arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

چهار مقصر تباهی زندگی‌مشترک

انتقاد غیراصولی، حالت تدافعی، تحقیر و سنگ‌اندازی چطور رابطه یک زن و شوهر را به نقطه پایانی می‌رساند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتقاد غیراصولی، حالت تدافعی، تحقیر و سنگ‌اندازی چطور رابطه یک زن و شوهر را به نقطه پایانی می‌رساند؟
متخصص روان‌شناسی و استاد دانشگاه در روزنامه خراسان نوشت: «جان گاتمن»، متخصص شناخته‌شده روابط زوجین در جهان، چهار عامل شکست رابطه و از بین برنده شور و شوق زندگی مشترک را کشف کرده که شناخت این صفات گامی است که می‌توانیم در حفظ روابط موفق با یکدیگر برداریم. این شاخص‌ها هرچند نشانگر مرگ یک رابطه هستند اما مهم‌تر از همه، ابزارهای ناوبری هستند که در صورت تصحیح می‌توانند رابطه شما را تغییر دهند و منجر به زندگی موفق و احساس خوشبختی شوند. در ادامه با این 4 مقصر اصلی شکست در زندگی‌مشترک و نکات تکمیلی درباره آن‌ها آشنا خواهید شد.

عواملی که زوجین باید بشناسند

این صفات به که چهار عامل تباهی رابطه زن و شوهرها معروف هستند، عبارتند از: انتقاد غیراصولی، تحقیر، حالت تدافعی و سنگ‌اندازی. اگر یک زن و شوهر می‌خواهند که زندگی‌مشترک پایداری داشته باشند، باید با این عوامل آشنا باشند. اما هر کدام از این عوامل، چرا و چطور باعث نابودی یک زندگی‌مشترک می‌شود؟

انتقاد اصولی را یاد بگیرید

اولین عامل تباهی یک زندگی مشترک، انتقاد غیراصولی است. انتقاد مخالفت با صفات منفی درک شده در شریک زندگی شماست. در این حالت شما فکر می‌کنید از او بهتر هستید، بنابراین حق قضاوت درباره وی را دارید. انتقاد غیراصولی باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس شریک زندگی شما کاهش بیابد. در حالی که انتقاد اصولی بر عمل فرد یا یک اشتباه خاص متمرکز است اما انتقاد نامناسب ممکن است کل شخصیت فرد را زیر سوال ببرد. مثلا گفتن: «تو همیشه شیر آب را باز می‌گذاری چون تو خیلی کم توجهی و فقط به خودت فکر می‌کنی»، یکی از نمونه‌های انتقاد غیراصولی است. البته شما از برخی کارهایی که شریک زندگی‌تان در زندگی‌مشترک انجام می‌دهد، ناراضی هستید. این مسئله طبیعی است، نکته مهم مسئله نحوه بیان آن است. از یک شروع آرام استفاده کنید. این مسئله ضمن حفظ مثبت بودن انتقاد و جلوگیری از سرزنش، به روشی سر راست برای بیان مشکل کمک می‌کند. مثلا به همسرتان بگویید: «من وقتی شیر را باز می‌گذاری احساس خوبی ندارم. همه‌جا را آب می‌گیرد و من احساس ناراحتی می‌کنم. لطفا دفعه بعد آن را ببند». همچنین از به کار بردن لحن ناراحت‌کننده خودداری کنید.

5 واکنش مثبت به ازای هر واکنش منفی

واکنش منفی نشان‌دادن به یک رفتار یا گفتار همسر، نوعی تحقیر او محسوب می‌شود. تحقیر با تأمل در درون برای شناسایی افکار و احساسات خود در مورد یک مسئله خاص برطرف می‌شود. همچنین می‌توانید با نشان دادن قدردانی و احترام به شریک زندگی خود، واکنش منفی و احساس تحقیر در همسرتان را کاهش دهید. گاتمن از نسبت 5 به یک در همین باره صحبت می‌کند، یعنی ۵ واکنش مثبت یا بیشتر نسبت به هر واکنش منفی. این واکنش‌های مثبت در نشان دادن عاطفه، محبت، توجه، قدردانی و احترام نمود پیدا می‌کند. تمرکز خود را بر این بگذارید که شریک زندگی‌تان را آن طور که هست بپذیرید. تمرین کنید که به‌طور منظم قدردانی، احترام، محبت و سپاسگزاری خود را به یکدیگر نشان دهید.

جایگزین‌های حالت تدافعی

در یک رابطه سالم، شریک زندگی شما قرار نیست هنگام بحث در مورد یک مسئله سریع به دفاع از خود بپردازد. او با ابراز علاقه به نگرانی شما، اعتبار شما را تأیید می‌کند. حالت تدافعی با مسئولیت‌پذیری برطرف می‌شود، حتی اگر فقط مربوط به بخشی از درگیری باشد. او کلام شما را شخصی نمی‌کند و سعی می‌کند احساس شما را درک کند. پذیرش یا دیدن خطاهای ما دشوار است. این یک نقطه کور نامیده می‌شود، منطقه‌ای از رشد که دیگران می‌توانند ببینند اما ما نمی‌توانیم. با پرسش از اعضای نزدیک خانواده و دوستان در مورد زمینه‌های ضعف در شخصیت خود، می‌توانید بینش صحیح بیشتری در مورد شخصیت‌تان پیدا کنید. یاد بگیرید که مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرید تا در دام، حالت تدافعی نیفتید.

از سنگ‌اندازی چه می‌دانید؟

سنگ‌اندازی زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر در یک رابطه مطلقاً از در نظر گرفتن دیدگاه شریک زندگی خود امتناع کند. هنگام مواجهه، این فرد از تعامل کناره‌گیری می‌کند و ساکت می‌شود و حرفی نمی‌زند. شکستن موانع سنگ اندازی به ندرت یک اتفاق یک طرفه است. برای ایجاد تغییرات نیاز به هر دو نفر است تا با ایجاد اعتماد و امنیت، شرایط را برای غلبه بر سنگ‌اندازی و ترویج مشورت در زندگی مشترک مهیا کنند.

نظرات بینندگان