نه کسی تا حالا به نتیجه رسیده و نه شما به نتیجه میرسید .  
نظرات بینندگان