arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۰: اظهاراتی که شمخانی پس از کاندیداتوری علیه خاتمی گفت

خاطرات هاشمی رفسنجانی: عصر جمعى از مردم کُمیجان اراک آمدند و از تعویض امام جمعه‌شان شکایت داشتند؛ مرید آقاى [سیدمحمدباقر] شماعی، امام‌جمعه سابق‌اند. اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و گفت که آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، از اظهارات آقاى [علی] شمخانى‌که گفته مدیریت کشور ضعیف است، ناراحت شده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۰: [آقاى توليگين ژوكيف]، سفير قزاقستان آمد. نامه آقاى [نورسلطان] نظربايف، ریيس‌جمهور را آورد كه از من دعوت كرده، براى دهمين سالگرد استقلال قزاقستان و نيز بزرگداشت سالگرد حذف سلاح‌هاى هسته‌اى، به قزاقستان بروم. گفت، بعد از فروپاشى شوروى، 100 موشك قاره‌پيما با كلاهك هسته‌اى در پايگاه‌هاى قزاقستان بود، ولى نيروهاى انسانى آن همه روس بودند؛ به جز يك افسر قزاقى و مركز اداره آنها هم در روسيه بود، ولى با مذاكره پنج كشور هسته‌اى، قراردادى با آنها امضا كرديم كه سلاح هسته‌اى نداشته باشيم و آنها تعهد كردند كه در هنگام خطر از ما دفاع كنند؛چه حمله هسته‌اى و چه غيرهسته‌اى. خود سفير، رياست هيأت مذاكره كننده را داشته است. گفت، در كلاهك موشك‌ها، 10 عدد موشك كوچك تعبيه شده بود كه هنگام نزديك‌شدن به هدف، 10 هدف را بزند.  
 
در قرارداد سالت، قرار شد كه فقط يك موشك بماند و 9 عدد ديگر خنثي شود كه دفاع ممكن باشد و اكنون كه آمريكا مى‌خواهد، طرح دفاع موشكى را برخلاف رضايت اروپا و روسيه و چين اجرا كند، روسيه ممكن است وضع موشك‌ها را به وضع سابق برگرداند. از من خواست، براى حل مشكل وضع حقوقى درياى خزر و پيوستن قزاقستان به دالان شمال و جنوب و تقويت ارتباطات و حمل و نقل كمك كنم.  
 
آقاى [بهرام] قاسمى، سفير جديد در ايتاليا، براى خداحافظى و مشورت آمد وگفت، مى‌خواهد براى همكارى دو كشور در صنايع كوچك اقدام كند.گفتم، فكر خوبى است و نخست‌وزير ايتاليا هم در ملاقات من، اين را مطرح كرد.خوب است، صنايع كوچك قابل‌دسترسى را در ايتاليا شناسايى كند.گفت، انتخاب راست ميانه در ايتاليا از جهتى به نفع ايران است و از جهت ديگر كه با آمريكا نزديك مى‌شوند، به ضرر است. از اوضاع سياسى كشور و اختلافات و نزاع‌ها هم ابراز نگرانى كرد.  
 
عصر جمعى از مردم کُميجان اراك آمدند و از تعويض امام جمعه‌شان شكايت داشتند؛ مريد آقاى [سیدمحمدباقر] شماعي، امام‌جمعه سابق‌اند. اخوى محمد،[معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و گفت كه آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]،از اظهارات آقاى [علی] شمخانى‌كه گفته مديريت كشور ضعيف است، ناراحت شده است. 
 
اسامى نامزدان تأييدشده شوراى نگهبان براى رياست‌جمهورى اعلام شد: آقايان [سیدمحمد] خاتمى، [محسن] رضايى، [احمد] توكلى، [علی] فلاحيان، [عبدالله] جاسبى، [علی] شمخانی، [مصطفی] هاشمى‌طبا، [منصور] رضوى، [محمود] كاشانى، [حسن] غفورى‌فرد و [شهاب‌الدین] صدر.  
 
مسأله بستن تعدادى از كافی‌نت‌ها در تهران، سروصداى زيادى در رسانه‌هاى خارجى دارد.
نظرات بینندگان