arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۸۹
گزارش "انتخاب" از درگیری ها در مصر (18)

درگیری در جلسه کابینه مبارک/ ادامه درگيري موافقان و مخالفان مبارک در ميدان تحرير قاهره / گزارش (18)

تیراندازی در میدان التحریر دو کشته و یک زخمی بر جای گذاشت/ حکومت مصر تمايل دارد تظاهرات بيشتر تحت کنترل اخوان المسلمين به نظربرسد / اخوان المسلمين:حکومت اسلامي با ازادي، عدالت و دموکراسي مغايرت ندارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست مقامهای ارشد مصری که روز پنجشنبه در منطقه مصر جدید در قاهره برگزار شد به درگیری لفظی میان چند تن از مقامهای بلند پایه منجر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب و بر اساس برخی خبرها که مخالفان منتشر کرده اند بحث میان حبیب العادلی وزیر سابق کشور در این نشست با احمد شفیق نخست وزیر بحدی بالا گرفت که جلسه متشنج شد.

حبیب العادلی پس از این درگیری قصد داشت به اتفاق خانواده اش به خارج مصر سفر کند که در فرودگاه دستگیر و به منطقه نامعلومی منتقل شد.

احمد عز دبیر مستعفی حزب حاکم مصر هم زمانی که قصد داشت به همراه خانواده اش از کشور خارج شود دستگیر شد اما خانواده او توانست به قبرس فرار کند.

عمر سلیمان رییس سازمان مخوف امنیت مصر که از چهار روز پیش به معاونت رییس جمهوری منصوب شده فرمان داده است که بدون اجازه او هیچ مقام بلندپایه یی حق خروج از کشور را ندارد.

عمر سلیمان که از افراد نزدیک به رژیم صهیونیستی است گفته می شود تدابیر شدید امنیتی در اطراف محل اقامت حسنی مبارک رییس جمهور مصر را هم افزایش داده تا مانع از هجوم مردم به این مکان شود.

تیراندازی در میدان التحریر دو کشته و یک زخمی بر جای گذاشت.

بر اثر تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در میدان التحریر دو نفر کشته شدند و یک نفر زخمی شد.


ادامه درگيري موافقان و مخالفان مبارک در ميدان تحرير قاهره

درگیری بین طرفداران و مخالفان مبارک همچنان در قاهره ادامه دارد. به گزارش مونیتورینگ اخبارخارجی واحد مرکزی خبر امروز نیز طرفداران ومخالفان مبارک در میدان تحریر قاهره باهم درگیر شدند و به سوی هم سنگ پرتاب کردند.

اراذل و اوباش تظاهرکنندگان را در قاهره با سلاح سرد تهديد مي کنند

الجزیره در خبری فوری اعلام کرد اراذل و اباش در قاهره همچنان تظاهرکنندگان در میدان التحریر را با سلاح سرد تهدید می کنند.

اخوان المسلمين:حکومت اسلامي با ازادي، عدالت و دموکراسي مغايرت ندارد

سخنگوی اخوان المسلمین مصر در گفتگو با بی بی سی تاکید کرد تشکیل حکومت اسلامی در مصر مغایرتی با ازادی، عدالت و دموکراسی ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، محمد مورسی درباره تحولات مصر گفت همه جهانیان شاهد بودند که مردم مصر همچنان به قیام خود برای سرنگونی این رژیم ادامه می دهند، رژیم که با همه تلاشهایش نتوانسته است قیام مردم را خاموش کند.

همه شاهد بودیم که بیش از شش میلیون نفر در سراسر مصر از همه سنین، اصناف و قشرها و دینهای مختلف در تظاهرات شرکت کردند و همه یکصدا به رژیم مبارک، به رژیمی که در تمام این سالها فاسد بوده است نه گفتند.

این رژیم روز گذشته به تظاهرات و جنبش مسالمت امیز مردم حمله کردند اما این حملات هنوز نتوانسته است جلوی مردم را بگیرد و همچنان صدها هزار نفر برای تظاهرات به خیابانها امده اند.

سخنگوی اخوان المسلمین درباره خواست این گروه برای تشکیل حکومت اسلامی گفت حکومت اسلامی به این معنا نیست که برابری میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف برقرار نخواهد بود.

حکومت مسلمان ، حکومتی مدنی خواهد بود.

به نظر ما قانون اساسی باید اصلاح شود.

از نظر ما هیچ فرقی میان مسلمانان و مسیحیان از لحاظ حقوق مدنی وجود ندارد.

ما همه در یک کشور زندگی می کنیم و تاریخ مشترکی داریم.

همه ما خواستار ازادی، عدالت و دموکراسی هستیم.

حکومت مصر تمايل دارد تظاهرات بيشتر تحت کنترل اخوان المسلمين به نظربرسد

استاد دانشگاه هاروارد گفت حکومت مصر امیدوار است با کاهش شمار تظاهرکنندگان در روزهای اینده مسیر تظاهرات تغییر کند و بیش از انکه دمکراتیک به نظر برسد بیشتر تحت کنترل اخوان المسلمین باشد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ؛ طارق مسعود در گفتگو با این شبکه درباره تحولات روزهای اخیر درمصر گفت : مشاهده می کنیم که رژیم های عربی در حال درس گرفتن از تجربه مصر هستند که نمونه ی آن در الجزایر دیده می شود ، اگربه تحولات مصر در روزهای اخیر و واکنش رژیم مصر به تظاهرات نگاه کنید می بینید که واکنش نسبتا سنگین بود و دولت اینترنت را قطع کرد .

به نظر من سران دیگر کشورهای عربی که شاید در موقعیت مشابه حسنی مبارک باشند درحال درس گرفتن از تجربه مصر هستند و درک کرده اند که محدود کردن تظاهرات یا سرکوب کردن تظاهرات نتیجه ی معکوس دارد . وی افزود : چنین کشورهایی یاد گرفتند که باید اجازه برگزاری تظاهرات و « ضد تظاهرات » بدهند تا شاید چنین اقداماتی راهبردی بهتر باشد .

برخی در مصر احمد شفیق نخست وزیر مصر را فردی میهن پرست و منطقی می دانند که تلاش می کند در عبور از این بحران به مصر کمک کند اما عده ای دیگر هستند که می ترسند حضور احمد شفیق و عمر سلیمان درقدرت به نوعی تحکیم قدرت باشد.

این دسته از احمد شفیق می پرسند که وقتی خشونتها در میدان تحریر رخ داد دولت احمد شفیق کجا بود و چه نقشی داشت ؟ ، سئوالات زیادی درباره احمد شفیق وجود دارد .

وی افزود: اگر حکومت مصر فکر کرده باشد که می تواند با اقداماتی مثل میدان تحریر تظاهرات را از بین ببرد دچار اشتباه محاسباتی شده است ، البته فردا ازمونی برای مصر است .

جمعه روزی است که بسیاری از مخالفان حکومت مصر اعلام کردند خواستار خروج مبارک از قدرت خواهند شد .البته می توان تصور کرد انچه که دیروز در میدان تحریر رخ داد باعث شود شماری از تظاهرات متعهد در خانه هایشان بمانند و در تظاهرات شرکت نکنند اگر چنین چیزی رخ دهد انگاه مسیر این قیام تغییر خواهد کرد ، رژیم مصر تمایل دارد شمار تظاهرکنندگان کاهش یابد و بیشتر تحت کنترل اخوان المسلمین باشد تا دیگر این تظاهرات یک تظاهرات دمکراتیک به نظر نرسد



درگيري بين پليس و تظاهرکنندگان مقابل سفارت مصر در لبنان

دهها تظاهرکننده در لبنان روز پنجشنبه با نیروهای پلیس ضد شورش که از سفارت مصر در بیروت محافظت می کنند درگیر شدند .

سخنگوی پلیس لبنان گفت تظاهرکنندگان سعی داشتند از سیم خاردارها عبور کنند و به ساختمان سفارت برسند اما از عبور آنها جلوگیری شد . وی افزود این درگیری هیچگونه تلفات یا بازداشتی در پی نداشت . پس از آغاز ناارامی ها در مصر و درخواست تظاهرکنندگان برای برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور مصر ، امنیت در اطراف سفارت مصر در بیروت تشدید شده است .


آمريکا: تلاش هاي دموکراتيک دولت مصر کافي نيست 

 آمریکا اعلام کرد معتقد است تلاش های دموکراتیک دولت مصر کافی نبوده است. فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت نشست های عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر با شخصیت های مخالف تاکنون به اندازه کافی فراگیر و معتبر نبوده است. کرولی خاطر نشان کرد آمریکا خواستار آن است که دولت مصر اقدامات بیشتری صورت دهد.

وی از مخالفان خواست در مذاکرات شرکت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت نشانه های محکمی وجود دارد که حملات به خبرنگاران در قاهره بخشی از اقداماتی هماهنگ برای متوقف کردن ارسال گزارش ها در خصوص بحران در مصر است.

با این حال، وی مبارک و دولت مصر را عامل این رویداد قلمداد نکرد. وی افزود فرانک ویسنر فرستاده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مصر، روز پنجشنبه اوضاع در مصر را برای هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا تشریح کرد. به گزارش اسوشیتدپرس از واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت کلینتون روز پنجشنبه با عبدالله دوم پادشاه اردن تلفنی گفتگو کرد.

نظرات بینندگان