arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۸۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۸۹
گزارش «انتخاب» از درگیری ها در مصر (16)

موزه ملي مصر در آتش مي سوزد / درخواست پی در پی تلویزیون مصر از معترضان/ واکنش شدید امریکا و انگلیس به مبارک/ پرتاب آجر از روی دیوار بر روی معترضین/خاموش کردن چراغ های میدان تحریر/ افشای سابقه ی حامیان خیابانی حسنی مبارک

کلينتون برانتقال فوري قدرت در مصر تاکيد کرد / ارتش خواستار تخليه ميدان التحرير قاهره شد /بيش از هزار نفر در ميدان تحرير مصر زخمي شدند /کاخ سفيد: زمان تغيير در مصر فرا رسيده است /بان کي مون خواستار خويشتنداري طرفهاي درگير در مصر شد /البرادعي: مذاکره با عمر سليمان صرفا پس از کناره گيري مبارک امکان پذير است /قرضاوي به مبارک: کشتن مردم حرام است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الجزیره به نقل از خبرنگار خود در میدان تحریر گزارش داد: هم اکنون چیزهایی اتشین از روی ساختمانها به سوی مردم پرتاب می شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب، وزارت دفاع طی بیانیه ای اعلام کرده است که ارتش به هیچ کس شلیک نکرده است. هیچ کس از ارتش در میدان تحریر دخالت نکره است.

الجزیره همچنین گزارش داد که یک امبولانس سعی دارد وارد میدان تحریر شود.

گاردین نوشت: هم اکنون گزارش شده است که چراغ ها در میدان تحریر خاموش شده است. این باعث افزایش این نگرانی شده است که شاید دولت نقشه ای دارد.

گاردین همچنین نوشت: از طریق تلویزیون ، وقتی میدان تحریر نشان داده می شود، به نظر می اید که چندین چراغ روشن است، اما اینطور نیست.

گاردین در ادامه به نقل از خبرنگار خود نوشت: دو کوکتل مولوتف به طرف موزه مصر پرتاب شده است. هم اکنون، ارتش در حال برقراری حکومت نظامی است  و به مردم می گوید که به خانه هایشان بروند.

وزیر بهداشت مصر اعلام کرد که امروز 1 نفر کشته و 403 نفر مجروح شده اند.

الجزیره گزارش داد که طرفداران مبارک در حال انداختن اجر از روی ساختمان ها بر روی معترضین می باشند.

حامیان حسنی مبارک چه کسانی هستند؟

لحظاتی پیش الجزیره اعلام کرد که عده ای از معترضین با محاصره برخی از حامیان مبارک، کارت های شناسایی انها را که متعلق به نیروهای امنیتی بوده است را گرفته اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب، همچنین خبرنگار  گاردین در قاهره نوشت: کاملا مشخص است که حامیان مبارک، پلیس و نیروی امنیتی هستند. این افراد، همان افرادی هستند که در طول هفته با یونیفرم پلیس با مردم درگیری داشته اند.

قرضاوي به مبارک: کشتن مردم حرام است

یوسف قرضاوی از علمای برجسته مصری خطاب به حسنی مبارک رئیس جمهور مصر گفت، کشتن مردم کشور حرام است.

البرادعي: مذاکره با عمر سليمان صرفا پس از کناره گيري مبارک امکان پذير است

محمد البرادعی خاطرنشان کرد، احزاب مخالف رژیم مصر یکصدا خواستار کناره گیری حسنی مبارک هستند و تا زمانی که وی کناره گیری نکند هیچ گفتگویی با رژیم کنونی صورت نخواهد گرفت. البرادعی در گفتگوی زنده تلفنی با شبکه تلویزیونی الجزیره در خصوص گفتگوی مخالفان با عمر سلیمان که به عنوان معاون رئیس جمهور مصر منصوب شده است گفت: مخالفان همان گونه که قبلا نیز اعلام کردند صرفا پس از کناره گیری حسنی مبارک حاضر به گفتگو با عمر سلیمان خواهند بود.

از نظر ما حسنی مبارک هیچ گونه مشروعیتی ندارد و هیچ گفتگویی با او صورت نخواهد گرفت.

پس از کنار رفتن مبارک، خواسته های مردم مصر به ارتش و عمر سلیمان و نهادهای دولت منعکس خواهد شد و ما شروط خود را که شروطی مشروع و عادلانه است تحمیل خواهیم کرد.

از نظر ما باید یک دوره انتقالی در مصر ایجاد شود و زمینه برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم فراهم شود  . البرادعی اظهارات کسانی را که می گویند چرا البرادعی اکنون در میدان التحریر و در کنار تظاهرکنندگانی که هدف حمله قرار گرفته اند نیست، اظهاراتی پوچ و بیهوده توصیف کرد و گفت،  البرادعی و دیگر رهبران سیاسی نباید داخل میدان باشند.

من همواره با تظاهرکنندگان در میدان در تماس هستم و در اینجا نوعی تقسیم نقش وجود دارد.

من امروز با شمار زیادی از مسئولان کشورهای مختلف جهان تماس گرفتم تا اوضاع مصر را برای آنها تشریح کنم.

من کاری را انجام می دهم که گمان می کنم برای جنبش تغییرات کارآمدتر است.

بسیاری از رهبران جهان از آنچه در مصر می گذرد ابراز نگرانی کردند  .

البرادعی درباره شایعه وجود اختلاف بین احزاب و گروههای مخالف دولت مصر گفت:  در بین احزاب و گروههای مخالف رژیم مصر در این خصوص که حسنی مبارک باید کنار برود و دوره ای انتقالی ایجاد و سپس انتخابات آزاد و سالم برگزار شود، هیچ اختلافی وجود ندارد.

هرچند ممکن است اختلافاتی جزئی وجود داشته باشد. البرادعی همچنین بر ضرورت کناره گیری کردن رژیم حسنی مبارک تاکید کرد و گفت قبل از آن که مردم مصر اقدام به مجازات دسته جمعی کسانی کنند که اکنون اقدام به قتل مردم می کنند، این رژیم باید برود.

بان کي مون خواستار خويشتنداري طرفهاي درگير در مصر شد

دبیر کل سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه ضمن هشدار در مورد خطر بی ثباتی در خاورمیانه گفت این سازمان برای کمک به ایجاد تغییر در جهان عرب از طریق اصلاحات مسالمت امیز امادگی دارد. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد که به لندن سفر کرده ضمن درخواست خویشتن داری از همه طرفین حاضر در بحران مصر در خصوص خشونت های غیر قابل قبول در این کشور ابراز نگرانی کرد. بان کی مون گفت سازمان ملل متحد از یک دهه پیش در مورد لزوم تغییر در جهان عرب هشدار داده بود.

وی همچنین پیشنهاد کرد سازمان ملل متحد در تسهیل مسیر اصلاحات صلح امیز امادگی دارد. بان کی مون پس از دیدار با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت ، در موقعیت کنونی اطمینان از این که باید انتقال منظم و مسالمت امیز قدرت صورت گیرد از اهمیت برخوردار است. دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه از همه طرف ها در مصر خواست بدون هیچ تاخیر بیشتری برای اجرای چنین روندی وارد گفتگو شوند. بان کی مون گفت  ما نباید خطر بی ثباتی در خاورمیانه را دست کم بگیریم.

سازمان ملل متحد برای ارائه هر گونه کمکی به منظور اجرای اصلاحات از سوی دولت مصر و هر کشور دیگری در جهان عرب امادگی دارد.

 بان کی مون از سران مصر خواست درخواست مردم کشورشان را با دقت بیشتری بشوند و به خواست های درست و صادقانه انها عمل کنند.

وی گفت  لزوم انتقال مسالمت امیز قدرت از اهمیت برخوردار است .

اگر انتقال قدرت قرار است صورت گیرد زمان ان اکنون است.

 به گزارش خبرگزاری المان از لندن دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پیش از این خشونت علیه معترضان در مصر را محکوم کرد و گفت هر گونه سانسور دولتی این وقایع کاملا و مطلقا غیر قابل قبول است.

کاخ سفيد: زمان تغيير در مصر فرا رسيده است

کاخ سفید با حمله به مبارک از او خواست هر چه سریعتر دست به تغییرات فوری بزند.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، برخورد حسنی مبارک با بحران مصر او را به دیگران معرفی خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی امروز با حسنی مبارک این پیام را به او داد که زمان تغییر در مصر فرا رسیده است.

بيش از هزار نفر در ميدان تحرير مصر زخمي شدند

منابع پزشکی اعلام کردند بیش از هزار نفر در درگیری های چهارشنبه میدان تحریر مصر زخمی شدند.

ارتش خواستار تخليه ميدان التحرير قاهره شد

شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد، ارتش مصر هشدار داد میدان التحریر باید تخلیه شود.

سخنگوي دولت انگليس: خشونت عليه تظاهرکنندگان مصري پذيرفتني نيست

سخنگوی دولت انگلیس با اشاره به تحولات مصر گفت، دولت انگلیس خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت در مصر است. «مارتین دای» با حضور در استدیوی خبر شبکه تلویزیونی «العربیه» در دوبی درباره تحولات مصر گفت: هیچ توجیهی درباره آنچه در میدان التحریر روی داد، وجود ندارد.

دولت انگلیس این اقدامات خشونت آمیز را محکوم می کند.

دیوید کامرون این نکته را ساعتی پیش اعلام کرد.

گفته می شود که نظام مصر در این خشونت ها دست دارد و اگر این موضوع ثابت شود به هیچ وجه پذیرفتنی نخواهد بود. وی گفت: دولت انگلیس بر ضرورت انجام فرایند سیاسی برای انتقال قدرت همانطوری که دیوید کامرون گفت، تاکید کرد.

این عمل باید فوری آغاز شود.

مردم مصر همه روزه خواستار تحقق مطالبات قانونی خود در میدان تحریر هستند و در آن تجمع می کنند.

مقامات مصری باید به این خواسته ها گوش کنند. مارتین دای افزود: نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهور مصر گفت، به جای سرکوب تظاهرکنندگان ، این کشور نیازمند اصلاحات سیاسی ریشه ای است.

ما خواهان تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت مخالفان و گروه های سیاسی مختلف و برگزاری انتخابات آزاد در مصر هستیم تا مردم مصر بتوانند حاکم خود را انتخاب کنند. مارتین دای گفت: در خصوص این مسائل با مسئولان مصری گفتگو شده است.

نخست وزیر انگلیس با حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و نخست وزیر آن گفتگو کرده است.

ما در تماس مستمر با مقامات مصری هستیم و از آنها می خواهیم که از به کار گیری خشونت علیه تظاهرکنندگان خودداری کنند. مجری العربیه گفت، مقامات مصری اعلام می کنند که از خشونت استفاده نمی کنند و افرادی که در این خصوص دست به خشونت می زنند طرفدار نظام مصر هستند نه افراد آن؟ مارتین دای پاسخ داد: همه ما تصاویر تلویزیونی را می بینیم.

اقدامات خشونت آمیز در میدان التحریر روی می دهد.

هیچ توجیهی برای این اقدامات وجود ندارد.

ما خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم. وی درباره موضع ارتش مصر نیز گفت: هر ارتشی در جهان باید از منافع ملی و مردم حمایت کند.

ما خواهان این هستیم که دولت مصر به خواسته های مشروع مصری هایی که در میدان تحریر تجمع کرده اند، پاسخ مثبت بدهد

گفتگوي تلفني اوباما و عبد الله دوم درباره تحولات مصر

رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه شب اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ملک عبد الله دوم پادشاه اردن تلفنی آخرین تحولات داخلی مصر را بررسی کردند .

گیبس به جزئیات بیشتری درباره گفتگوی اوباما و عبد الله دوم اشاره نکرد .

پخش بيانيه اي در تلويزيون مصر و درخواست از معترضان براي ترک فوري ميدان تحرير

تلویزیون مصر چهارشنبه شب در بیانیه ای از همه تظاهرکنندگان خواست میدان التحریر در مرکز قاهره را فوری ترک کنند . تلویزیون مصرتاکید کرد سرویسهای امنیتی اطلاعاتی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه برخی از عناصر اغتشاشگر هم اکنون در حال حرکت به طرف میدان التحریر با هدف آتش زدن این میدان هستند .

تلویزیون مصر در ادامه از همه معترضان خواست برای حفظ سلامت شان هر چه زودتر میدان التحریر را ترک کنند زیرا عناصر آشوب طلب قصد دارند دست به اقدامات خشونت آمیز بزنند. تلویزیون مصر در این بیانیه خطاب به معترضان گفت شما فرزندان مصر هستید ودولت مصر هرگز نمی خواهد اسیبی به هیچ یک از شما وارد شود .

تلویزیون مصر در ادامه از مردم مصر خواست با نزدیکان خود در میدان التحریر و اطراف این میدان تماس بگیرند و از انان بخواهند برای حفظ سلامت و امنیت خود فوری این میدان را ترک کنند .

تلویزیون مصر همچنین از همه شرکتهای تلفن همراه خواست با ارسال پیام کوتاه برای مردم مصر ،به انان درباره خطرات احتمالی در میدان التحریر هشدار بدهند .

موزه ملي مصر در آتش مي سوزد

ورودی های موزه مصر ملی در میدان تحریر در مرکز قاهره، آتش گرفته است. همچنین شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری از درگیری های شدید بین تظاهرکنندگان و طرفداران حزب ملی حاکم در نزدیکی موزه ملی مصر خبر داد.

کلينتون برانتقال فوري قدرت در مصر تاکيد کرد

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با عمر سلیمان بر ضرورت انتقال فوری قدرت در مصر تاکید کرد و از وی خواست عاملان حادثه چهارشنبه میدان تحریر تحت تعقیب قرار گیرند.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری مصر خواست درباره خشونت‌های کنونی در این کشور تحقیق کند.
 
مردم میدان التحریر را شهدا نام نهادند
 
مردم در تماس با شبکه الجزیره نام میدان آزادی را به میدان شهدا تغییر داده اند ، علت این نامگذاری از سوی یکی از افرادی که با الجزیره تماس گرفته ، جنایات مبارک و کشتار مردم در میدان التحریر اعلام شده است .
نظرات بینندگان