arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

جمعیت زندانیان ایران ۳۳ هزار نفر کم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نوشت:

بر اساس آخرین آمارهای جهانی بیش از 10 میلیون نفر در 218 کشور جهان زندانی هستند که این مرکز اعلام کرده است آمار زندانیان در ایران از 250 هزار به 217 هزار نفر کاهش یافته است.
آمار کلی و جزئی زندانیان در تمام کشورهای جهان در مدیریت آموزش و پژوهش سازمانهای بین المللی و سازمانهای مردم نهاد نقش به سزایی ایفا می کند به نحوی که می توان بررسی وقوع جرم، پیشگیری از وقوع جرم، رفتار صحیح با زندانیان، حقوق زندانی و اصلاح قوانین کیفری و جزایی در کشورهای جهان را به عنوان مهمترین مولفه های پژوهشی دانست.

مرکز مطالعات بین المللی زندانهای جهان سالهاست که با جمع آوری آخرین آمار زندانیان جهان از بیش از 220 کشور توانسته است بستر مناسبی برای تحقیقات و پژوهشهای کارشناسان، جرم شناسان و جامعه شناسان فراهم کند البته این آمار نمی تواند به طور صد در صد صحیح باشد زیرا در برخی از کشورها همچون آمریکا و رژیم اشغالگر قدس زندانهای مخفی مانند ابوغریب و گوانتانامو وجود دارد که آمار زندانیان به طور رسمی اعلام نمی‌شود.
بر اساس آخرین آمارهای این مرکز که روز گذشته اعلام شد آمار زندانیان ایران در این سایت از 250 هزار به 217 هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، 222 کشور جهان آمار زندانیان خود را به این مرکز جهانی هر 6 ماه یک بار اعلام می کنند که بر اساس آخرین آمارها کشور دانمارک با 8 زندانی کمترین و آمریکا با بیش از 2 میلیون و 239 هزار زندانی بیشترین آمار زندانیان جهان را از آن خود کرده است.

آمار زندانیان ایران در حالی است که غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانهای کشور گفته است: 43 درصد زندانیان را مجرمان مواد مخدر و 28 درصد زندانیان را سارقان تشکیل می دهند که این آمار چند ماهی است که ثابت است.

اسماعیلی می گوید: ایران برای زندانهای خود یک نهاد و سازمانی مستقل از پلیس و قاضی تعریف کرده است در حالی که در اکثر نقاط جهان زندانها زیر نظر پلیس اداره می شود. اگر امروز شرورترین افراد و گروهها و مخوف ترین گروههای قاچاق و توزیع مواد مخدر را به سازمان زندانها تحویل دهند عنوان و اتهام زندانیان برای ما اهمیت ندارد چرا که وظیفه ما نگهداری از زندانیان است و زندانی نزد ما یک امانت است. ما وظیفه بازجویی و کشف جرم نداریم چرا که این وظیفه نهادهای کشف جرم است.

اسماعیلی از سوادآموزی، مشاوره و روان درمانی، آموزشهای دینی و اعتقادی، آموزش مهارتهای زندگی و حرفه آموزی زندانیان در زندانهای کشور خبر داد و افزود: البته در زندانهای دنیا موضوع اشتغال زندانیان اجرا شده ولی با زندانهای ایران یک تفاوت دارد و آن این است که اشتغال در زندانهای دنیا بیگاری است ولی در زندانهای ایران زندانی برای خودش کار می کند و درآمد دارد.
نظرات بینندگان