arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۸۹

افزايش هفت برابري سرعت اسكن‌هاي مغزي با ابداع روشي جديد!

تيمي از فيزيكدانان و عصب شناسان از روش راهگشايي در تصويربرداري MRI خبر داده‌اند كه انجام اسكن‌هاي مغزي را با بيش از هفت برابر سرعت حال حاضر ممكن مي‌سازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تيمي از فيزيكدانان و عصب شناسان از روش راهگشايي در تصويربرداري MRI خبر داده‌اند كه انجام اسكن‌هاي مغزي را با بيش از هفت برابر سرعت حال حاضر ممكن مي‌سازد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، در گزارشي كه در شماره 20 دسامبر مجله پلوس وان انتشار يافت، يك فيزيكدان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي و همكارانش از دانشگاه‌هاي مينه سوتا و آكسفورد انگلستان از دو بهينه‌سازي خبر مي‌دهند كه اجازه مي‌دهد تا اسكن سه بعدي كاملي از مغز در كمتر از نيم ثانيه، به جاي 2 تا 3 ثانيه معمول انجام پذيرد.

ديويد فاينبرگ، نويسنده اصلي مقاله و فيزيكدان و استاديار موسسه عصب شناسي هلن ويلز دانشگاه كاليفرنيا در بركلي گفت:‌ "هنگامي كه اولين تصويرها را برداشتيم، سرعت آن براي ما غيرقابل باور بود. مثل آن بود كه از هواپيماي ملخ دار سوار هواپيماي جت شويد. تفاوت تا اين اندازه بود."

براي عصب شناسي، به ويژه اسكن سريع نقش كليدي دارد چرا كه اجازه مي‌دهد تا پويايي كنش‌هاي مغزي به تصوير كشيده شود.

به گفته فاينبرگ، "هنگامي كه مطالعه ام.آر.آي. عملي از مغز انجام مي‌شود، حدود 30 تا 60 تصوير كه تمامي سه بعد مغز را پوشش مي‌دهد صدها بار تكرار مي‌شود مانند فريم‌هاي يك فيلم، اما با fMRI يك فيلم سه بعدي است. به وسيله مالتيپلكس كردن تصويربرداري جهت سرعت بالا، تعداد فريم‌هاي بالاتري به همراه اطلاعات بيشتري در زماني كوتاه‌تر به دست مي‌آيد."
نظرات بینندگان