arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

قرارداد زاکانی با چین در اختیار ما قرار گرفت؛ در خصوص برخی موارد قرارداد هنوز قانع نشدیم / سئوالاتی درباره قیمت ها، تامین مالی و سفر‌ها داریم

عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع قرارداد چین کماکان موضوعی است که باید آن را به صورت دقیق دنبال کنیم. اگر مسائل صحن شورای شهر را دنبال کرده باشید، بعد از صحبت‌های رئیس شورا من یک نطق پیش از دستور داشتم که به سه مسأله پرداختم؛ یکی از مسائل قراردادچین بود. بعد از صحبت دیروز من، امروز جلسه‌ای با معاونت حمل و نقل ترافیک برگزار شد و قرارداد دقایقی پیش در اختیار ما قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماجرای قرارداد ۳ میلیارد یورویی شهرداری تهران با یک شرکت ساختمانی چینی همچنان محل بحث و انتقاد است. اعضای شورای شهر تهران نیز خواستار پاسخگویی شهرداری درمورد ابهامات موجود در قرارداد شده اند. 

به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

·        شهر تهران این روز‌ها دیگر چالش‌های بهم پیوسته‌ای شده است. از چالش محیط زیستی تا نظافت و گسترش موش‌ها و جمعیت و... بحران‌های تهران ناشی از چه عاملی تا این حد به یکدیگر گره خورده‌اند؟

شهر تهران با چالش‌های مختلفی درگیر است، من به صراحت عرض می‌کنم که مسأله تهران یک مسأله سیاسی نیست، بلکه موضوع ما در تهران بحث کارآمدی است. الگو مدیریت کارآمد سؤال اصلی شهر تهران است. نکته دیگر این است که چالش‌های شهر تهران، چالش‌هایی نیست که در یک شب به وجود آمده باشد؛ وقتی می‌خواهیم به مسائل تهران از جمله جمع‌آوری پسماند، مسکن، نظافت، محیط زیست و... نگاه کنیم، این نقطه از کشور جمعیتی بیش از ۱۷ درصد کل جمعیت کشور را دارد. تهران تبدیل به محلی شده است که جاذبه بسیار زیادی برای مهاجرت دارد. شهر‌های اطراف تهران هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم بخشی از این پازل شده‌اند. باور من این است که چالش تهران یک چالش مدیریتی است و این چالش مدیریتی متأثر دو مسأله است؛ اول مسائل قانون‌گذاری در خصوص شهر تهران است. تهران با توجه به شرایط خاصی که به واسطه پایتختی، تراکم بالا و فرسودگی دارد، درگیر بحران شده است. این شرایط با شکل‌گیری مجلس دوازدهم و تدوین قانون مدیریت پایتخت، بخشی از این مسائل از منظر قانونی حل شود، بخشی از آن هم از منظر مدیریتی حل شود. اختلاف نظر در شیوه مدیریت شهر وجود دارد و این یک موضوع طبیعی است. شورای شهر تهران تلاش می‌کند تا بتواند به عملکرد شهرداری نظارت بیشتری داشته باشد.

·        مسأله قرارداد با چینی‌ها، افکار عمومی را نگران کرد. اما گریه‌های چمران در شورا به نظر می‌رسد، پیامی برای پایان انتقادات بود؛ آیا مسأله قرارداد چینی‌ها به حاشیه رفت؟

من به مسأله اینگونه نگاه نمی‌کنم؛ موضوع قرارداد چین کماکان موضوعی است که باید آن را به صورت دقیق دنبال کنیم. اگر مسائل صحن شورای شهر را دنبال کرده باشید، بعد از صحبت‌های رئیس شورا من یک نطق پیش از دستور داشتم که به سه مسأله پرداختم؛ یکی از مسائل قراردادچین بود. بعد از صحبت دیروز من، امروز جلسه‌ای با معاونت حمل و نقل ترافیک برگزار شد و قرارداد دقایقی پیش در اختیار ما قرار گرفت.

·        در فرآیند جلسه شما برای به دست آوردن قرارداد چه گذشت؟

دو ساعت جلسه ما طول کشید و در دستور کار کمیته نظارت هم قرار گرفت. سؤالات و ابهاماتی در شیوه و فرآیند انتخاب محصولات و قیمت آن‌ها مطرح شد که معاونت حمل و نقل پاسخ داد.

·        آیا مواردی بود که شما قانع نشوید و خواستار شفاف‌سازی باشید؟

در خصوص برخی از موارد هنوز قانع نشدیم. قرار شد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک این موضوع را از نظر خبری دنبال کند و ما از منظر کمیته نظارت شورا، سؤالاتی درباره قیمت‌ها و سفر‌ها و تأمین مالی داشتیم.

·        جزئیات این قرارداد صرفاً مربوط به حمل و نقل است یا تجهیزات دیگری نیز وارد خواهد شد؟

مصوبه شورا، مصوبه آشکاری است. من توصیه می‌کنم حتماً به مصوبه نگاه کنید. این مصوبه شماره ۴۰۲۷ است که در جلسه ۱۵ اسفند به تصویب رسده است. اعطا مجوز به شهرداری جهت انجام معاملات و خرید و پذیرش سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل و نقل؛ این مصوبه که قرارداد چین از آن درامد، مصوبه‌ای است که در اختیار شهروندان هم قرار گرفته است. در جدول پیوست آن ردیف‌های پنج‌گانه مشخص شده است. ردیف اول مربوط به هوشمندسازی، موتور برقی، ون برقی و اتوبوس و تاکسی برقی که مبالغ آن هم مشخص است.

·        سفر نیرو‌های شهرداری به چین هم محل سؤال است؛ آیا مشخص شد این سفر‌ها چه تعداد و با حضور چه کسانی انجام شده است؟

تعداد سفر‌هایی که صورت گرفته بود و علت سفر‌ها که چه تیم‌هایی حضور داشتند، برای ما مشخص شد. البته در سفر اصلی، آقای تشکری به عنوان نماینده شورا حضور داشتند. من درباره دیگر سفر‌ها سؤالاتی پرسیدم که توضیح دادند.

نظرات بینندگان