arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۱

رکورددار دریافت جایزه از جشنواره فجر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در میان کارگردانان ابراهیم حاتمی‌کیا با دریافت ۷ سیمرغ و دو دیپلم افتخار و در میان بازیگران پرویز پرستویی با دریافت ۴ سیمرغ، ۱ لوح زرین و ۱ دیپلم افتخار، رکوردداران دریافت جایزه ۳۰ دوره جشنواره فجر شناخته شدند.

رکوردداران سیمرغ به تفکیک هر بخش در کتاب مرور سی سال جشنواره فیلم فجر معرفی می شوند که در جمع بندی نهایی ابراهیم حاتمی کیا با 7 سیمرغ بلورین و 2 دیپلم افتخار در صدر قرار دارد و مجید مجیدی هم با 7 سیمرغ و 1 دیپلم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.ضمن آنکه 8 فیلم حاتمی کیا در سی دوره گذشته به عنوان فیلم برتر و برگزیده تماشاگران انتخاب شده و مجیدی هم 5 بار این عناوین را با آثارش کسب کرده است.

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ مسعود نجفی که مسئولیت جمع آوری این کتاب را عهده دار است در گفت و گویی ضمن اعلام این مطلب گفت: کتاب مرور سی سال جشنواره فیلم فجر مراحل آماده سازی نهایی اش را طی می کند و در یکی از بخش های آن سینماگرانی که در طول این سی دوره بیشترین جایزه و سیمرغ را دریافت کرده اند به تفکیک هر رشته معرفی می شوند.

وی با معرفی این سینماگران اظهار کرد: در تدوین  هایده صفی یاری با دریافت 4 سیمرغ و حسین زندباف با 2 سیمرغ بلورین و 2 لوح زرین که در دوره های اول اهدا می شد رکورد دار هستند، مجید انتظامی هم با دریافت 4 سیمرغ بلورین در میان آهنگسازان بیشترین جایزه را گرفته و محمود کلاری هم مدیر فیلمبرداری است که 4 سیمرغ و 1 دیپلم افتخار دریافت کرده است.

نجفی ادامه داد: محمدرضا دلپاک  با 7 سیمرغ  برای صداگذاری، جهانگیر میرشکاری با 4 سیمرغ  و 1 لوح زرین برای صدابرداری، امیر اثباتی  و ایرج رامین‌فر هر کدام با  4 سیمرغ برای طراحی صحنه، سعید ملکان با 4 سیمرغ برای چهره پردازی و محسن روزبهانی با 8 سیمرغ برای جلوه های ویژه دیگر رکورداران جشنواره فیلم فجر هستند.

وی افزود: در بخش بازیگری هم که طرفداران بیشتری دارد پرویز پرستویی با 3 سیمرغ بلورین، 1 دیپلم افتخار، 1 سیمرغ ویژه و 1 لوح زرین پرافتخارترین بازیگر است. فاطمه معتمدآریا هم با 4 سیمرغ در میان بازیگران زن بیشترین جایزه را گرفته است.

گردآورنده کتاب مرور سی سال جشنواره فیلم فجر در ادامه خاطر نشان کرد: داریوش مهرجویی، رخشان بنی اعتماد و کامبوزیا پرتوی هرکدام  2 بار سیمرغ برای فیلمنامه گرفته اند و مجید مجیدی هم با دریافت 4 سیمرغ بلورین پرافتخارترین کارگردان است.

نجفی ادامه داد: در طول سی دوره جشنواره فیلم فجر عباس کیارستمی با 1 سیمرغ و3 لوح زرین بیشترین جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرده است و در بخش بین الملل هم از میان سینماگران ایرانی ابراهیم حاتمی کیا و سید رضا میرکریمی با 3 سیمرغ و داریوش مهرجویی با 2 سیمرغ و 1 جایزه بین المذاهب در صدر قرار دارند.

این نویسنده با اشاره به بخش بهترین فیلم گفت: در این بخش متاسفانه در طول سی دوره گذشته روند مشخصی وجود نداشته است و سیمرغ در دوره هایی به تهیه کننده و در دوره هایی به کارگردان اهدا شده است که بخش فیلم برگزیده تماشاگران و فیلم های اول و دوم هم به همین شکل بوده است.

وی افزود: با احتساب کارگردانان، 5 فیلم ابراهیم حاتمی کیا ( مهاجر، از کرخه تا راین، آژانس شیشه ای، بنام پدر، به رنگ ارغوان) در سی دوره گذشته به عنوان بهترین فیلم انتخاب شده است. در 15 دوره ای هم که سیمرغ ویژه تماشاگران اهدا می شود فیلم های اصغر فرهادی (چهارشنبه سوری، درباره الی، جدایی نادر از سیمین)، کمال تبریزی(فرش باد، مارمولک، همیشه پای یک زن درمیان است) و ابراهیم حاتمی کیا(آژانس شیشه ای، ارتفاع پست، به رنگ ارغوان) بیشترین سیمرغ این بخش را گرفته اند.

نجفی ادامه داد: در بخش مواد تبلیغی هم که در دوره هایی برگزیدگانش معرفی شده اند حیدر رضایی 2 بار برای پوستر سیمرغ گرفته، عزیز ساعتی 2 بار برای عکس و مرحوم ایرج گل افشان هم 4  سیمرغ و ‌ 2 دیپلم افتخار برای آنونس و تیزر گرفته است.

وی که تاکنون سردبیری بیش از 20 کتاب قیلمشناخت جشنواره های مختلف را عهده دار بوده است در پایان گفت: بخش های دیگری هم در کتاب مرور سی سال جشنواره فیلم فجر آماده شده است مانند پرکارترین سینماگران در هر دوره به تفکیک حرفه هایشان که این اطلاعات را سید محمد صادق لواسانی جمع آوری کرده است.

نجفی اظهار امیدواری کرد این کتاب که زیر نظر محمد رضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده می شود پیش از شروع جشنواره آماده و عرضه گردد.

وزارت نفت و مرکز ملی فرش ایران هم به بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر پیوستند

وزارت نفت و مرکز ملی فرش ایران به بخش تجلی اراده ملی جشنواره پیوستند.

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، وزارت نفت با طی ارسال نامه ای به دفتر جشنواره فیلم فجر ضمن معرفی هیات داوران و کارشناسان خود برای شناسایی فیلم های برتر این وزارتخانه اسامی هیات داوران خود را به این ترتیب معرفی کرد: حسین فرد مقدم و سید ابوالفضل هاشمی.

بنابراین گزارش، مرکز ملی فرش ایران هم از آمادگی خود برای حضور در بخش تجلی اراده ملی جشنواره سی و یکم فجر خبر داد. این مرکز ضمن اعلام آمادگی برای حضور در جشنواره هیاتی متشکل از: مجتبی فیض اللهی، علی ملکی جو، بهرنگ جوشن پوش و مرجان صادقی نیا را برای ارزیابی فیلم های جشنواره معرفی کرد.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر، به منظور توسعه تعامل سازمانها ، وزارتخانه ها و نهاد های دولتی و بخش خصوصی با هنر- صنعت سینما و هنرمندان فعال در این حوزه، هر ساله بخش" تجلی اراده ملی"را با مشارکت دستگاه های مربوطه و از طریق اهدای جوایز نقدی و غیر نقدی به سینماگران و فیلم های شرکت کننده در جشنواره برگزار میکند.

ستار چمنی گل، پخش‌کننده جهانی فیلم:

مهم‌ترین دستاورد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر تعامل بین کشورها و کارگردان‌های مختلف است

یک پخش کننده فیلم معتقد است با توجه به اینکه فیلم‌هایی که از کشورهای مختلف به دفتر جشنواره فجر ارسال می‌شود و استقبالی که از بخش بین الملل جشنواره فیلم صورت می گیرد نشان دهنده اعتبار جشنواره در منطقه است و خارج از منطقه خاورمیانه هم ما شاهد این هستیم که هر سال تعداد زیادی فیلم از آمریکا و اروپا  مایل به حضور در جشنواره هستند که این استقبال به این معنی است که جشنواره اهمیت خاص خودش را پیدا کرده است و  خیلی‌ها می‌خواهند که فیلم‌ شان در بخش بین الملل جشنواره فجر نمایش داده بشود.

ستار چمنی گل که با کمپانی‌اش با تعداد زیادی از فستیوال‌های معتبر جهانی‌ در ارتباط است با بیان این مطلب افزود: مهم‌ترین دستاورد بخش بین‌الملل تعامل بین کشورها و کارگردان‌های مختلف است.

وی ادامه داد: جشنواره فرصت مناسبی است برای تبادل تجربه ها و کشورها و فیلم‌سازهایی که در جشنواره فیلم دارند و مهمانانی که به ایران سفر می کنند از نزدیک با فرهنگ، فیلم، سینما و ...ایران آشنا می شوند، ضمن اینکه ما می توانیم از نزدیک با کارگردان، نویسنده و بازیگرهای فیلم دنیا ارتباط برقرار کنیم. این تعامل بین فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف قاعدتا منجر به آشنایی فرهنگی بین ملت‌های حاضر خواهد شد.

به گفته وی، این مهم‌ترین دستاورد هم برای ما و هم برای کسانی است که به عنوان میهمان به ایران می‌آیند. اتفاق دیگری که خیلی اهمیت دارد آشنایی ما با فیلم‌های روز دنیا است و دیدن فیلم‌هایی که ما در حالت عادی موفق به دیدن آن روی پرده نمی شویم اما در ایام جشنواره فیلم فجر این امکان را داریم که آنها را در  کشور خودمان نمایش دهیم.

این پخش‌کننده فیلم با اشاره به بخش بازار فیلم فجر خاطر نشان ساخت: به نظرم بازار فجر وضعیت خوبی دارد. مخصوصا اگر بشود از پخش‌کننده‌های آمریکایی و اروپایی بیشتراستفاده کنیم، زیرا ما همین یک شانس را داریم که پخش کننده‌ها به ایران بیایند و فیلمی را بپسندد و آن را خریداری کنند و نمایش فیلمی ایرانی در سینماهای اروپا وآمریکا برای سینمای ایران مفید است. جدا از اینکه ما هم می‌توانیم فیلم‌هایی را که آنها با خود به بازار فیلم می‌آورند را خریداری کنیم.

وی اضافه کرد: استقبالی که هر سال از بازار فیلم می‌شود در حدی است که یک ماه قبل از شروع جشنواره تمام غرفه ها رزرو شده است و من که پخش‌کننده داخلی هستم نمی‌توانم به راحتی صاحب یک غرفه شوم. این نشان دهنده این است که بازار فیلم هم پا به پای جشنواره فیلم فجر دارد ترقی و رشد می‌کند .امیدوارم که روز به روز این رشد و ترقی ادامه پیدا بکند.

علی معلم: جشنواره فجر جریانی است برای رصد سینمای ایران

علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر به عنوان نخستین جشنواره ای است که در ایران در حوزه سینما برگزار شد و همانند سال های گذشته دارای تاریخچه ای شده است. دلیل اهمیت آن هم بیشتر بخش ملی این جشنواره است؛ به دلیل آنکه یک زمانه و جریانی را برای رصد کردن سینمای ایران فراهم می کند البته در طول این سال ها فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است و همین که تا به امروز تعطیل نشده، نشان دهنده این است که موثر بوده است.

وی افزود: مهمترین اولویت در جشنواره به نظم و فیلم های تولید شده آن بستگی دارد. هر جشنواره ای در دنیا یکی به دلیل ساختارهای حرفه ای، نحوه برگزاری و فرصت فراهم کردن برای دیدن فیلم های خوب و دیگری انتخاب آثار مهم و عرضه کردن دقیق آثاری که جنبه های هنری سینما را پوشش می دهد، اهمیت دارد. بنابراین اولویت اصلی هر سال برگزاری خوب، درست، حرفه ای و انتخاب خوب از بین آثار است.

معلم درخصوص اهمیت برگزاری بازار فیلم گفت: بازار فیلم برای جشنواره فیلم فجر یک ضرورت محسوب می شود؛ به دلیل فرصتی که برای مبادله آثار سینمایی و آشنایی با شرکت ها و ساز و کارهای مارکت ‌گمان فراهم می کند اما اینکه با چه توانی این بازار برگزار شود و اینکه تا چه اندازه بتواند جذب سرمایه کند و در مبادلات موفق باشد، متاسفانه این چیزی است که ما هنوز به آن نقطه ایده آل نرسیده ایم. شاید این موضوع به مشکلات سیاسی و مشکلاتی که در طول این سال ها در جهان سینما داریم برگردد؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت با وجود همه این مشکلات بازار فعالی داشته باشیم اما اینکه این بازار حفظ شود، حرکت بسیار مثبتی است. بازار فیلمی که سال گذشته برپا شد تمرینی بود برای بازاریابی سینمای ایران تا خود دستگاه های سینمایی ایران هم این موضوع را جدی بگیرند اما متاسفانه به دلیل تسلط ساختارهای دولتی این بخش تجارت سینمای ایران رشد نکرده است.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اکران دیجیتالی فیلم‌ها در جشنواره فجر اظهار داشت: اکران دیجیتال اگر مطابق با تکنولوژی‌های روز باشد خوب است، چون مسیری است که امروزه در دنیا هم طی می شود و اکران دیجیتال هم بخشی از اکران است که در سینمای جهان اتفاق افتاده است و مشکل این است که ما در انتقال این تکنولوژی و ارتباط صحیح با تکنولوژی دچار مشکل هستیم. بنابراین زمانی که یک تکنولوژی جدیدی می آوریم آنقدر با آن بد برخورد می شود که آدم عطایش را به لقایش می بخشد و ترجیح می دهد همان شکل سنتی اش باقی بماند اما بنده خودم علاقمند به نمایش فیلم به صورت 35 میلی متری هستم. فکر می کنم این شکل از نمایش از نظر هنری ارزشمندتر است، مگر فیلم هایی که اساسا بر روی تکنولوژی دیجیتال باید نمایش داده شوند


نظرات بینندگان