arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۴۳۳
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۱
کنایه دبیر شورای نگهبان به خاتمی؟

جنتی: فتنه گران، حتی توهم حضور در انتخابات را نداشته باشند/ کسانی که از فتنه اعلام برائت نکرده اند هم امکان حضور ندارند

امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان رسماً اعلام کرد که «فتنه گران حتی توهم حضور در انتخابات نداشته باشند»

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب Entekhab.ir ، وی همچنین می گوید: آنهایی که از فتنه اعلام برائت نکرده اند و به نوعی آنها را تایید کرده اند، امکان حضور در انتخابات را ندارند.

برخی معتقدند منظور او در این بخش سخنان ، به طور واضح سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران است که این روزها بیش از پیش، بحث کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری 92 مطرح شده است.


متن کامل گفتگوی اختصاصی آدینه تهران ( متعلق به ستاد نمازجمعه تهران)  با دبیر شورای نگهبان
در ذیل می آید: :

سوال: دوازده آذر سال روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. این قانون یکی از موفق ترین تجربه های تلفیق حقوق اساسی جدید با قوانین فقه شیعی در قالب یک حکومت اسلامی بود.  پس‌ از تشکیل‌ حکومت‌ مشروطه‌ و ایجاد مجلس‌ قانونگذاری، از لحاظ‌ نظری‌ قوانین و فقه، دو نظام‌ جداگانه‌ شد. در واقع تلاش مجدانه ای برای قانون سازی از فقه و نظام حقوقی اسلام صورت نگرفت. ابتکار فرماندهی‌ به‌ حقوق‌ رسید و بازرسی‌ و نظارت‌ به‌ شرع‌ واگذار شد. منتها این‌ مرزبندی‌ در عمل‌ ثابت‌ نماند. نظارت‌ فقیهان‌ بر قانونگذاری‌ دیری‌ نپایید و هیچگاه‌ به‌ طور کامل‌ استقرار نیافت. انقلاب‌ 1357 و در پی آن قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ طور رسمی‌ فقه اسلامی‌ را به‌ صحنه‌ زندگی‌ آورد و سایر نهادهای‌ حقوقی‌ را در خدمت‌ این‌ هدف گرفت. حضرت عالی به عنوان یک فقیه برجسته راز این موفقیت را در چه می دانید و اساسا جمهوری اسلامی بر اساس چه مکانیسمی توانست این ترکیب را به شکل یک ترکیب اتحادی در آورد و نه انضمامی؟

بسم‏ اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم‏
الحمدلله رب العالمین والصّلاه والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المعصومین المکرّمین سیّما بقیّه الله فی الأرضین.
من هم به شما خوش آمد عرض می کنم و خرسندم از اینکه ستاد نماز جمعه هفته نامه آدینه تهران را منتشر می کند. این هفته نامه نشریه خوبی است و امیدوارم که کیفیت آن روز به روز بیشتر شود و مطالب مفیدی به خوانندگان عرضه کند.

قانون نویسی بر مبنای فقه اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه ی همه علما و فقهای اسلامی بوده است. از  زمان پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) و حضرت  امیر المومنین(علیه السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) همه هدف این بود که حکم و قانون بر مبنای اسلام عزیز هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ شکل صورتبندی شود. اما این ایده به دلیل حاکمیت افراد و جریانات ناصالح در طول تاریخ پس از اسلام چه در زمان بنی امیه و چه در دوره بنی عباس و چه حکومت هایی که بعدها در ایران تشکیل شد، عملی نشد و حکومت های جور حاضر نبودند حاکمیت قوانین اسلامی را بپذیرند. بسیاری از علمای اسلامی هم که مایل به این موضوع بودند قدرتی نداشتند و قدرت در دست دیگران بود. 

این در حالی است که سیاست و کشورداری یکی از اصول مسلم فقه اسلامی است. امام خمینی(رحمه الله علیه) بر اساس یک منطق مستدل برگرفته از اصول و مبانی اسلامی پس از سالها تحقیق و مطالعه در قرآن و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و فقه اسلامی تواستند طرح مترقی و بی بدیلی را برای قانونی کردن فقه اسلامی از نظر ضوابط کشورداری متناسب با زمان و مکان طراحی و اجرا کنند.

امام خمینی(رحمه الله علیه) به واسطه روشن بینی، آزاد اندیشی و عدم تحجر فکری که داشتند دریافتند که اسلام دین زندگی است و در همه شئون حیات انسانی اعم از فردی و اجتماعی از پیش از تولد انسان، زمانی که یک ازدواج منجر به تولد یک فرزند می شود تا تمام دوران حیات یک فرد در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... تا مرگ انسان برنامه و حکم دارد و اجرای این احکام لازمه تکامل انسان است. این احکام فقط برای رساله نیست و برای همیشه تاریخ تا قیامت تازگی دارد. بر این مبنا سیاست نیز از دیانت جدا نیست. 

دین و سیاست دو روی یک سکه هستند. قبلا در حکومت های جور و طاغوت می گفتند دین از سیاست جداست تا دست علما و مومنین را از اداره اجتماعی کوتاه کنند. عده ای هم باورشان شده بود؛ اگر عالمی می خواست وارد سیاست بشود او را متهم به سیاسی بودن می کردند که مثلا مرحوم آیت الله کاشانی یک فرد سیاسی است، مرحوم آیت الله مدرس آخوند سیاسی است و ... . امام خمینی(رحمه الله علیه) این طلسم را شکست و ثابت کرد که دیانت از سیاست جدا نیست و سیاست عین دیانت است. ایشان این مهم را ترویج کردند که اسلام یعنی حاکمیت الله و این حاکمیت تنها به وسیله پیامبران الهی و اوصیای آنها و بعد هم در زمان غیبت توسط جانشینان و نواب عام ائمه اطهار(علیهم السلام) در جامعه جاری و ساری می شود.

سوال: البته در دوره مشروطیت نیز تلاشهایی توسط علما برای قانون نویسی اسلامی صورت گرفت. مثل نظارت جمعی از فقهای طراز اول بر مصوبات مجلس شورای ملی که در متمم قانون اساسی مشروطه مطرح شد. اما در نهایت خروجی مشروطه به قانونی شدن فقه اسلامی نینجامید و در برخی مقاطع حتی قوانینی در تعارض با شرع مقدس به تصویب می رسید. به نظر حضرت عالی علت این ناکامی و راز موفقیت امام خمینی(رحمه الله علیه) چه بود؟

جواب: همانطور که اشاره کردید در قانون اساسی مشروطه بحث نظارت علمای طراز اول را مطرح کردند چرا که اگر حکومت سلطنتی هم باشد باید مجری قوانین اسلام باشد. لذا بنا بر این شد که 5 نفر از علمای طراز اول در مجلس حضور داشته باشند و بر مصوبات نظارت کنند. این طرح اگر به درستی عمل می شد تا حدودی از مشکلات مشروطیت می کاست و اجازه نمی داد که مشروطه به دیکتاتوری یک قزاق قلدر منجر شود. اما واقعیت این بود که قدرت در دست این 5 نفر نبود و این علما به مرور منزوی شدند و خود به خود این طرح نسخ شد. مهمترین علت ناکامی مشروطه در حاشیه بودن علما و روحانیت بود در حالی که امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی روحانیت را از حاشیه به متن آورد.

این ایده مترقی و مخالف با تحجر فکری جوان ها و طلاب آزاده را به خود جلب کرد و مردم نیز بر اساس فطرت خداجو و حقیقت طلب خود به امام اقبال نشان دادند و ایشان را به عنوان یک فقیه آزاد اندیش، عالم، متقی، شجاع و نائب بر حق حضرت حجت بن الحسن العسگری( عج الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان امام و رهبر خود پذیرفتند.

سوال: حضرت عالی آیا این احساس خطر را می کنید که همان اسیبی که مشروطه دچار آن شد متوجه انقلاب اسلامی نیز بشود. یعنی جریاناتی بخواهند روحانیت را از متن به حاشیه ببرند؟

جواب: این خواسته دشمنان ماست اما من گمان نمی کنم تجربه شکست مشروطه مجددا تکرار شود. مردم ما یک ارتباط قلبی با مفهوم ولایت فقیه پیدا کرده اند و از آن دست بر نمی دارند. همانطور که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب فرمودند ان شاء الله این انقلاب به قیام حضرت حجت(عج) منتهی خواهد شد. البته ممکن است یک جاسوس عالم نما و روحانی نمایی به حوزه نفوذ کند و درس بخواند و حتی رساله بنویسد اما مردم ما هوشیار تر از آنند که در مقابل توطئه های دشمن زانو بزنند.

سوال: کشور در آستانه یک انتخابات مهم و حیاتی قرار دارد. امروز بسیاری از گروه ها و جریانات سیاسی در حال یک کاسه کردن مواضع و طی کردن فرایندهای زیردستی گزینش نامزدهای نهایی برای دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورا ها هستند. شما چه توصیه ای به گروه ها و جریانات سیاسی دارید؟

توصیه من همان توصیه حضرت امام خمینی( رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری است. ما نیاید فرا موش کنیم که مسلمانیم. اگر هر رنگ سیاسی داشته باشیم، اگر هر پایگاه اجتماعی داشته باشیم، اگر در هر جمعیت و تشکیلات سیاسی حضور داشته باشیم، چه انتخاب کننده باشیم و چه انتخاب شونده باشیم همه مسلمانیم.لذا اسلام باید بر همه فعالیت های سیاسی و انتخاباتی ما حاکم باشد. 

در اصل 115  قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است:
رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد
ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

کسی که می خواهد انتخاب شود باید واجد کلیه این شرایط باشد. این شرایط شرایط سنگینی است. مردمی هم که می خواهند رای بدهند مسلمانند و این شرایط را قبول دارند. لذا هم انتخاب کننده و هم انتخاب شونده باید ضوابط اسلامی را رعایت کنند. ایا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت ها انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند و ... . اسلام اجازه نمی دهد حتی به یک فرد معمولی تهمت زده شود حال چگونه برخی به خود اجازه می دهند به فردی که در جایگاه ریاست جمهوری است تهمت بزنند.

سفارش من این است که جریانات سیاسی و رجالی که نامزد انتخابات می شوند همه این جهات را رعایت کنند. مردم نیز اگر ببینند فرد مبادی آداب و فرهنگ اسلامی است به او رای خواهند داد. اگر مردم ببینند فردی ضعف نفس دارد و به دنبال تخریب دیگران است به او رای نمی دهند. مردم  فردی را می خواهند که مومن به خدا باشد، مردمی کسی را می خواهند انتخاب کنند که مجری احکام اسلامی باشد.رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم سوگند می خورد:

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هائی که برعهده گرفته ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور, ترویج دین و اخلاق , پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم .در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم ‏‏.

توصیه دیگر بنده این است که نامزدها و جریانات سیاسی از ریخت و پاش و اسراف به شدت پرهیز کنند. در شرایط کنونی که کشور در معرض تحریم های بین المللی است همه باید به حداقل ها اکتفا کنند. اگر نامزدی بخواهد پول های بی حساب و کتاب خرج بکند، رای بخرد، تبلیغات بیش از حد لازم بکند و ... راه درستی را برای حضور در انتخابات و کسب محبوبیت در پیش نگرفته است. لذا جریانات سیاسی حتما از اسراف و تبذیر پرهیز کنند.

سفارش دیگر رعایت قانون است. جریانات و نامزدها در آشکار و پنها رعایت قانون را بکنند. از بیت المال به هیچ وجه برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنند. استفاده از آب، برق، تلفن  و ... بیت المال برای انتخابات خلاف شرع و قانون است. حتی افراد از وقت اداری برای استفاده انتخاباتی باید پرهیز کنند چرا که برای این وقت از دولت حقوق می گیرند که هیچ ربط به انتخابات ندارد.

سوال: آیا برای فتنه گرانی که در سال 1388 رای مردم را برنتابیدند و قواعد یک بازی دموکراتیک را به هم زدند امکان حقوقی به منظور حضور مجدد در انتخابات آینده وجود دارد؟

جواب: خیر! امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. فتنه گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. 

ایا این افراد حائز شرایط سنگین اصل 115 هستند که مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مساجد و پایگاه های بسیج را آتش زدند، ب دستگا عزاداری اباعبدالله(علیه السلام) در عاشورا جسارت کردند به ساحت مقدس امام خمینی(ره) اهانت کردند و... مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند.

سوال: آیا کسانی که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه گران را تایید کردند امکان حضور در انتخابات دارند؟

جواب: خیر! آنها هم امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت.
چرا که من رضی بفعل قوم فهو منهم
ما قاتلین امام حسین(علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند لعن می فرستیم.

سوال:مدتی است حضور شما برای ایراد خطبه های نماز جمعه تهران به دلیل کسالت جسمی کمتر شده است. این موضوع برای بسیاری از نمازگزاران و مومنین نگرانی هایی را به وجود آورده است. لطفا در این خصوص و همچنین وضعیت جسمانی خود توضیحاتی را مطرح بفرمایید
.
جواب:من از نظر  جسمی غیر از مسئله سن بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت. من فکر می کنم کسانی که در سنین بالا قرار می گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه نفسی هستند که هم بروز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.

سوال: ما مطلعیم که شما بر خلاف چهره ای که برخی رسانه ها سعی دارند از حضرت عالی بسازند فوق العاده چهره ای رئوف، با لطافت های روحی خاص و فقیهی وارسته هستید. اما شاید کمتر کسی در نظام جمهوری اسلامی تا این اندازه مثل حضرت عالی مورد بغض دشمنان انقلاب باشد و علیه ایشان در رسانه ها فضا سازی کنند. این موضوع را برای خود توفیق می دانید و یا نا کامی؟

جواب: این موضوع قطعا برای من یک توفیق است. جمله ای حضرت امام فرمودند که اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم. اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم. به نظر من اگر کسانی که تخریب می کنند حزب اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند. اما اگر افراد بی موالات تخریب می کنند این اتفاقا مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵۴
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
29
731
فرض کنید به تاریخ انتخابات رسیده ایم فشارهای خارجی 2 برابر شده و تنها کاندیدای غیر حکومتی هم خاتمی است آنوقت اصلا یک درصد هم می توان فکر رد صلاحیت خاتمی را کرد؟ اصلا با چنین شرایطی انتخابات معنی خواهد داشت؟ یک چیزی بگویید که بعد بتوانید انجام دهید
فرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
42
743
زنده باد خاتمی...
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
43
674
آقای خاتمی بزرگ مرد ایران زمین است...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
15
476
پناه بر خدا
محمد سردرودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
37
685
مردم برعکس شما فکر می کنند.
زنده باد خاتمی دلسوز به مملکت نه مثل بعضی هابه تخت و مقام
یک ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
764
53
البته آقای خاتمی گفت که ما خالف براندازی نظام هستیم اما دیر گفت شاید هم وقتی دید کاری نمی تواند بکند این حرف زد وگرنه پس از اهانت به امام حسین در روز عاشورا سال 88 چرا ازاین افراد برائت نکرد انتخاب جان چندین بار نظر مو منتشر نمی کنه ،باز هم زنده باد مخالف
هموطن
|
UNITED STATES
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
35
577
خاتمی باید تایید صلاحیت شود وگرنه میزان مشارکت مردم در انتخابات به شدت کاهش می یابد
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
25
609
لپ کلام ، مردم کسانی که از فتنه اعلام برائت نکرده اند را قبول ندارند . بسیار خوب بذارید تو انتخابات شرکت کنند تا این حرف با عمل مردم ثابت بشه
javid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
26
642
ما اگه مردم هستیم از خاتمی خوشمان میاد ولی فعلا شما مردم هستید
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
21
445
پس عجب انتخاباتی بشه این انتخابات!!
رضواني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
366
93
خدا آقاي جنتي را حفظ كند كه يك تنه تصميم ميگيرد چه كسي اجازه حضور در انتخابات را دارد و چه كسي ندارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
278
36
خیلیها حساب فتنه گران را از افراد نخبه سیاسی جدا می دانند.خاتمی قطعا از افرادی که مغازه اتش زدند-بی نظمی کردند-به جان بی گناهان تعدی کردند-شهر را بی نظم کردندوافرادی خودسر بودند بیزار است-ولی ممکن است تفسیرش در مورد ان دونفر متفاوت باشدپس نباید بدون در نظر گرفتن مصالح جامعه تفسیر غیر واقعی ازرفتار او ارائه داد.یا ایها الذین امنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم
خاتمی به راحتی از خرابکاران بی زاری می جوید وباکی از ان ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
دوست عزیز دو پهلو نظر داده اید
مصلح واقعی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
18
352
خب معلوم است که آقای جنتی که عمر ایشان مستدام باد وقتی به خاتمی انگ گرفتن چمدان پر از پول از پادشاه سعودی رو میزند و به او اتهام ارتباط با بیگانه را میزند و از تریبون نماز جمعه دستور حبس و حصر و غیره رو به دوستان و اطرافیان دولت اصلاحات رو میدهد مطمئن به ایشان اجازه حضور نمیدهد. ولی معتقدم باید فرصت تا انتخابات را غنیمت شمرده و تا روزهای آخر اصلاح طلبان خود را حاضر و فعال در عرصه انتخابات نشان دهند و در واقع مطالبه محور عمل بکنندو در روزهای آخر تصمیم به شرکت یا عدم شرکت بگیرن البته با اجماع تمام احزابشان ودر راس آن بزرگان اصلاح طلبان .. (خواهشن این دفعه نظرم رو بذار انتخاب!)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
10
314
البته آقای جنتی نماینده مردم ایران یا حتی گروهی از ملت ایران نیست و این حرفها برای کمک به اصلاح طلبان است تا بی جهت وقت و انرِِژی خود ومردم و شورای بسیار محترم نگهبان را تلف نکنند. (البته شما هم که جرات نشر نظرات را ندارید!!!)
مهرداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
18
470
ببینید کی شده قیم ملت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
15
336
اولا خاتمی خودش گفته که عطای نامزد شدن رو به لقایش بحشیده و کاندید نمی شه. دوما اگه نامزد بشه و رد صلاحیت بشه مطمئن باشید آمار رای دهندگان ریزش فراوانی خواهد داشت. کسی که 8 سال ریاست جمهوری کشور رو به عهده داشته رو نمی شه به این راحتی فتنه گر یا حامی فتنه گر تلقی گرد
رافا
|
UNITED STATES
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
483
63
زنده باد جنتی بزرگوار . خدا حفظش کند این تاریخ سخن گو را !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
16
308
این بار مردم تصمیم خواهند گرفت به کی رای بدند
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
26
356
خاتمی در قلب مردم است با این چیز ها سید را خراب نکنید
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
25
347
زنده باد خاتمی
ناشناس
|
LUXEMBOURG
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
13
332
آقای جنتی یک سوال؟چرا خیال میکنید در بین منتقدین به تصمیمات ونظرات شما نماز شب خوان وصالح نیست؟اگر واقعا همچین فکری میکنید خدای بزرگ شاهده سخت در اشتباهید.همین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
13
253
با توجه به اين متن ديكر به اين همه مجلس و دم و دستكاه نيازي نيست ايشان يك تنه واسه همه تعيين تكليف مي كنند خدا به ايشان طول عمر عطا نمايد امين
اصلاح طلب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
17
276
حالا میبینیم بدون حضور این به قول شما فتنه گران چقدر آمار رای میارین. درود بر خاتمی و هاشمی
حامد مشهد
|
UNITED STATES
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
11
295
شمااجازه حضوربده بعدبشین رای هاروبشمارمگه شما چکاره ای که از طرف همه مردم صحبت میکنی مشخصه از محبوبیت خاتمی هراس دارین
ناشناس
|
AUSTRALIA
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
212
65
خدائیش کشور ما چه سرمایه هایی دارد!!! از خدا می خواهیم عمر نوح یه آقای جنتی بدهد چون نصیحتهایش همیشه راه گشای مشکلات است.
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
16
278
زنده باد خاتمی
سعید
|
GERMANY
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
15
179
با سلام ،

جناب حاج آقا جنتی،
تمامی اقشار و اقوام ایرانی حق شرکت و انتخاب را چه از جهت شرعی و چه از جهت عرفی دارا میباشند.
مهم همدلی و همکاری برای ارتقای مقام کشور و مردم عزیز ما است و طبعا افراد منافق و بدخواه حتی اگر در ظاهر فریبکارانه وارد چرخه سیاست کشور شوند سریعا خود را لو خواهند داد.
این را توجه بفرمایید که ما هیچکدام معصوم نیستیم که بخواهیم کسی را عاری از اشتباه و خطا تشخیص بدهیم کما اینکه بسیاری از کسانی که زمانی به سرشان قسم یاد میشد امروزه جزو بدخواهان محسوب میگردند و برعکس...
با رفتار شایسته و گفتاری منطبق بر دستور ائمه اطهار س و بکارگیری متخصصان دلسوز که کم هم نیستند و اعتماد به مردم میتوان هر گونه فتنه را در هم کوبید...
بسیجی جنگ دیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
11
250
خوب هر موقع جناب خاتمی در انتخابات اسم نوشتند امثال جناب جنتی هم ایشان را رد صلاحیت کنند این که این همه پیغام فرستادن ندارد
از اهالی سار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
103
الصلح خیر
پارسگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
4
103
....
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
229
در انتظار محو جهالتهایم و فرارسیدن روزی که مردم بفهمند آنچه که باید میفهمیدند...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
4
128
، گذشته ها را جبران کرد این راست گفتی ..به امید آن روز
ناشناس
|
THAILAND
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
281
11
غير از اين هم نبايد باشد... راه انحراف و فتنه بسته است.
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
191
جریان انحرافی و کسانی که اونا رو به ملت تحمیل کردند چطور؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
206
38
به آقاى جنتى پيشنهاد مي كنم اجازه حضور فتنه گران در انتخابات داده شود تا همانگونه كه به درستى فرمودند مردم با راى خودشان آنها را از صحنه بيرون كنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
269
20
خداوند عمر طولانی به ایشان اعطا فرماید
تا اجازه حضور افراد نامطلوب ایشان در مجلس و ریاست جمهوری میسرنگردد
نااميد از انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
204
پس لطف كنيد خودتان هم زحمت كشيده ودر پاي صندوق راي حاضر شده وكساني كه مثل من را دوره گذشته به فتنه و در دوره هاي گذشته تر به خاتمي عزيز راي داديم به انتخابات دعوت نكنيد عزت زياد
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
11
237
مردم نظرشوون رو با رای خودشون می گن، وکیل وصی نمی خوان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
5
136
عجب ...!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
182
هر کس با من نیست ، نه تنها بر من است ! بلکه من هم بر علیه او هستم !!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
10
184
جناب جنتی ! فکر کنم فقط منتخب مردم میتواند برای مردم تصمیم بگیرد ! آیا شما همچون رهبر و مجلسین و ریاست جمهور ، منتخب مردم هستید ؟ یا فقط نگهبان ؟؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
10
187
شما نمی تونی این حقو ازشون بگیری!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
5
168
شما انتخابات بی رونق مجلس را مشاهد کردیدو به قول رییس جمهور بعضیها با 5 در صد آرا به مجلس امدند و به نظر میرسد علتش عدم حضور تمام جریان های سیاسی است نمی دانم چطور اقای احمدی نژاد میخواد95 درصد مردم را به پای صندوق رای ببرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
198
جناب جنتی ! شما فقط مسئول اجرای قانون و پاسداری از آن هستید . در شان مقام شما نیست برای انتخابات شاخ و شانه بکشید !!
اصفهانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
9
184
حضرت آیت الله جنتی با سلام واحترام
اگر نظر شما این است که بعضی از کاندیداهای احتمالی مجرم هستند ، آنها را به مردم واگذارید تا خودشان تصمیم بگیرند . ملت ایران از قدرت تصمیم گیری بالائی برخوردارند که حضرتعالی نیز به آن واقفید .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
9
229
اصلا ببینین خاتمی میاد کاندیدا بشه بعدا خط و نشون بکشین؟خاتمی کاندید نشه من هم رای نمیدم
این نه تنها نظر منه بلکه نظر خیلی های دیگه هم هست.
دل پردرد39 ساله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
7
204
سی وچندسال ازانقلاب شکوهمنداسلامی میگذرد.آیارواست که بعدازاین همه سال شخصی دراین نظام حرف ونظرشخصی خودش راازطرف مردم بیان کند.آقای جنتی دیری نخواهدپاییدکه همگان بایددرمحضربی چون وچرای حضرت احدیت جوابگوی اعمالمان باشیم وقدری هم به آنجابیاندیشیم .آخرشمابزرگوارطبق کدام نظرسنجی وادله وبرهان منطقی باتمام وجوداعلام می کنید که این نظرمردم است .والا ماکه داریم دربین این مردم زندگی میکنیم ازصمیم قلب خاتمی راعزیزدل خویش می دانند.راست میفرمودآقای نقویان که وای به روزی که نشوددراین حکومت راست گفت.بخداقسم خیلی ازمامردم نمی توانیم حرف دل خویش رابیان کنیم تااگراشتباه می کنیم دلایل منطقی ومستدلی بشنویم وهمچون گذشته چون کوهی پشت مسولین راستگووصادق خویش باشیم نه اینکه همواره سخنانی واعمالی توامان پرازتناقض ازآنان بشنویم وببینیم وخوددراجتماع باچشمان خویش چیزدیگری رامشاهده کنیم که حتی ذره ای به سخنان آنان نزدیک نیست.
طباطبایی
|
UNITED STATES
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
13
372
اگر تو بصیرت میداشتی که احمدینزاد را رجل سیاسی معرفی نمیکردی/همه مملکت ارزانی خودت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
6
216
نزدیک غروب آفتاب است ومن صبح رادوست دارم...!!
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
166
45
خدمت همه اونایی که میگن اگر خاتمی رد صلاحیت بشه
شرکت در انتخابات کم میشه .... بگم

اولین نفری که میره رای میده خود شمایی!

:)
آرسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
10
182
پس مشائی تایید صلاحیت خواهد شد!
نامه جناب دکتر اثر کرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
9
156
......................................! چیز دیگه ای بنویسم سانسور می شه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
10
155
جریان انحرافی چی؟ مشایی عیب نداره بیاد؟
حقگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
338
22
آفرین بر روحانی دلیر وعادل و متقی آیت الله جنتی.
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
333
23
دمت گرم جنتی
فرهاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
375
21
احسنت آقای جنتی
حرف دل مردم را زدی
خدا خیرت دهد
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
387
21
کسانی که به رای اکثریت مردم تن ندادند و شعار تقلب دادند و مملکت را دشمن شاد کردند و به نظر شورای نگهبان هم احترام نگذاشتند حالا نه از مردم نه از شورای نگهبان نباید توقع همکاری و مساعدت داشته باشند گیریم اصلا احمدی نژاد رییس جمهور بدی بود و ....این مسله هیچ ربطی به تعیین صلاحیت افرادی که با او مخالف بودند ندارد امریکا و اسراییل هم مخالف احمدی نژاد بودند پس حالا که احمدی نژاد خوب عمل نکرده بگوییم امریکا و اسراییل هم خوبند چون مخالف او بودند هر چیز حساب خود را دارد حساب حساب است کاکا برادر چه بسا اگر ان اوضاع بعد از انتخابات 88 پیش نمی اوردند امروز بله تایید صلاحیت می شدند و با وضع دولت احمدی نژاد رای هم می اوردند اما دیگر مردم و نظام از این افراد سلب اعتماد شده اند با کارهایی که کردند میدونم نظرم نمیزارید اشکال نداره فقط بدونین ملت جیگر نیستند
نظرات بینندگان